IJmondgemeenten dreigen Peijs autoberging zelf te regelen
In een bief aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat zeggen de burgemeesters van de vier IJmondgemeenten Velsen, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest te overwegen voortaan de berging van personenauto's en vrachtwagens bij ongelukken in de Velser- en Wijkertunnels zelf te gaan regelen. Door de privatisering van het incident management is deze hulpverlening onveilig en traag geworden. Hieronder volgt in extenso de tekst van de brief van het coördinerend beraad van de Regio IJmond aan minister Peijs.REGIO IJMOND
Samenwerkende gemeenten:
BEVERWIJK HEEMSKERK, UITGEEST EN VELSEN
De minister van Verkeer en Waterstaat
mevrouw drs. K.M.H. Peijs
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
datum: 15 oktober 2004
onderwerp: Bergingsproblematiek
onze referentie:Mr0416
uw referentie: n.v.t.
voor informatie: Ing. M.Rensen, waamemend commandant brandweer
direct nummer: 0251256 200
aantal pagina's: 2
bijlagen: geen
Geachte mevrouw Peijs,
Naar aanleiding van de problematiek rond de aanbesteding van de auto- en vrachtwagenbergingen, bericht ik u het volgende.
Tengevolge van incidentmanagement en regels omtrent aanbestedingen is de Beverwijkse firma Van den Boogaard bij de gunning door Stichting Incident Management Nederland (SIMN) in opdracht van Rijkswaterstaat (RWS) buiten de boot gevallen voor wat betreft bergingswerkzaamheden op snelwegen. Van den Boogaard meent de gunning voor snelwegen onterecht niet te hebben gekregen. Qua prijs zal dat laatste weliswaar terecht zijn, maar het bedrijf meent zich te onderscheiden in kwaliteit en snelheid.
Een ander bedrijf (van der Eng te Heemskerk) heeft nu de gunning gekregen van de SIMN. Feitelijk is dat bedrijf slechts toegerust voor lichte bergingswerkzaamheden. Bovendien is gebleken dat dat bedrijf kwalitatief tekort schiet en dat daardoor al gevaarlijke situaties zijn ontstaan.
Bergingsbedrijf Van den Boogaard had tot en met februari 2003 al een jarenlang contact met RWS voor zowel lichte als zware bergingen in het kader van IM in tunnels. Op grond van dit contract had Van den Boogaard een opkomsttijd-verplichting van
Vreemd genoeg vraagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat (Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat. Directie Noord Holland) bij briefvan 3 juni 2004 aan Van den Boogaard of zij nog beschikbaar is voor de zware bergingen. Reden voor de deze vraag was dat via het Centraal Meldpunt Vrachtwagen (CMV), waar de meldingen voor inzet bij vrachtwagenongevallen of -pechgevallen worden afgedaan, gemeld was dat Van den Boogaard tot drie keer toe onvoldoende personeel had om de aanvraag vanuit het CMV voor de uitvoering van de berging te voldoen.
Zoals u zult weten wordt de vrachtwagenberging grotendeels gefinancierd vanuit de opbrengst van de personenautoberging. In een concurrerende markt voor personenautoberging is het niet aantrekkelijk voor de bedrijven om, ten laste van de personenautoberging, dure investeringen voor vrachtautoberging te doen. Zulke investeringen leiden vanzelfsprekend tot een hogere kostprijs. Van v/d Boogaard hebben wij vernomen dat, indien de situatie niet snel verbetert (het bedrijfis 95% van zijn werk kwijt), hij zich noodgedwongen van de bergingsmarkt zal moeten terugtrekken. Het al drie keer niet kunnen voldoen aan de vraag, zijn de eerste tekenen van de omzettingen binnen zijn bedrijf, die reeds in gang zijn gezet.
Overwegende dat
. het wegennet in de IJmond volkomen dicht slibt op het moment dat zich in de Velser- of Wijkertunnel een ongeval plaatsvindt waardoor een van de buizen gestremd is,
. de brandweerofficieren van dienst van het district Noord van de brandweerregio Kennemerland enkele jaren geleden reeds hebben afgesproken geen verantwoordelijkheid te willen nemen bij snelwegincidenten wanneer bergingsbedrijf Van der Eng ter plaatse komt, dit vanwege de gevaarsrisico's. Feitelijk is afgesproken het incident af te handelen, als brandweer terug te keren en een berging pas dán aan Van der Eng over te laten,
. meedere IJmondgemeenten reeds vele jaren zeer intensief realistisch oefenen met de firma Van den Boogaard, waardoor er de vereiste geoefendheid is ontstaan,
. de firma Van den Boogaard uitstekend is toegerust in materieel en personeel om personenauto- en vrachtwagenbergingen voor haar rekening te nemen,
. de Hoge Raad op 16 januari 2004 recht gesproken en vastgesteld heeft (CO 2 -317 HR) dat de eigenaar van een auto in beginsel de partij is die een berger kan, mag en moet uitkiezen. Ten eerste omdat de eigenaar de versperring heeft veroorzaakt en ten tweede omdat de verzekerde eigenaar volledige keuzevrijheid heeft zijn schade, en dus de kosten van het afslepen op te lossen. Secundair worden wegeigenaren en wegbeheerders genoemd als mogelijke oplossers van de versperring vanuit hun wettelijke verantwoordelijkheden. Wegbeheerders kunnen deze taken door de politie laten uitvoeren. Wegbeheerders kunnen zich ook opstellen als schadelijdende partij. De eigenaar van de auto pleegt namelijk bij versperring of veroorzaken van ongevalsrisico een onrechtmatige daad naar de wegbeheerder en daardoor kan en mag en moet de wegbeheerder/wegeigenaar zelf maatregelen nemen om de gevolgen van het ongeval zelf op te lossen en de sleepnota direct naar de aansprakelijke verzekeraar door te sturen. Er wordt in dit arrest geen concrete uitspraak gedaan over de rol van de alarmcentrales verbonden aan de SIMN en verzekeraars,
. de lokale overheid een snelle slachtofferhulp, incidentoplossing en doorstroming wenst. Met de huidige aanbestedingswijze is snelheid geen item meer en welhaast in strijd met het maatschappelijk belang,
overwegen wij als burgemeesters van de vier IJmondgemeenten Velsen, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest overeenkomsten met de firma Van den Boogaard af te sluiten.
Tot het afsluiten van de bedoelde overeenkomsten kunnen en mogen de colleges van en wethouders besluiten op grond van toetsing bij en akkoord bevinden door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Hoogachtend,
Namens coördinerend beraad:
de voorzitter:
Mr. B.B. Schneiders
de secretaris:
Drs. G. Schreuder
Een afschrift van deze brief is verzonden aan
de Vaste Kamercommissie,
bergingsbedrijf Van den Boogaard.
de pers.