Time : 11:03:14 AM
Date : Thursday, October 21, 2004
Sender Name: Best of Publishing

Inside Internet Awards uitreiking tijdens Night Of The Internet 2004 Night Of The Internet 2004: and the winners are...

Op 20 oktober werd alweer de zesde editie van de Night Of The Internet georganiseerd. Naast een feestelijk networkingevent voor de "internetsector" is de Night Of ook het podium voor de uitreiking van de Awards van het maandblad Inside (Internet).

De Inside Internet Awards reiken sinds jaar en dag prijzen uit aan de beste websites en online projecten. Vorig jaar besliste uitgever Jean-Paul De Clerck daar nog een extra categorie Awards aan toe te voegen: de BOA Awards, kort voor Best Of Advertising.

De bedoeling van deze laatste categorie is campagnes, adverteerders en agentschappen te belonen die de interactieve technologieën gebruiken voor het uitwerken van creatieve ideeën (technologie als 'enabler') die op een geheel oorspronkelijke wijze de doelstellingen van de adverteerder dienen en de grenzen van de mogelijkheden van de interactieve media verleggen.

Worden met andere woorden, aldus De Clerck, niet beloond: campagnes waarbij het online gedeelte een verplicht onderdeel is dat zich beperkt tot een pure vertaling van de offline creaties. Ook campagnes die zich louter beperken tot het herhalen van reeds geziene ideeën en concepten zoals virale wedstrijden, e-card formules en Avatar-concepten moeten het afleggen tegen projecten die vertrekken vanuit een oorspronkelijk idee eerder dan vanuit een 'showcase' van technologische hoogstandjes.

De BOA Awards

Gebaseerd op die criteria reikte de jury de BOA Awards voor beste interactieve marketingconcepten uit aan volgende campagnes:


1. Best Creativity

- De Silver Award gaat hier naar de campagne voor de lancering van Coca-Cola's Cherry Coke, getekend "i-Merge". De belangrijkste redenen: de campagne maakt in hoge mate gebruik van interactieve technologie en is uitstekend uitgevoerd ('excellence of execution')


- De Gold Award is dan weer voor de campagne "Kissing Guide" van Club Nokia die agentschap These Days met nieuwjaar uitwerkte voor Nokia Mobile Phones Benelux. Een eenvoudig maar zeer sterk idee dat volgens de jury doet vergeten dat je bezig bent met technologie.


2. Best Interactive Campaign

- De Silver Award werd in deze categorie niet uitgereikt. De reden: de zevenkoppige jury (zie onderaan) kon na lang overleg niet tot een eensluidende conclusie komen en besloot geen compromis te sluiten.


- De Gold Award in deze categorie ging naar de efficiënte wervingscampagne van Greenpeace dat alweer onder impuls van These Days overtuigd raakte van de mogelijkheden die internet biedt om handtekeningen in te zamelen in het kader van zijn "Red de oerbossen" campagne. To-the-point, efficiënt en uitstekend uitgewerkt.


3. E-mail campaign
De jury besliste op basis van het beperkt aantal degelijke inzendingen deze Award niet uit te reiken.


4. Special Award: "Online Advertiser of the year" Tenslotte werd er een speciale Award in het leven geroepen, Online Advertiser of The Year, die eveneens naar Nokia Mobile Phones Benelux ging voor de totaliteit van de acties die het bedrijf verrichte voor zijn community Nokia-gebruikers. De jury deed dit om een 'statement' te maken over wat creativiteit op internet nu volgens haar precies betekent. Te dien einde is het overigens vermeldenswaardig dat tijdens het komende IAB Congres een brochure zal worden verspreid die een analyse biedt van de BOA Awards 2004 en de argumentaties van de jury. Noteren we overigens ook dat Club Nokia een Award 'Best Creativity' kreeg op de internationale OMMA Awards tijdens de recente Advertising Week in New York.

De beste websites

Naast de BOA Awards werden op de Night Of ook de Awards voor de beste websites en online projecten uitgereikt.

Hieronder vindt u het complete lijstje met winnaars:

Best Webdesign:
Gold: Laura.be (Agency: Duval Guillaume E)
Silver: Ourtype.com (Agency: Group 94)

Best E-Commerce:
Gold: Weekenddesk.com (Agencies: Kunstmaan en Encima) Silver: Ex aequo:

- Free Record Shop

- NMBS (Agency: Atmosphere)

Best Business:
Gold: QuickSilver (Agency: WestSite)
Silver: SN Brussels Airlines (Agency: EMakina)

Best E-Publisher:
Gold: Vacature
Silver: De Standaard

Best Non Profit:
Gold: Greenpeace.be (Agency: These Days)
Silver: CC De Herbakker en CC Sint-Niklaas (Agency: Zap All People)

Best Start-Up:
DVD-Post.be (by Home Entertainment Services)

Over de jury

De jury van de BOA en Inside Internet Awards 2004 bestond uit:


- Juryvoorzitter: Stef Selfslagh, Creative Director Duval Guillaume Antwerp

- Sylvie Irzi, Country Manager MSN Belgium

- Stephan Vermeiren, Marketing Manager Rabobank
- Krijn Jonckheere, Content Manager Interactive VMM
- Erwin Jansen, Managing Partner These Days

- Jean-Paul De Clerck, Publisher Best Of Publishing
- Olivier De Doncker, Redactiedirecteur Inside

Over Inside

Inside (tot voor kort Inside Internet) is het leidinggevende e-business en e-marketing magazine in België. Het magazine heeft een sterke band met de gemeenschap van professionele internetgebruikers en internetbedrijven in diverse domeinen waaronder interactieve marketing, e-business en webbuilding. Het magazine richt zich zowel tot marketeers als tot managers die interactieve technologieën gebruiken voor het realiseren van de nodige efficiëntiewinst en innovaties in hun dagdagelijkse manier van zaken doen.

Meer info:
Jean-Paul De Clerck
jp@best.be
0477/61.67.66