21-10-2004
BMW cabrio met dieselmotor
Zuinigheid, rijdynamiek en de sensatie van het open autorijden krijgen
een nieuwe dimensie met de introductie van de BMW 320Cd Cabrio. De
eerste BMW Cabrio met dieselmotor levert het overtuigende bewijs dat
stijl, sportiviteit en zuinigheid heel goed samengaan.
Dat de moderne dieselmotor ook succesvol kan zijn in segmenten die in
het verleden uitsluitend benzineterritorium waren, hebben de BMW
Coupés 320Cd en 330Cd inmiddels ruimschoots bewezen. De vraag naar
dynamische en tegelijkertijd zuinige auto?s is in de afgelopen jaren
duidelijk toegenomen. Vooral in West-Europa stijgt het marktaandeel
van dieselvoertuigen op de personenautomarkt nog steeds. BMW speelt op
deze ontwikkeling in door voor het eerst in haar historie een Cabrio
met dieselmotor aan te bieden.
Bewezen succes
De moderne viercilinder past perfect bij de BMW 3 Serie Cabrio en
geeft op indrukwekkende wijze uitdrukking aan de merkwaarden dynamiek
en comfort. De tweeliter dieselkrachtbron wordt reeds succesvol
toegepast in andere carrosserievarianten van de BMW 3 Serie. Op
bepaalde markten, zoals in Frankrijk, wordt deze motorvariant zelfs in
tachtig procent van alle verkochte 3 Series geleverd.
De aandrijflijn werd overgenomen uit de 320Cd Coupé en aangepast voor
toepassing in de BMW 3 Serie Cabrio. Het motormanagement en
uitlaatsysteem werden gewijzigd en het achterasdifferentieel kreeg een
kortere overbrengingsverhouding. Ook het onderstel werd op een aantal
punten aangepast. Al bij lage toerentallen overtuigt deze dieselmotor
met fraaie loopeigenschappen, een harmonieuze krachtontwikkeling en
een hoog koppel.
De state-of-the-art motor is voorzien van vierkleppentechniek en
ontwikkelt een maximum vermogen van 110 kW/150 pk bij 4.000 toeren per
minuut, waardoor de sierlijk gelijnde vierzitter een topsnelheid haalt
van 211 km/h. Al vanaf 1.500 toeren is 295 Nm beschikbaar, terwijl het
maximumkoppel van 330 Nm al bij 2.000 toeren wordt bereikt.
Gecultiveerde kracht
Zowel open als gesloten is het geluid van de dieselmotor zover naar de
achtergrond teruggedrongen dat de krachtbron onder vrijwel alle
rijomstandigheden niet meer geluid produceert dan een benzinemotor.
Zelfs niet bij de koude start.
Trillingen worden tot een minimum beperkt dankzij de toepassing van
dubbele balansassen. De assen zijn ondergebracht in een aluminium
behuizing aan de onderzijde van het blok, waarin ook het oliecarter is
geïntegreerd. Deze constructie zorgt voor aanzienlijk stillere
loopeigenschappen: bij snelwegritten in het veelgebruikte toerengebied
van 3.500 tot 4.000 toeren per minuut is het motorgeluid tot de helft
teruggedrongen.
De sportieve cabriolet
Wie de Cabrio graag sportief berijdt, wordt niet teleurgesteld, want
vanuit stilstand accelereert de 320Cd Cabrio in slechts 9,7 seconden
naar de 100 km/h. Nog indrukwekkender is de tussensprint: zo heeft hij
in de vierde versnelling maar 7,5 seconden nodig om van 80 naar 120
km/h te snellen (9,2 seconden in de vijfde versnelling).
De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak heeft sportief korte
overbrengingsverhoudingen, waardoor je met de elegante Cabrio zowel
nadrukkelijk dynamisch als ontspannen en comfortabel kunt rijden. De
topsnelheid wordt bereikt in de zesde versnelling, die dus geen
overdrive is.
Een elegant én zuinig type
Het surplus aan rijdynamiek is echter slechts een van de voordelen van
deze hightech krachtbron. Want ondanks de indrukwekkende prestaties en
een RDW leeggewicht van 1.580 kg verbruikt de 320Cd Cabrio in de stad
slechts 8,5 liter per 100 kilometer. Buiten de bebouwde kom neemt de
nieuwste variant van de 3 Serie Cabrio iedere 100 kilometer zelfs
genoegen met maar 5,0 liter diesel. Over de EU-rijcyclus bedraagt het
gemiddelde brandstofverbruik 6,3 liter per 100 kilometer. In
combinatie met een tankinhoud van 63 liter is hierdoor een actieradius
mogelijk van wel 1.000 kilometer.
De constructie van de motor zorgt niet alleen voor een laag verbruik,
maar ook voor schone emissies. Dankzij de toepassing van na-inspuiting
van een kleine hoeveelheid brandstof, een verbeterde
uitlaatgasrecirculatie, een dicht bij de motor geplaatste katalysator
en wervelkleppen in het inlaattraject, voldoet de 320Cd Cabrio zelfs
zonder partikelfilter aan de EU4-emissienorm.
Mag het iets meer zijn?
De 320Cd Cabrio is standaard al bijzonder compleet uitgerust. Een
uitgebreid airbagsysteem, actieve veiligheidssystemen als ABS, ASC+T
en Cornering Brake Control zijn net als elektrisch bedienbare
zijruiten voor en achter en een multifunctioneel stuurwiel standaard.
Bovendien kan met behulp van talrijke aantrekkelijke opties de auto
volledig aan de persoonlijke smaak worden aangepast.
Zo wordt ook de nieuwe dieselvariant van de 3 Serie Cabrio aangeboden
als Executive en Special Executive. Deze aantrekkelijke uitvoeringen
bieden een uitstekende value for money. De uitrusting omvat onder meer
lederen bekleding, elektrisch verwarmde voorstoelen, Park Distance
Control achter, een regensensor, automatische airconditioning en een
radio met CD-frontlader. De Special Executive beschikt bovendien over
speciale metalliclakken en exclusieve ledervarianten, 17 inch
lichtmetalen sterspaak wielen en diverse chroomaccenten aan de
buitenzijde en houtinleg in het interieur.
Met de introductie van de 320Cd Cabrio omvat het motorenpalet van de 3
Serie Cabrio nu vijf motorvarianten: vier benzinemotoren en een
dieselmotor, variërend in vermogen van 105 kW/143 pk (318Ci) tot 252
kW/343 pk (M3 Cabrio). De 320Cd Cabrio is uitsluitend bestemd voor de
Europese markt. De marktintroductie staat gepland voor het begin van
het cabri oletseizoen,inhetvoorjaarvan2005.
AutoRai