Time : 11:03:14 AM
Date : Thursday, October 21, 2004
Sender Name: Best of Publishing
Inside Internet Awards uitreiking tijdens Night Of The Internet 2004
Night Of The Internet 2004: and the winners are...
Op 20 oktober werd alweer de zesde editie van de Night Of The
Internet georganiseerd. Naast een feestelijk networkingevent voor de
"internetsector" is de Night Of ook het podium voor de uitreiking van
de Awards van het maandblad Inside (Internet).
De Inside Internet Awards reiken sinds jaar en dag prijzen uit aan de
beste websites en online projecten. Vorig jaar besliste uitgever
Jean-Paul De Clerck daar nog een extra categorie Awards aan toe te
voegen: de BOA Awards, kort voor Best Of Advertising.
De bedoeling van deze laatste categorie is campagnes, adverteerders
en agentschappen te belonen die de interactieve technologieën
gebruiken voor het uitwerken van creatieve ideeën (technologie als
'enabler') die op een geheel oorspronkelijke wijze de doelstellingen
van de adverteerder dienen en de grenzen van de mogelijkheden van de
interactieve media verleggen.
Worden met andere woorden, aldus De Clerck, niet beloond: campagnes
waarbij het online gedeelte een verplicht onderdeel is dat zich
beperkt tot een pure vertaling van de offline creaties. Ook campagnes
die zich louter beperken tot het herhalen van reeds geziene ideeën en
concepten zoals virale wedstrijden, e-card formules en
Avatar-concepten moeten het afleggen tegen projecten die vertrekken
vanuit een oorspronkelijk idee eerder dan vanuit een 'showcase' van
technologische hoogstandjes.
De BOA Awards
Gebaseerd op die criteria reikte de jury de BOA Awards voor beste
interactieve marketingconcepten uit aan volgende campagnes:
1. Best Creativity
- De Silver Award gaat hier naar de campagne voor de lancering van
Coca-Cola's Cherry Coke, getekend "i-Merge". De belangrijkste
redenen: de campagne maakt in hoge mate gebruik van interactieve
technologie en is uitstekend uitgevoerd ('excellence of execution')
- De Gold Award is dan weer voor de campagne "Kissing Guide" van Club
Nokia die agentschap These Days met nieuwjaar uitwerkte voor Nokia
Mobile Phones Benelux. Een eenvoudig maar zeer sterk idee dat volgens
de jury doet vergeten dat je bezig bent met technologie.
2. Best Interactive Campaign
- De Silver Award werd in deze categorie niet uitgereikt. De reden:
de zevenkoppige jury (zie onderaan) kon na lang overleg niet tot een
eensluidende conclusie komen en besloot geen compromis te sluiten.
- De Gold Award in deze categorie ging naar de efficiënte
wervingscampagne van Greenpeace dat alweer onder impuls van These
Days overtuigd raakte van de mogelijkheden die internet biedt om
handtekeningen in te zamelen in het kader van zijn "Red de oerbossen"
campagne. To-the-point, efficiënt en uitstekend uitgewerkt.
3. E-mail campaign
De jury besliste op basis van het beperkt aantal degelijke
inzendingen deze Award niet uit te reiken.
4. Special Award: "Online Advertiser of the year"
Tenslotte werd er een speciale Award in het leven geroepen, Online
Advertiser of The Year, die eveneens naar Nokia Mobile Phones Benelux
ging voor de totaliteit van de acties die het bedrijf verrichte voor
zijn community Nokia-gebruikers. De jury deed dit om een 'statement'
te maken over wat creativiteit op internet nu volgens haar precies
betekent. Te dien einde is het overigens vermeldenswaardig dat
tijdens het komende IAB Congres een brochure zal worden verspreid die
een analyse biedt van de BOA Awards 2004 en de argumentaties van de
jury. Noteren we overigens ook dat Club Nokia een Award 'Best
Creativity' kreeg op de internationale OMMA Awards tijdens de recente
Advertising Week in New York.
De beste websites
Naast de BOA Awards werden op de Night Of ook de Awards voor de beste
websites en online projecten uitgereikt.
Hieronder vindt u het complete lijstje met winnaars:
Best Webdesign:
Gold: Laura.be (Agency: Duval Guillaume E)
Silver: Ourtype.com (Agency: Group 94)
Best E-Commerce:
Gold: Weekenddesk.com (Agencies: Kunstmaan en Encima)
Silver: Ex aequo:
- Free Record Shop
- NMBS (Agency: Atmosphere)
Best Business:
Gold: QuickSilver (Agency: WestSite)
Silver: SN Brussels Airlines (Agency: EMakina)
Best E-Publisher:
Gold: Vacature
Silver: De Standaard
Best Non Profit:
Gold: Greenpeace.be (Agency: These Days)
Silver: CC De Herbakker en CC Sint-Niklaas (Agency: Zap All People)
Best Start-Up:
DVD-Post.be (by Home Entertainment Services)
Over de jury
De jury van de BOA en Inside Internet Awards 2004 bestond uit:
- Juryvoorzitter: Stef Selfslagh, Creative Director Duval Guillaume
Antwerp
- Sylvie Irzi, Country Manager MSN Belgium
- Stephan Vermeiren, Marketing Manager Rabobank
- Krijn Jonckheere, Content Manager Interactive VMM
- Erwin Jansen, Managing Partner These Days
- Jean-Paul De Clerck, Publisher Best Of Publishing
- Olivier De Doncker, Redactiedirecteur Inside
Over Inside
Inside (tot voor kort Inside Internet) is het leidinggevende
e-business en e-marketing magazine in België. Het magazine heeft een
sterke band met de gemeenschap van professionele internetgebruikers
en internetbedrijven in diverse domeinen waaronder interactieve
marketing, e-business en webbuilding. Het magazine richt zich zowel
tot marketeers als tot managers die interactieve technologieën
gebruiken voor het realiseren van de nodige efficiëntiewinst en
innovaties in hun dagdagelijkse manier van zaken doen.
Meer info:
Jean-Paul De Clerck
jp@best.be
0477/61.67.66