Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Tonkens (Groen Links ) over bezuinigingen op
recidivetherapie en reiskostenvergoeding (2030419350).
1
Hebt u kennisgenomen van het artikel `Bezuiniging nekt recidivetherapie' en `Geen
reiskostenvergoeding, dan niet meer naar therapie'?
1
Ja.
2
Hoe beoordeelt u het feit dat een groot aantal delinquenten, ook al zijn ze gemotiveerd, niet
meer komt opdagen voor gedragsveranderingbehandeling omdat ze de reiskosten niet
kunnen betalen?
2
De gewijzigde regeling zittend ziekenvervoer staat open voor 4 groepen:
nierdialysepatienten, chemokuur- en radiotherapiepatiënten, rolstoelgebruikers en visueel
gehandicapten. Er is een hardheidsclausule toegevoegd aan de regeling voor verzekerden die
niet tot de vier in de regeling genoemde groepen behoren. De uiteindelijke beslissing om
vervoerskosten voor deze overige patiënten te vergoeden ligt bij de verzekeraar.
Delinquenten die een gedragsveranderingsbehandeling volgen in een forensische polikliniek
behoren niet tot de 4 groepen genoemd in die regeling. Deze patiënten kunnen een beroep
doen op de hardheidsclausule. Het is vervolgens aan de verzekeraar om te beslissen of zij in
aanmerking komen voor een vergoeding. Inmiddels heb ik besloten extra middelen ( 13
mln) toe te voegen aan de hardheidsclausule. Hier kan iedere patiënt een beroep op doen.
3
Hoe beoordeelt u het feit dat deskundigen aangeven dat het beperkte aantal behandelingen
psychotherapie bij lange na niet genoeg is voor deze doelgroep?
3
De maatregel psychotherapie was gesteld op maximaal 30 behandelingen ongeacht de
stoornis. Eerder heb ik u al gemeld dat de maatregel nog wordt aangepast, waarbij voor
personen met persoonlijkheidsstoornissen het aantal uit de AWBZ te vergoeden zittingen
wordt uitgebreid van 30 naar 50 zittingen. Daarmee kom ik tegemoet aan het advies van
deskundigen. Ik informeerde u daarover in mijn brieven 10 maart 2004 (II, 2003-3004,
25424, nr. 48), 2 april 2004 (II, 2003-2004, 25424, nr. 51) en 15 juni 2004 (II, 2003-
2004, 29647, nr. A/1). Bij een gebruikelijke frequentie van 1 zitting per 14 dagen betekent
deze versoepeling dat de behandeling gemiddeld ongeveer twee jaar kan duren. De
aanpassing treedt naar verwachting per 15 oktober 2004 in werking.
4
Deelt u de opvatting dat hierdoor een onaanvaardbaar risico op recidive ontstaat? Zo ja, wat
gaat u daaraan doen? Zo neen, waarom niet?
4
Neen, zie het antwoord op vraag 3.
5
Is de minister van Justitie voldoende betrokken bij de besluitvorming rond de bezuinigingen
op het zittend ziekenvervoer en het aantal behandelingen psychotherapie? Welke
consequenties verwacht de minister van Justitie bij beide bezuinigingen voor het eigen
beleidsterrein?
5
De genoemde maatregelen zijn genomen door het kabinet in het kader van de begroting
VWS 2004. Indien de gedetineerden in voldoende mate gebruik kunnen maken van de
toevoeging van de extra middelen aan de hardheidsclausule kunnen eventuele negatieve
consequenties van de aanpassing van de reiskostenvergoedingsregeling worden voorkomen.
6
Is bij u bekend dat er meer maatschappelijk ongewenste effecten zijn van deze
bezuinigingen, zoals onder andere blijkt uit het meldpunt van de CG-Raad en het Landelijk
Steunpunt Cliëntenraden? 2) Hoe voorkomt u dat dergelijke maatschappelijk ongewenste
effecten van deze beide bezuinigingen aan het licht zullen blijven komen? Bent u bereid de
totale omvang van de maatschappelijk ongewenste effecten van beide bezuinigingen te
onderzoeken? Zo neen, waarom niet?
6
Deze signalen zijn mij bekend. Ik wacht de rapportage van Zorgverzekeraars Nederland en
het College voor Zorgverzekeraars af die in oktober, nog voor de begrotingsbehandeling
VWS, over de nieuwe regeling zittend ziekenvervoer zal verschijnen.
7
Bent u bereid, gezien de al bekende maatschappelijk ongewenste effecten, beide
bezuinigingen terug te draaien? Zo neen, waarom niet?
7
Zoals ik al meldde bij mijn antwoord op vraag 3 is de maatregel psychotherapie voor
persoonlijkheidsstoornissen versoepeld van 30 naar maximaal 50 zittingen. Ik zie geen
aanleiding de (naar verwachting per 15 oktober 2004) versoepelde pakketmaatregel inzake
de psychotherapie terug te draaien.
De nieuwe regeling zittend ziekenvervoer is pas op 1 juni jl. in werking getreden.
Zorgverzekeraars Nederland en het College voor Zorgverzekeraars komen in oktober met een
eerste rapportage over de nieuwe regeling zittend ziekenvervoer. Zoals ik bij het antwoord
op vraag 2 heb aangegeven, heb ik inmiddels wel besloten extra middelen ( 13 mln) toe te
voegen aan de hardheidsclausule.
1) De Volkskrant, 10 augustus jl.
2) Resultaten meldpunt zitting ziekenvervoer, augustus 2004, CG-Raad, LSR, CSO;
www.cg-raad.nl
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport