VAN RHEENEN
IJmondgemeenten dreigen Peijs autoberging zelf te regelen
In een bief aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat van 15
oktober zeggen de burgemeesters van de vier IJmondgemeenten Velsen,
Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest te overwegen voortaan de berging van
personenauto's en vrachtwagens bij ongelukken in de Velser- en
Wijkertunnels zelf te gaan regelen. Door de privatisering van het
incident management is deze hulpverlening onveilig en traag geworden.
Hieronder volgt in extenso de tekst van de brief van het coördinerend
beraad van de Regio IJmond aan minister Peijs:
Geachte mevrouw Peijs,
Naar aanleiding van de problematiek rond de aanbesteding van de auto-
en vrachtwagenbergingen, bericht ik u het volgende.
Tengevolge van incidentmanagement en regels omtrent aanbestedingen is
de Beverwijkse firma Van den Boogaard bij de gunning door Stichting
Incident Management Nederland (SIMN) in opdracht van Rijkswaterstaat
(RWS) buiten de boot gevallen voor wat betreft bergingswerkzaamheden
op snelwegen. Van den Boogaard meent de gunning voor snelwegen
onterecht niet te hebben gekregen. Qua prijs zal dat laatste weliswaar
terecht zijn, maar het bedrijf meent zich te onderscheiden in
kwaliteit en snelheid.
Een ander bedrijf (van der Eng te Heemskerk) heeft nu de gunning
gekregen van de SIMN. Feitelijk is dat bedrijf slechts toegerust voor
lichte bergingswerkzaamheden. Bovendien is gebleken dat dat bedrijf
kwalitatief tekort schiet en dat daardoor al gevaarlijke situaties
zijn ontstaan.
Bergingsbedrijf Van den Boogaard had tot en met februari 2003 al een
jarenlang contact met RWS voor zowel lichte als zware bergingen in het
kader van IM in tunnels. Op grond van dit contract had Van den
Boogaard een opkomsttijd-verplichting van minder dan 10 minuten. Met
de nieuwe aanbesteding heeft Van den Boogaard geen nieuw contract meer
gekregen als gevolg van de aanbesteding door SIMN van het
hoofdwegennet inclusief de Wijker- en Velsertunnel. De opkomsttijd is
nu contractueel vastgelegd op minder dan 25 minuten. RWS heeft
feitelijk de zorg voor de doorstroming doorgeschoven naar de
verzekeringsmaatschappijen middels deze wijze van aanbesteding.
Vreemd genoeg vraagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat
(Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat. Directie Noord Holland) bij
briefvan 3 juni 2004 aan Van den Boogaard of zij nog beschikbaar is
voor de zware bergingen. Reden voor de deze vraag was dat via het
Centraal Meldpunt Vrachtwagen (CMV), waar de meldingen voor inzet bij
vrachtwagenongevallen of -pechgevallen worden afgedaan, gemeld was dat
Van den Boogaard tot drie keer toe onvoldoende personeel had om de
aanvraag vanuit het CMV voor de uitvoering van de berging te
voldoen.
Zoals u zult weten wordt de vrachtwagenberging grotendeels
gefinancierd vanuit de opbrengst van de personenautoberging. In een
concurrerende markt voor personenautoberging is het niet aantrekkelijk
voor de bedrijven om, ten laste van de personenautoberging, dure
investeringen voor vrachtautoberging te doen. Zulke investeringen
leiden vanzelfsprekend tot een hogere kostprijs. Van v/d Boogaard
hebben wij vernomen dat, indien de situatie niet snel verbetert (het
bedrijfis 95% van zijn werk kwijt), hij zich noodgedwongen van de
bergingsmarkt zal moeten terugtrekken. Het al drie keer niet kunnen
voldoen aan de vraag, zijn de eerste tekenen van de omzettingen binnen
zijn bedrijf, die reeds in gang zijn gezet.
Overwegende dat
. het wegennet in de IJmond volkomen dicht slibt op het moment dat
zich in de Velser- of Wijkertunnel een ongeval plaatsvindt waardoor
een van de buizen gestremd is,
. de brandweerofficieren van dienst van het district Noord van de
brandweerregio Kennemerland enkele jaren geleden reeds hebben
afgesproken geen verantwoordelijkheid te willen nemen bij
snelwegincidenten wanneer bergingsbedrijf Van der Eng ter plaatse
komt, dit vanwege de gevaarsrisico's. Feitelijk is afgesproken het
incident af te handelen, als brandweer terug te keren en een berging
pas dan aan Van der Eng over te laten,
. meedere IJmondgemeenten reeds vele jaren zeer intensief realistisch
oefenen met de firma Van den Boogaard, waardoor er de vereiste
geoefendheid is ontstaan,
. de firma Van den Boogaard uitstekend is toegerust in materieel en
personeel om personenauto- en vrachtwagenbergingen voor haar rekening
te nemen,
. de Hoge Raad op 16 januari 2004 recht gesproken en vastgesteld heeft
(CO 2 -317 HR) dat de eigenaar van een auto in beginsel de partij is
die een berger kan, mag en moet uitkiezen. Ten eerste omdat de
eigenaar de versperring heeft veroorzaakt en ten tweede omdat de
verzekerde eigenaar volledige keuzevrijheid heeft zijn schade, en dus
de kosten van het afslepen op te lossen. Secundair worden wegeigenaren
en wegbeheerders genoemd als mogelijke oplossers van de versperring
vanuit hun wettelijke verantwoordelijkheden. Wegbeheerders kunnen deze
taken door de politie laten uitvoeren. Wegbeheerders kunnen zich ook
opstellen als schadelijdende partij. De eigenaar van de auto pleegt
namelijk bij versperring of veroorzaken van ongevalsrisico een
onrechtmatige daad naar de wegbeheerder en daardoor kan en mag en moet
de wegbeheerder/wegeigenaar zelf maatregelen nemen om de gevolgen van
het ongeval zelf op te lossen en de sleepnota direct naar de
aansprakelijke verzekeraar door te sturen. Er wordt in dit arrest geen
concrete uitspraak gedaan over de rol van de alarmcentrales verbonden
aan de SIMN en verzekeraars,
. de lokale overheid een snelle slachtofferhulp, incidentoplossing en
doorstroming wenst. Met de huidige aanbestedingswijze is snelheid geen
item meer en welhaast in strijd met het maatschappelijk belang,
overwegen wij als burgemeesters van de vier IJmondgemeenten Velsen,
Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest overeenkomsten met de firma Van den
Boogaard af te sluiten.
Tot het afsluiten van de bedoelde overeenkomsten kunnen en mogen de
colleges van en wethouders besluiten op grond van toetsing bij en
akkoord bevinden door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Hoogachtend,
Namens coördinerend beraad:
de voorzitter:
Mr. B.B. Schneiders
de secretaris:
Drs. G. Schreuder
Een afschrift van deze brief is verzonden aan
de Vaste Kamercommissie,
bergingsbedrijf Van den Boogaard.
de pers.