Port of Rotterdam

âShortseaâ containers meer per trein en schip

20-10-2004 14:45:00

De aandelen van spoor, binnenvaart en weg in het achterlandvervoer van containers, bleven in 2003 ongeveer gelijk. Het transport over de weg was stabiel, 59%, en dat over het water daalde licht tot 31%. De trein won iets en vervoerde 10%. Van en naar de terminals op de Maasvlakte nemen binnenvaart en trein een veel sterkere positie in, samen meer dan 50%. In het Waal-/Eemhavengebied domineert de vrachtwagen, maar winnen binnenvaart en spoor langzaam terrein.

Modal shift
De Nederlandse overheid en de Rotterdamse haven voeren een beleid om het aandeel van de vrachtwagen te verminderen; het bewerkstelligen van een âmodal shiftâ. Sinds 1993 is het aandeel van de vrachtwagen, volgens de âoudeâ methodiek gedaald van 66% naar ongeveer 50%.

Ontwikkeling âmodal splitâ voor achterlandcontainers (in %): Binnenvaart Spoor Weg
âOudâ - ECT terminals
1993 26 8 66
1995 30 10 60
1997 34 13 53
1999 36 14 50
2001 39 12 49
âNieuwâ- alle terminals
2001 30 9 61
2002 32 9 59
2003 31 10 59

Tot en met 2001 is gebruik gemaakt van de cijfers van de ECT Terminals (Home+Delta), lange tijd goed voor bijna driekwart van de totale containeroverslag. Dit met de aantekening dat hierdoor het aandeel van binnenvaart en spoor overgewaardeerd werd en de vrachtwagen ondergewaardeerd.
Door de komst en groei van APM Terminal Rotterdam en het containervervoer âshortseaâ (lolo en roro), daalde de representativiteit van de cijfers van ECT en is vanaf 2001 de telling verbreed tot alle terminals. Dat jaar is dubbel vermeld om het verschil in resultaat van de tellingen aan te geven. Zou de âoudeâ basis (ECT Home+Delta en APM) ook voor 2003 gehanteerd zijn, dan was het resultaat vergelijkbaar met 2001: 38% binnenvaart, 12% rail en 50% weg.

Terminals
De verdeling over de modaliteiten verschilt per terminal. Containers die op de terminals voor roll on/roll off (diverse locaties) behandeld worden, gaan vrijwel altijd per truck. Op Rotterdam Shortsea Terminal (Eemhaven) vervoert de vrachtwagen nog ongeveer driekwart, maar hebben spoor en binnenvaart sinds 2001 een procent of tien gewonnen.Vooral de spoorshuttles van/naar Italië trokken meer âshortseaâcontainers en sinds enkele maanden exploiteert Geest North Sea Lines een binnenvaartdienst op Duisburg. Het spooraandeel is het grootste op de APM terminal (Maasvlakte); bijna dubbel zoveel als gemiddeld. De overslag van de hoofdgebruiker van APM, Maersk Sealand, werkt dan ook sterk dóór in het spooraandeel voor de totale haven.

âModal splitâ 2003 voor achterlandcontainers, per havengebied (%) Binnenvaart Spoor Weg
Waal/Eemhaven 24 6 70
Maasvlakte 38 13 49

De cijfers betreffen containers die op de zeeterminals de kade passeren. Het verkeer van en naar de âempty depotsâ en de continentale containers van en naar het Rail Service Center Rotterdam zijn niet meegeteld. Dit geldt ook voor de containers die in Antwerpen over de zeekade gaan en in Rotterdam opgehaald worden bij, of gebracht worden naar niet-zee terminals. Het transport tussen Antwerpen en Rotterdam gebeurt doorgaans per binnenvaartschip.

Nederland Maritiem Land
20-10-2004