RANDSTAD NEDERLAND

Diemen, 21 oktober 2004

Onderzoek Randstad: Verplegend personeel grote trouw aan vak, maar er zijn grenzen

Het is een hard vak, maar zij die het beoefenen, willen eigenlijk niets anders. Ondanks een waslijst aan klachten over slechte arbeidsomstandigheden en andere negatieve aspecten zijn verpleegkundigen en verzorgenden in het algemeen gelukkig met hun werk, zo blijkt uit een onderzoek dat uitzendorganisatie Randstad Gezondheidszorg heeft laten uitvoeren. Het onderzoek naar het werkgeluk van verplegend en verzorgend personeel geeft wel een duidelijke waarschuwing: bij veel werkers in deze beroepsgroepen zijn de grenzen van hun loyaliteit in zicht.

Ze moeten keihard werken, de werkdruk is gevaarlijk hoog en er zijn nog tal van andere goede redenen tot klagen. En toch is het verplegend personeel in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen gemiddeld zeer gemotiveerd om hun vak uit te oefenen. Het gevoel maatschappelijk nuttig te zijn, geeft ze extra energie en motivatie. Daarbij is met name het goede contact met patiënten en collega's is een belangrijke positieve prikkel.

'Dubbel'beeld Het Randstad-onderzoek schetst een 'dubbel' beeld van verpleegkundigen en verzorgenden. Ze zijn weliswaar hondstrouw aan hun beroep, maar geven ook aan dat de schaduwzijde steeds sterker voelbaar wordt. De lijst minpunten die uit de enquête onder 408 respondenten naar voren kwam, is indrukwekkend. Zo is het vak fysiek zwaar en levert ook de toenemende agressie op de werkvloer een negatieve bijdrage aan het vak. Maar het is vooral de oplopende werkdruk die de interessante en prettige kanten van het werk steeds meer onder druk zet. Een duidelijk tekort aan loopbaan- en opleidingsmogelijkheden en de - in hun ogen -te beperkte tijd voor bijscholing zorgen er volgens de meerderheid van de respondenten voor dat de balans steeds meer doorslaat naar de verkeerde kant. Het zijn minpunten die er toe leiden dat maar liefst één op de drie verpleegkundigen en verzorgenden op zoek is naar een andere functie of werkgever.

Werkdruk ten koste van contact met patiënt Maar liefst 60% van de ondervraagden ervaart een gegroeide werkdruk. Dat gaat ten koste van de sociale contacten met patiënten en hun familie, maar ook voor het coachen van nieuwe collega's, voor bijscholing en voor het praten over het beleid van de organisatie. Eén op de vijf ondervraagden vindt dat er te weinig tijd overblijft voor de medische verzorging en het instellen en controleren van apparatuur. Al met al kan dit niet anders dan gevolgen hebben voor de kwaliteit van de zorg en het plezier in het werk.

Conclusie: hou contact met patiënt intact Randstad concludeert uit het onderzoek dat het belangrijk is de aspecten die het werk voor verpleegkundigen en verzorgers interessant maken, intact moeten worden gehouden. Daarbij gaat het met name om het contact met en de verzorging van de patiënt. Nol van Vliet, directeur van Randstad Gezondheidszorg: 'De kwaliteit van de patiëntenzorg wordt direct bepaald door de persoon van de zorgverlener. Overheid en zorginstellingen hebben er dus belang bij dat de negatieve aspecten van een toegenomen werkdruk niet de overhand krijgen. Voor Randstad Gezondheidszorg een reden te meer om aandacht te schenken aan de benadering van de flexwerker waarbij scholing op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en praktische vaardigheden centraal staat.'

Andere uitkomsten: - Werk speelt een belangrijke rol in het leven van het verplegend en verzorgend personeel. Een veel belangrijkere rol dan voor de gemiddelde Nederlander. Zes op de tien verpleegkundigen/verzorgenden geven aan dat werk hen gelukkig maakt en dat werk hun leven compleet maakt. Dit is beduidend hoger dan bij andere beroepsgroepen. - Verpleegkundigen en verzorgenden vinden dat ze te veel tijd kwijt zijn aan onduidelijke opdrachten; ook slechte planningen zorgen voor een inefficiënte tijdsbesteding. Daarnaast slokken ook de administratieve taken en de vergaderingen veel tijd op. Meer dan 30% heeft last van een baas met een onduidelijk handschrift. - In de zorg is sprake van relatief veel flexibele arbeidscontracten. Van alle verpleegkundigen en verzorgenden beschikt 61% over een vast contract. Uitzendkrachten (17%) en medewerkers met tijdelijke contracten (13%) zijn in de verpleging ruim vertegenwoordigd. Bovendien heeft 28% van alle verpleegkundigen en verzorgenden een contract voor een variabel aantal uur. Bijna de helft van het verplegend en verzorgend personeel is korter dan twee jaar werkzaam voor de huidige werkgever. - Tweederde van de verpleegkundigen en verzorgenden heeft wel eens te maken met agressie of intimidatie in het werk. Eén op de vijf verpleegkundigen/verzorgenden is wel eens bang tijdens het werk. De (potentiële) agressie is één van factoren die van de verpleging een zwaar vak maken. - In het onderzoek geven verpleegkundigen en verzorgenden hun leidinggevende er flink van langs. Deze schiet doorgaans te kort op aspecten zoals inspireren en stimuleren. Ook de mate waarin de leidinggevende er in slaagt belangrijke informatie over de organisatie te communiceren wordt als matig ervaren. - De groei van de werkdruk wordt door de respondenten mede verklaard uit de toegenomen complexiteit van het werk. Zo worden er steeds hogere medische eisen gesteld en is er een enorme toename van administratieve taken. In verzorgingstehuizen loopt deze druk nog sterker op dan bij de andere type werkgevers.