HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL
Piraterij: omzetdaling bij meer dan de helft videotheken
Maar liefst 54% van alle videotheekhouders geeft aan dat piraterij,
het illegaal kopiëren van films, dé oorzaak is van de omzetdaling. Bij
80% van alle videotheken is een omzetdaling te zien ten opzichte van
het jaar 2003. Ook de toename van concurrentie als gevolg van de
daling van de verkoopprijs in de detailhandel heeft een grote rol
gespeeld. Dit blijkt uit de Consumentenmonitor NVDO (Nederlandse
Video Detaillisten Organisatie) 2004 zien, uitgevoerd in opdracht van
het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). De consumentenmonitor 2004
is een herhalingsonderzoek van de monitor die in 2002 voor het eerst
werd uitgevoerd.
Verdubbeling downloads
De koopvideo is in de afgelopen twee jaar voorbijgestreefd door de
koop-dvd als grootste concurrent voor de verhuur van video's en dvd's.
Het downloaden van films via internet neemt daarnaast toe; een
verdubbeling van het aantal downloads is de prognose. Juist omdat 43%
van de 'downloaders' aangeeft dat het downloaden van films bij hen
leidt tot minder huren, moet het downloaden als een serieuze
bedreiging worden gezien. Daarnaast is het kopiëren van dvd's
inmiddels ingeburgerd.
DVD-speler in steeds meer huishoudens
Zo'n 62% van de 7 miljoen huishoudens in Nederland heeft de
beschikking over een dvd-speler. De videospeler heeft nog altijd de
overhand; 86% van de huishoudens heeft er een in huis. Iets meer dan
de helft (53%) van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder
bezoekt minstens 1 keer per jaar een videotheek. Dit betekent dat de
videotheek per jaar circa 7 miljoen bezoekers kent. In 2002 was het
percentage bezoekers nog 37%. Naast het huren van video's of dvd's is
het kopen van een product een belangrijke reden om een videotheek
binnen te stappen. Met name koop-dvd's, eetwaren en frisdrank scoren
goed. Voor bijna eenderde van de niet-bezoekers is het gebrek aan
interesse voor films de voornaamste reden. Het tv-aanbod voldoet voor
20% van de ondervraagden zodat zij geen reden hebben om de videotheek
te bezoeken. Andere genoemde redenen liggen eveneens buiten de
invloedsfeer van de videotheken.
Wensen bezoekers videotheken
Ook de wensen van de consument zijn in kaart gebracht. De
belangrijkste zijn: de behoefte aan een reserveringsmogelijkheid (72%)
en de mogelijkheid om via een terminal informatie op te vragen over
films (72%). De ideale factoren voor de videotheek zijn: korte
loopafstand, ruim assortiment video's en dvd's, veel nieuwe titels,
voldoende zogenaamde filmhuisfilms, overzichtelijkheid en deskundig
advies. Het buiten openingstijden van de videotheek beschikbaar
stellen van een brievenbus voor het deponeren van films wordt door de
consument ook op prijs gesteld.
Noot voor de redactie,