---
Emissiehandel: Commissie geeft groen licht voor nog eens 8 plannen
zodat de handel zoals gepland van start kan gaan
---
Reference: IP/04/1250 Date: 20/10/2004
IP/04/1250
Brussel, 20 oktober 2004
Emissiehandel: Commissie geeft groen licht voor nog eens 8 plannen zodat de
handel zoals gepland van start kan gaan
De Europese Commissie gaat akkoord met een tweede reeks van acht
nationale toewijzingsplannen voor CO -emissierechten. 6 plannen -
van België, Estland, Letland, Luxemburg, Slowakije en Portugal - zijn
onvoorwaardelijk aanvaard. Nog eens 2 - van Finland en Frankrijk -
zijn goedgekeurd op voorwaarde dat hierin de nodige technische
veranderingen worden aangebracht. Hierdoor worden deze dan
onvoorwaardelijk aanvaard, zonder dat een tweede evaluatie door de
Commissie vereist is. In de nationale toewijzingsplannen worden de
aantallen CO -emissierechten aangegeven die de lidstaten aan
energie-intensieve industriële installaties denken toe te wijzen,
zodat deze vanaf januari 2005 aan de handel in emissierechten kunnen
deelnemen. Met de vandaag gegeven beschikking krijgen 2 100
installaties het groene licht, 15% van de naar schatting 12 000
installaties in de EU-25. In juli gaf de Commissie haar fiat aan acht
plannen voor meer dan 5 000 installaties, waarmee zo'n 40% van de
verwachte emissierechten gemoeid is. Met de EU-regeling voor de handel
in emissierechten zal worden verzekerd dat de broeikasgasemissies in
de sectoren energie en industrie worden teruggebracht met de minst
mogelijke kosten voor de economie en worden de EU en de lidstaten
geholpen om hun emissiereductiedoelstellingen uit hoofde van het
Kyoto-protocol van 1997 te realiseren.
Margot Wallström, Commissielid voor milieuzaken, zegt hierover het
volgende: "De beschikking van vandaag vormt een nieuwe essentiële stap
op de weg naar de Europese regeling voor emissiehandel, die over
minder dan 80 dagen van start zal gaan. De Commissie moet ervoor
zorgen dat de emissiehandel werkt en dat er geen overtoewijzing
plaatsvindt. Het verheugt mij dat enkele lidstaten hun plannen hebben
veranderd en in januari 2005 klaar zullen zijn om emissies te
verhandelen. De beschikkingen van vandaag tonen aan hoe belangrijk de
rol van de Commissie is om de integriteit van het stelsel en de
samenhang van de beslissingen in de verschillende lidstaten te
verzekeren."
Evaluatie van de plannen
In de nationale toewijzingsplannen wordt aangegeven hoeveel
CO -emissierechten de lidstaten voor de handelsperiode van 2005-2007
denken toe te wijzen, en hoeveel iedere installatie er zal ontvangen.
De Commissie heeft nu tot taak de plannen te toetsen aan de elf
toewijzingscriteria die in een bijlage bij de emissiehandelsrichtlijn
worden genoemd^ . Met de meest belangrijke criteria wordt verzekerd
dat het plan te rijmen valt met de algemene strategie van het
betrokken land om zijn Kyoto-doelstellingen te realiseren. Andere
criteria betreffen non-discriminatiekwesties, mededinging in de EU,
voorschriften inzake staatssteun en technische aspecten. De Commissie
kan een plan gedeeltelijk of in zijn geheel aanvaarden. Indien zij het
plan onvoorwaardelijk aanvaardt, kan de lidstaat tot een definitieve
toewijzingsbeslissing overgaan.
De Commissie heeft wijzigingen gevraagd op drie punten van algemeen
belang:
* als de door een lidstaat voor de handelsperiode 2005-2007 gedane
toewijzing brengt de realisering van zijn Kyoto doelstellingen in
gevaar brengt tijdens de eerste verbintenisperiode 2008-2012
* als het volume van de rechten voor de handelsperiode 2005-2007
niet strookt met de beoordeling van de vooruitgang ten aanzien van
de doelstelling van Kyoto, m.a.w. de toewijzing is groter dan de
voorspelde emissies
* als een lidstaat de toewijzingen achteraf wil aanpassen. Dit
betekent dat de lidstaat zich na de toewijzing met de markt wil
bemoeien en de afgegeven emissierechten wil herverdelen onder de
deelnemende bedrijven gedurende de handelsperiode 2005-2007.
Wanneer er wijzigingen nodig waren, heeft de Commissie aangegeven
welke stappen de lidstaten moesten zetten om het plan aanvaardbaar te
maken.
Goedgekeurd volume aan emissierechten en aantal installaties
Lidstaat
CO -emissierechten in mln. ton
Installaties
België
188,8
363
Estland
56,85
43
Finland
136,5
535
Frankrijk
371,1
642^
Letland
13,7
95
Luxemburg
10,07
19
Portugal
114,5
239
Slowakije
91,5
209
Totaal
983,02
2 145^
Zie ook:
IP/04/862 en MEMO/04/44
Beleid inzake klimaatverandering op:
http://europa.eu.int/comm/environment/climat/emission.htm
Nationale toewijzingsplannen (NAP's) op:
http://europa.eu.int/comm/environment/climat/emission_plans.htm
Bijlage
Informatie over individuele beslissingen
België: plan aanvaard zonder aanvullende wijzigingen na een aantal
wijzigingen door België begin oktober. Alle bedrijven mogen emissies
verhandelen. In vergelijking met het ingediende plan heeft België
onder meer het totale volume aan toegewezen rechten over de hele
handelsperiode 2005-2007 met 2,1 miljoen verminderd en een aantal
achteraf geplande wijzigingen en specifieke clausules voor bepaalde
bedrijven geschrapt.
Estland: plan aanvaard zonder aanvullende wijzigingen na wijzigingen
door Estland begin oktober. Alle bedrijven mogen emissies verhandelen.
In vergelijking met het ingediende plan heeft Estland het totale
volume aan toegewezen rechten over de hele handelsperiode met meer dan
8,1 miljoen verminderd.
Finland: plan aanvaard mits technische wijzigingen worden aangebracht.
Alle bedrijven op de lijst mogen emissies verhandelen. Hoewel het
Finse plan een lijst met de betrokken installaties bevat, geeft de
lijst niet aan hoeveel rechten toegewezen worden aan elke installatie
op de AA'landseilanden.
Frankrijk: plan voorwaardelijk aanvaard. Bedrijven kunnen geen
emissies verhandelen, zolang Frankrijk het totale aantal toewijzingen
over de handelsperiode niet met 4,5 miljoen verminderd heeft.
Frankrijk moet bovendien de lijst met installaties nog aanvullen met
ongeveer 750 aanvullende installaties, zodat de lijst ook alle
installaties omvat van alle andere reeds goedgekeurde
toewijzingsplannen.
Letland: plan aanvaard zonder aanvullende wijzigingen na wijzigingen
door Letland begin oktober. Alle bedrijven mogen emissies verhandelen.
In vergelijking met het ingediende plan heeft Letland het totale
volume aan toegewezen rechten over de hele handelsperiode met 5,6
miljoen verminderd.
Luxemburg: plan aanvaard zonder aanvullende wijzigingen na wijzigingen
door Luxemburg begin oktober. Alle bedrijven mogen emissies
verhandelen. In vergelijking met het ingediende plan heeft Luxemburg
het totale volume aan toegewezen rechten over de hele handelsperiode
met 468 000 verminderd en een aantal geplande aanpassingen achteraf
geschrapt.
Portugal: plan aanvaard zonder aanvullende wijzigingen na wijzigingen
door Portugal begin oktober. Alle bedrijven mogen emissies
verhandelen. In vergelijking met het ingediende plan heeft Portugal
het totale volume aan toegewezen rechten over de hele handelsperiode
met 2,1 miljoen verminderd, een aantal geplande aanpassingen achteraf
geschrapt en beslist eventuele overtollige rechten uit de reserve voor
nieuwkomers te annuleren.
Slowakije: plan aanvaard zonder aanvullende wijzigingen na wijzigingen
door de Slowakije in oktober. Alle bedrijven mogen emissies
verhandelen. In vergelijking met het ingediende plan heeft de
Slowakije het totale volume aan toegewezen rechten over de hele
handelsperiode met 14,9 miljoen verminderd.
Stand van zaken na de beschikkingen van vandaag:
Vandaag heeft de Commissie de laatste hand gelegd aan de evaluatie van
in totaal 16 plannen: Oostenrijk, België, Denemarken, Estland,
Finland, Frankrijk, Duitsland Ierland, Letland, Luxemburg, Nederland,
Portugal, Slowakije, Slovenië, Zweden, en het VK.
De evaluatie van de plannen van Cyprus, Tsjechië, Hongarije, Italië,
Litouwen, Malta, Polen en Spanje is nog niet afgerond, terwijl het
plan van Griekenland volgens deze lidstaat binnenkort zal worden
ingediend.
Algemene benadering:
De Commissie heeft, zowel tijdens de beoordelingen als in haar
beslissingen, in drie gevallen van algemeen belang gevraagd de plannen
te wijzigen:
1. te royale toewijzing - als de door een lidstaat voor de
handelsperiode 2005-2007 gedane toewijzing de realisering van zijn
Kyoto-doelstellingen in gevaar brengt. Dit is strijdig met
criterium (1) op basis waarvan de toewijzing in overeenstemming
moet zijn met het Kyoto-pad van elke lidstaat
2. Overtoewijzing - als het volume van de rechten voor de
handelsperiode 2005-2007 niet strookt met de beoordeling van de
vooruitgang ten aanzien van de doelstelling van Kyoto, m.a.w. als
de toewijzing groter is dan de voorspelde emissies
3. Aanpassingen achteraf - als een lidstaat de toewijzingen achteraf
wil aanpassen. Dit betekent dat de lidstaat zich na de toewijzing
met de markt wil bemoeien en de afgegeven emissierechten wil
herverdelen onder de deelnemende bedrijven gedurende de
handelsperiode van 2005-2007.
Aanpassingen achteraf verstoren de markt en scheppen onzekerheid voor
de bedrijven. Als een bedrijf er, wanneer het zijn uitstoot zou
verminderen, bijvoorbeeld rekening mee zou moeten houden dat de
regering emissierechten kan afnemen, zou het in de eerste plaats niet
geneigd zijn die uitstoot te verminderen en/of, zijn overtollige
rechten te verkopen. Andere bedrijven die denken dat zij kosteloos
extra emissierechten kunnen krijgen van hun regeringen, zullen hun
rechten liever langs die weg verkrijgen dan op de markt emissierechten
te kopen.
Aanpassingen achteraf zijn in strijd met criterium (10) dat bepaalt
dat lidstaten voor de start van de handelsperiode een besluit moeten
nemen over de hoeveelheid emissierechten die aan de exploitant van
elke installatie wordt toegewezen. (Aanpassingen achteraf zijn tevens
strijdig met artikel 11 van de richtlijn, maar dit vormt geen
wettelijke basis om het plan te verwerpen). De aanvankelijke
toewijzingsbeslissing kan niet worden herzien. Dit betekent dat het
niet mogelijk is via een regeringsbeslissing of een na de
toewijzingsbeslissing vastgelegde regel emissierechten opnieuw toe te
wijzen door ze op te tellen bij of af te trekken van de hoeveelheid
die aan elke exploitant toegewezen is.
Criteria
België
Estland
Finland
Frankrijk
Letland
Luxem-burg
Portugal
Slowakije
(1) Kyoto-pad
(2) Ontwikkeling emissies
(3) Potentiële reductie, incl. op technisch vlak
(4) overige EU-wetgeving
(5) Non-discriminatie
Voor-waardelijk goed-gekeurd
(6) Nieuwkomers
(7) Vroegtijdig optreden
(8) Schone technologieën
(9) Publieks-raadpleging
(10) Lijst van installaties met hoeveelheid voor elk daarvan
Voor-waardelijk goed-gekeurd
Voor-waardelijk goed-gekeurd
(11) Externe concurrentie
Artikel 10: Minstens 95% van de emissierechten kosteloos
---
Eén recht is één ton CO
Richtlijn 2003/87/EG, PB L 275 van 25.10.2003, blz. 32.
Dit cijfer omvat niet de 750 installaties waarvoor nog
toewijzingen worden voorbereid
Dit cijfer omvat niet de 750 installaties waarvoor nog
toewijzingen worden voorbereid.
European Commission