HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Piraterij: omzetdaling bij meer dan de helft videotheken

Maar liefst 54% van alle videotheekhouders geeft aan dat piraterij, het illegaal kopiëren van films, dé oorzaak is van de omzetdaling. Bij 80% van alle videotheken is een omzetdaling te zien ten opzichte van het jaar 2003. Ook de toename van concurrentie als gevolg van de daling van de verkoopprijs in de detailhandel heeft een grote rol gespeeld. Dit blijkt uit de Consumentenmonitor NVDO (Nederlandse Video Detaillisten Organisatie) 2004 zien, uitgevoerd in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). De consumentenmonitor 2004 is een herhalingsonderzoek van de monitor die in 2002 voor het eerst werd uitgevoerd.

Verdubbeling downloads
De koopvideo is in de afgelopen twee jaar voorbijgestreefd door de koop-dvd als grootste concurrent voor de verhuur van video's en dvd's. Het downloaden van films via internet neemt daarnaast toe; een verdubbeling van het aantal downloads is de prognose. Juist omdat 43% van de 'downloaders' aangeeft dat het downloaden van films bij hen leidt tot minder huren, moet het downloaden als een serieuze bedreiging worden gezien. Daarnaast is het kopiëren van dvd's inmiddels ingeburgerd.

DVD-speler in steeds meer huishoudens
Zo'n 62% van de 7 miljoen huishoudens in Nederland heeft de beschikking over een dvd-speler. De videospeler heeft nog altijd de overhand; 86% van de huishoudens heeft er een in huis. Iets meer dan de helft (53%) van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder bezoekt minstens 1 keer per jaar een videotheek. Dit betekent dat de videotheek per jaar circa 7 miljoen bezoekers kent. In 2002 was het percentage bezoekers nog 37%. Naast het huren van video's of dvd's is het kopen van een product een belangrijke reden om een videotheek binnen te stappen. Met name koop-dvd's, eetwaren en frisdrank scoren goed. Voor bijna eenderde van de niet-bezoekers is het gebrek aan interesse voor films de voornaamste reden. Het tv-aanbod voldoet voor 20% van de ondervraagden zodat zij geen reden hebben om de videotheek te bezoeken. Andere genoemde redenen liggen eveneens buiten de invloedsfeer van de videotheken.

Wensen bezoekers videotheken
Ook de wensen van de consument zijn in kaart gebracht. De belangrijkste zijn: de behoefte aan een reserveringsmogelijkheid (72%) en de mogelijkheid om via een terminal informatie op te vragen over films (72%). De ideale factoren voor de videotheek zijn: korte loopafstand, ruim assortiment video's en dvd's, veel nieuwe titels, voldoende zogenaamde filmhuisfilms, overzichtelijkheid en deskundig advies. Het buiten openingstijden van de videotheek beschikbaar stellen van een brievenbus voor het deponeren van films wordt door de consument ook op prijs gesteld.

Noot voor de redactie,