MotoRAI 2004
17 sep 2004
MOTORAI 2004: BEURS EN EVENEMENT. Motorspektakel in Amsterdam RAI, van 21
tot en met 24 oktober 2004.
Een grotere beurs dan vorig jaar, met meer nieuws en meer spektakel.
Daarmee is de MotoRAI 2004 in één zin treffend gedefinieerd. Vele
tienduizenden liefhebbers en geïnteresseerden kunnen tijdens vier
beursdagen in Amsterdam RAI het allerlaatste nieuws op het gebied van
motoren en scooters komen bekijken. Naast de modellenpresentatie van
de diverse merken zorgen gespecialiseerde importeurs voor een breed
overzicht van accessoires, onderdelen en motorkleding. Een uitgebreid
activiteitenprogramma maakt daarnaast de MotoRAI 2004 tot een heus
evenement. Van donderdag 21 tot en met zondag 24 oktober in Amsterdam
RAI.
Met de MotoRAI 2004 wordt een krachtig vervolg gegeven aan de
succesvolle editie van 2003. Mede ingegeven door de wens om de beurs
meer actieve dimensies te geven, is besloten om het vloeroppervlak van
de beurs andermaal verder uit te breiden. Waren vorig jaar de
Hollandhal, de Randstadhal en de Deltahal het decor voor de MotoRAI,
dit jaar wordt daar nog de grote Parkhal aan toegevoegd. Dat zorgt
voor een vloeroppervlak van bijna 30.000 vierkante meter. Ruwweg iets
meer dan de helft daarvan wordt gebruikt voor het tonen van het
laatste motornieuws, het andere deel van de beursvloer is ingeruimd
voor tal van activiteiten en entertainment.
ONK Stuntrijden
Zo wordt in de Parkhal een Live Action Arena ingericht, waar gedurende
de hele MotoRAI-periode tal van spectaculaire activiteiten worden
ontplooid. Eén van de smaakmakers is het Open Nederlands Kampioenschap
Stuntrijden, op vrijdag 22 en zaterdag 23 oktober. Daarbij wordt er in
drie categorieën gestreden: motoren tot 150 kilo, tweecilinder motoren
zwaarder dan 150 kilo en motoren ongeacht de zwaarte maar met één of
meerdere passagiers. In elke categorie wordt een voorronde en een
finaleronde gehouden en het is nadrukkelijk de bedoeling om van het
Open Nederlands Kampioenschap Stunten een jaarlijks terugkerend
evenement op de MotoRAI te maken.
Stuntmannen
Maar, de Live Action Arena biedt nog veel meer entertainment. Zo
stuurt een tweetal motormerken zijn beste stuntrijders naar Amsterdam.
Harley-Davidson bijvoorbeeld komt met Craig Jones naar de MotoRAI,
terwijl Triumph Kevin Carmichael stuurt. Carmichael, die met een
Triumph in 2003 wereldkampioen stunten werd, zal overigens niet alleen
in de Live Action Arena te bewonderen zijn, hij komt ook naar de
Harley-stand voor handtekeningensessies. Craig Jones zal dat op de
stand van Harley-Davidson doen. Verder maakt de beroemde stuntrijder
A.C. Farias opnieuw zijn opwachting in Amsterdam. De van oorsprong
Braziliaanse, maar nu in Spanje woonachtige kampioen zal in de Live
Action Arena meer op één wiel dan op twee wielen rijden.
Van geheel nieuwe orde is trial- en stuntkampioen Dirk Manderbach, die
in de Arena zal verschijnen met een Sachs MadAss. Een op een
mountainbike gebaseerde brommer, die speciaal voor Manderbach is
opgevoerd en waarmee hij bloedstollende staaltjes balanceer- en
trialtechniek kan laten zien.
Supermoto
De Live Action Arena biedt verder onderdak aan
Supermoto-demonstraties. Supermoto is een vrij nieuwe, snel groeiende
en spectaculaire vorm van motorsport. Het is afkomstig uit Frankrijk
en het komt in feite neer op het, min of meer als bij speedway,
glijden en driften met omgebouwde crossmotoren en quads. Meestal wordt
er daarbij gereden op een circuit dat voor 70 procent uit asfalt en
dat voor het overige deel onverhard is, maar er zijn ook volledig uit
asfalt bestaande Supermoto-banen. Zo wordt er geregeld geracet op
kartcircuits. Een manche duurt meestal 15 tot 20 minuten, maar op het
asfalt van de Live Action Arena in de RAI zullen vooral demonstraties
worden getoond. Bekende Nederlandse Supermoto-coureurs zijn Marcel van
Drunen en Remy van Rees.
De SOBW (Stichting Organisatie Brommer Wegraces), aangesloten bij de
KNMV, verzorgt eveneens demonstraties in de Live Action Arena. De
stichting heeft als doel het mogelijk maken van wegraces met 50
cc-machines en organiseert sinds 1998 op een veertiental plaatsen in
Nederland dergelijke evenementen. Op de MotoRAI zullen enkele sterke
staaltjes van deze lichte vorm van Supermoto getoond worden, waarbij
er onderscheid wordt gemaakt tussen scooters en schakelbrommers. De
demonstraties worden verzorgd door een groep Kicxstart Expi-coureurs
en een aantal rijders uit de Bridgestone Topscooter-klasse. Deelname
aan SOBW-races is al mogelijk vanaf 12 jaar en biedt zeker
perspectief: coureurs als Barry Veneman, Raymond Schouten en Arie Vos
begonnen ooit in de SOBW-klasse.
VRO-demonstraties
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) licht
tijdens de MotoRAI in de Live Action Arena een tipje van de sluier op
rond de Voortgezette Rij Opleidingen (VRO). Dat zijn trainingen,
waarbij een motorrijder zijn machine nóg beter leert beheersen. Er
worden demonstraties gegeven door instructeurs van de KNMV, maar het
publiek zal ook worden uitgenodigd om deel te nemen. Bij de
VRO-demonstraties zal onder andere het gebruik van ABS (anti-blokkeer
remsysteem) op motorfietsen worden getoond.
Kinderparadijs
In de Parkhal (Hal 8) zullen overigens ook nog diverse mogelijkheden
zijn voor het publiek om deel te nemen. Zo wordt er gewerkt aan
opstapmogelijkheden bij een Trial-circuit. Hier kan het publiek
kennismaken met stunten op niet-gemotoriseerde tweewielers, goed
beschouwd de basis voor elke motorstunter. AC Farias is immers ook
ooit op zon spatbordloos fietsje begonnen. En over fietsjes gesproken:
voor kinderen komt er op de MotoRAI een kinderparadijs, waar naar
hartelust kan worden gereden op pocket-bikes en mini-quads. Uiteraard
met inachtneming van alle veiligheidsnormen, want uitbannen van
gevaarlijke situaties staat voorop.
Motornieuws
Het is verder duidelijk dat er op de MotoRAI véél nieuws te zien zal
zijn. Noviteiten en primeurs vormen een grote smaakmaker op de
MotoRAI. De beurs markeert immers de start van het motorseizoen en
wordt door veel bezoekers benut om het meest recente aanbod van de
diverse merken te bekijken. Dat aanbod is in oktober immers net
beschikbaar gekomen en de diverse fabrikanten en importeurs doen er
alles aan om hun laatste modellen naar Amsterdam te halen. Bovendien
zullen ze op hun stands nog diverse extra activiteiten ontplooien.
Suzuki bijvoorbeeld heeft laten weten de twee Nederlandse topcoureurs
van Team Suzuki, Barry Veneman en Jarno Janssen, op de stand (10.005)
te zullen presenteren.
Harley-Davidson (09.019) benut de introductie van het nieuwe Springer
Softail-model voor een overzichtspresentatie van de beroemde
Springer-voorvork. Met een achttal oude modellen wordt de evolutie van
de Spinger voorvorkconstructie zichtbaar gemaakt. Ook op de
Harley-stand een tiental Buell Streetfighter-modellen: tien
persoonlijke variaties op één motorfiets. Daarnaast hebben merken als
MV Agusta, Aprilia, Yamaha, Kawasaki en KTM alsmede het blad Motor
Magazine toegezegd extra activiteiten te ontplooien op de MotoRAI.
Voor de laatste informatie daarover kan de site www.motorai.nl worden
geraadpleegd.
Reistheater
Wegens succes geprolongeerd is het Reistheater. Op de MotoRAI 2003
deden tal van liefhebbers hier inspiratie op voor een al dan niet
verre reis per motor en dat was reden voldoende om voor de
MotoRAI-editie van 2004 opnieuw een Reistheater in te richten. Er komt
een aantal bijzondere motorfietsen te staan. Zoals de KTM van Arjen
Hilbers, die een wel zeer barre tocht door Algerije heeft doorstaan.
Hilbers komt overigens zelfs ook naar het Reistheater, om zijn
avonturen toe te lichten. Verder komen er diverse Paris-Dakar-machines
te staan alsmede de Suzuki DR600, waarmee de broers Udo en Harald
Lamers samen vrijwel alle werelddelen hebben doorkruist.
En motorreiziger Boudewijn Rooseboom laat zien hoe zijn BMW 1100 GS is
toegetakeld tijdens een reis van een jaar door Zuid-Amerika. Van die
trip is een mooie DVD-film gemaakt, die in het Reistheater wordt
vertoond. Liefhebbers van reizen door Azië worden op hun wenken
bediend door Rusland-specialist Pieter Hennipman en door Ad van de
Heuvel, die samen met zijn vriendin Monic als eerste Nederlandse
motorrijder door Zuid-Korea is getrokken.
Proefrijden en Hall of Fame
Een succes van vorig jaar, dat in de 2004-editie van de MotoRAI dan
ook opnieuw wordt aangeboden, is het proefrijden. Bezoekers kunnen
daarbij, mits in het bezit van een geldig motorrijbewijs, een
geselecteerd aantal motoren uitproberen op de wegen rondom Amsterdam.
Want hoe mooi een motor er ook uitziet, je voelt pas écht wat hij kan
tijdens een daadwerkelijke proefrit. Aanmelden hiervoor kan op de
stand van KNMV en de proefritten worden begeleid door
KNMV-instructeurs.
Het team van de MotoRAI heeft verder een Hall of Fame samengesteld,
waar dit jaar de Café Racer centraal staat. Klassieke naked bikes,
waarmee bloedstollend hoge snelheden konden (en nog altijd kunnen)
worden gehaald tijdens straatraces, overal in Nederland en de rest van
Europa. Traditiegetrouw is er op de laatste zondag van de beurs, 24
oktober, een Bikers Parade. Een grote motortocht door Amsterdam, onder
leiding van de KNMV.
TT-Café
En natuurlijk kent de MotoRAI dit jaar opnieuw een gezellig motorcafé.
Dat wordt dit jaar geheel in race-stijl aangekleed, want het
jubilerende TT Circuit Assen gebruikt het als zijn onderkomen. Op 25
juni 2005 wordt in Assen de 75-ste editie van de beroemde Dutch TT
(Tourist Trophy) gereden en op die festiviteiten wordt alvast een
voorproefje genomen tijdens de MotoRAI. Wie zijn MotoRAI-entreekaartje
inlevert bij het TT-Café in de Holland Hal (stand 11.042) , krijgt
daar een prijsformulier en maakt zodoende kans op een prijzenpakket
van totaal 15.000 euro. Zo zijn er VIP-arrangementen te winnen voor de
Jubileum-TT en het WK Superbike, maar ook een ADS anti-slipcursus, een
CRT rijvaardigheidstraining, een Arai-helm, gratis deelname aan de
landelijke motordag en nog veel meer.
Openingstijden
De organisatie van MotoRAI 2004 is in handen van Amsterdam RAI, onder
auspiciën van de afdeling GT (Gemotoriseerde Tweewielers) van de RAI
Vereniging. De MotoRAI is op donderdag 21 en vrijdag 22 oktober open
van 11 tot 22 uur en in het weekend, zaterdag 23 en zondag 24 oktober,
van 10 tot 18 uur. Een toegangskaartje kost 12,50, kinderen tot 4 jaar
mogen gratis naar binnen. Er zijn ook meerdaagse kaarten: voor twee
dagen kosten die 19 euro, voor drie dagen 26,50 euro en vier dagen
toegang tot de MotoRAI kost 32 euro. Overigens is er een mogelijkheid
tot kaart-voorverkoop via internet én via de motordealers. Meer
informatie over de beurs is ook te vinden op www.motorai.nl.
Amsterdam, 17 september 2004
---
Noot voor de redactie /
Amsterdam RAI