European Commission


---

Antitrust-onderzoek naar praktijken van Coca-Cola in Europa zo goed als afgerond

---

Reference: IP/04/1247 Date: 19/10/2004

IP/04/1247

Brussel, 19. oktober 2004
De Coca-Cola Company heeft de Europese Commissie vandaag toezeggingen aangeboden betreffende haar handelspraktijken in de Europese Unie. Commissaris Monti gelooft dat de toezeggingen voldoende zijn om een beschikking inzake een vergelijk te rechtvaardigen, waarmee een onderzoek wordt afgerond dat vijf jaar heeft geduurd. Dank zij deze toezeggingen zal op de Europese markt meer concurrentie op het gebied van koolzuurhoudende frisdranken (CSDs) ontstaan en zal de keuze van de consumenten in winkels en cafés worden vergroot. Alvorens definitief te worden, zullen de toezeggingen gepubliceerd worden om derden de mogelijkheid te geven opmerkingen te maken. Dit is pas de tweede^ ontwerpbeschikking die een regeling inhoudt sinds in mei van dit jaar een nieuwe antitrust-verordening van de EU van kracht werd en het is de eerste die overal in Europa van toepassing is.

"De toezeggingen van Coca-Cola zullen de concurrentievoorwaarden op de markten van koolzuurhoudende frisdranken in Europa rechtvaardiger maken. Dank zij de maatregelen van de Commissie zullen de keuzemogelijkheden van de consumenten in cafés, pubs en winkels over het algemeen vergroten; zij zullen derhalve een keuze kunnen maken op basis van prijs en persoonlijke voorkeur in plaats van een Coca-Cola-product te moeten nemen omdat dit het enige is dat aangeboden wordt", verklaarde de commissaris voor Concurrentie Mario Monti.

De toezeggingen werden vandaag in Brussel op een vergadering voorgesteld door Neville Isdell, de topman van Coca-Cola, in naam van zijn onderneming en van de drie belangrijkste bottelaars van Coca-Cola. Ze luiden als volgt:
* Afschaffing van exclusiviteitsregelingen. Afnemers van Coca-Cola zullen steeds vrij blijven om koolzuurhoudende frisdranken van gelijk welke door hen gekozen leverancier te kopen en te verkopen. Indien grote afnemers uit de particuliere of de openbare sector evenwel een aanbesteding organiseren voor de levering van dranken, en Coca-Cola de beste offerte indient, kan Coca-Cola vanzelfsprekend de enige leverancier van koolzuurhoudende frisdranken zijn.

* Geen streefcijfer- en volumekortingen. Coca-Cola zal haar afnemers niet langer kortingen aanbieden wanneer zij dezelfde of een grotere hoeveelheid Coca-Cola-producten dan in het verleden aankopen. Dit zou het voor de Coca-Cola-afnemers gemakkelijker moeten maken om producten bij andere leveranciers van koolzuurhoudende frisdranken te betrekken indien zij dat wensen.
* Coca-Cola ziet af van koppelverkoop. Coca-Cola zal niet langer verlangen dat een afnemer die slechts één of meer van de bestverkopende merken (v.b. Coke regular of Fanta Orange) wil kopen, ook andere, minder populaire producten zoals Sprite of Vanilla Coke moet kopen. Coca-Cola zal eveneens geen kortingen meer geven indien de afnemer zich ertoe verbindt deze producten samen met de bestverkopende producten te kopen of schapruimte te reserveren voor de volledige groep van producten.
* 20% vrije ruimte in koelkasten van Coca-Cola. Wanneer Coca-Cola een gratis koelkast levert en er in het verkooppunt geen andere installatie voor gekoelde dranken aanwezig is waar de consument rechtstreeks toegang toe heeft, mag de afnemer tenminste 20% van de door Coca-Cola geleverde koelkast gebruikten voor gelijk welk ander product van zijn keuze.

De toezeggingen van Coca-Cola zullen in het Publicatieblad van de EU bekendgemaakt worden. Indien de soliditeit ervan wordt bevestigd, zullen zij voor de onderneming een verbindend karakter krijgen door middel van een zogenaamde "beschikking inzake toezeggingen". Mocht in de toekomst blijken dat Coca-Cola haar toezeggingen niet naleeft, kan haar een boete worden opgelegd.

De mogelijkheid voor een onderneming om vrijwillig toezeggingen met een verbindend karakter te doen, werd ingevoerd op grond van artikel 9 van de nieuwe antitrust-verordening (1/2003), die in mei in werking is getreden.

---

Zie IP/04/1110 van 17 september 2004 ("Nieuwe kartelprocedure voor de eerste keer gebruikt voor de liberalisering van de centrale marketing van Bundesliga-rechten")