AutoRai

21-10-2004

BMW cabrio met dieselmotor

Zuinigheid, rijdynamiek en de sensatie van het open autorijden krijgen een nieuwe dimensie met de introductie van de BMW 320Cd Cabrio. De eerste BMW Cabrio met dieselmotor levert het overtuigende bewijs dat stijl, sportiviteit en zuinigheid heel goed samengaan.

Dat de moderne dieselmotor ook succesvol kan zijn in segmenten die in het verleden uitsluitend benzineterritorium waren, hebben de BMW Coupés 320Cd en 330Cd inmiddels ruimschoots bewezen. De vraag naar dynamische en tegelijkertijd zuinige auto?s is in de afgelopen jaren duidelijk toegenomen. Vooral in West-Europa stijgt het marktaandeel van dieselvoertuigen op de personenautomarkt nog steeds. BMW speelt op deze ontwikkeling in door voor het eerst in haar historie een Cabrio met dieselmotor aan te bieden.

Bewezen succes
De moderne viercilinder past perfect bij de BMW 3 Serie Cabrio en geeft op indrukwekkende wijze uitdrukking aan de merkwaarden dynamiek en comfort. De tweeliter dieselkrachtbron wordt reeds succesvol toegepast in andere carrosserievarianten van de BMW 3 Serie. Op bepaalde markten, zoals in Frankrijk, wordt deze motorvariant zelfs in tachtig procent van alle verkochte 3 Series geleverd.

De aandrijflijn werd overgenomen uit de 320Cd Coupé en aangepast voor toepassing in de BMW 3 Serie Cabrio. Het motormanagement en uitlaatsysteem werden gewijzigd en het achterasdifferentieel kreeg een kortere overbrengingsverhouding. Ook het onderstel werd op een aantal punten aangepast. Al bij lage toerentallen overtuigt deze dieselmotor met fraaie loopeigenschappen, een harmonieuze krachtontwikkeling en een hoog koppel.

De state-of-the-art motor is voorzien van vierkleppentechniek en ontwikkelt een maximum vermogen van 110 kW/150 pk bij 4.000 toeren per minuut, waardoor de sierlijk gelijnde vierzitter een topsnelheid haalt van 211 km/h. Al vanaf 1.500 toeren is 295 Nm beschikbaar, terwijl het maximumkoppel van 330 Nm al bij 2.000 toeren wordt bereikt.

Gecultiveerde kracht
Zowel open als gesloten is het geluid van de dieselmotor zover naar de achtergrond teruggedrongen dat de krachtbron onder vrijwel alle rijomstandigheden niet meer geluid produceert dan een benzinemotor. Zelfs niet bij de koude start.

Trillingen worden tot een minimum beperkt dankzij de toepassing van dubbele balansassen. De assen zijn ondergebracht in een aluminium behuizing aan de onderzijde van het blok, waarin ook het oliecarter is geïntegreerd. Deze constructie zorgt voor aanzienlijk stillere loopeigenschappen: bij snelwegritten in het veelgebruikte toerengebied van 3.500 tot 4.000 toeren per minuut is het motorgeluid tot de helft teruggedrongen.

De sportieve cabriolet
Wie de Cabrio graag sportief berijdt, wordt niet teleurgesteld, want vanuit stilstand accelereert de 320Cd Cabrio in slechts 9,7 seconden naar de 100 km/h. Nog indrukwekkender is de tussensprint: zo heeft hij in de vierde versnelling maar 7,5 seconden nodig om van 80 naar 120 km/h te snellen (9,2 seconden in de vijfde versnelling).

De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak heeft sportief korte overbrengingsverhoudingen, waardoor je met de elegante Cabrio zowel nadrukkelijk dynamisch als ontspannen en comfortabel kunt rijden. De topsnelheid wordt bereikt in de zesde versnelling, die dus geen overdrive is.

Een elegant én zuinig type
Het surplus aan rijdynamiek is echter slechts een van de voordelen van deze hightech krachtbron. Want ondanks de indrukwekkende prestaties en een RDW leeggewicht van 1.580 kg verbruikt de 320Cd Cabrio in de stad slechts 8,5 liter per 100 kilometer. Buiten de bebouwde kom neemt de nieuwste variant van de 3 Serie Cabrio iedere 100 kilometer zelfs genoegen met maar 5,0 liter diesel. Over de EU-rijcyclus bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 6,3 liter per 100 kilometer. In combinatie met een tankinhoud van 63 liter is hierdoor een actieradius mogelijk van wel 1.000 kilometer.

De constructie van de motor zorgt niet alleen voor een laag verbruik, maar ook voor schone emissies. Dankzij de toepassing van na-inspuiting van een kleine hoeveelheid brandstof, een verbeterde uitlaatgasrecirculatie, een dicht bij de motor geplaatste katalysator en wervelkleppen in het inlaattraject, voldoet de 320Cd Cabrio zelfs zonder partikelfilter aan de EU4-emissienorm.

Mag het iets meer zijn?
De 320Cd Cabrio is standaard al bijzonder compleet uitgerust. Een uitgebreid airbagsysteem, actieve veiligheidssystemen als ABS, ASC+T en Cornering Brake Control zijn net als elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter en een multifunctioneel stuurwiel standaard. Bovendien kan met behulp van talrijke aantrekkelijke opties de auto volledig aan de persoonlijke smaak worden aangepast. Zo wordt ook de nieuwe dieselvariant van de 3 Serie Cabrio aangeboden als Executive en Special Executive. Deze aantrekkelijke uitvoeringen bieden een uitstekende value for money. De uitrusting omvat onder meer lederen bekleding, elektrisch verwarmde voorstoelen, Park Distance Control achter, een regensensor, automatische airconditioning en een radio met CD-frontlader. De Special Executive beschikt bovendien over speciale metalliclakken en exclusieve ledervarianten, 17 inch lichtmetalen sterspaak wielen en diverse chroomaccenten aan de buitenzijde en houtinleg in het interieur.

Met de introductie van de 320Cd Cabrio omvat het motorenpalet van de 3 Serie Cabrio nu vijf motorvarianten: vier benzinemotoren en een dieselmotor, variërend in vermogen van 105 kW/143 pk (318Ci) tot 252 kW/343 pk (M3 Cabrio). De 320Cd Cabrio is uitsluitend bestemd voor de Europese markt. De marktintroductie staat gepland voor het begin van het cabri oletseizoen,inhetvoorjaarvan2005.