---
Antitrust-onderzoek naar praktijken van Coca-Cola in Europa zo goed als afgerond
---
Reference: IP/04/1247 Date: 19/10/2004
IP/04/1247
Brussel, 19. oktober 2004
De Coca-Cola Company heeft de Europese Commissie vandaag toezeggingen
aangeboden betreffende haar handelspraktijken in de Europese Unie.
Commissaris Monti gelooft dat de toezeggingen voldoende zijn om een
beschikking inzake een vergelijk te rechtvaardigen, waarmee een
onderzoek wordt afgerond dat vijf jaar heeft geduurd. Dank zij deze
toezeggingen zal op de Europese markt meer concurrentie op het gebied
van koolzuurhoudende frisdranken (CSDs) ontstaan en zal de keuze van
de consumenten in winkels en cafés worden vergroot. Alvorens
definitief te worden, zullen de toezeggingen gepubliceerd worden om
derden de mogelijkheid te geven opmerkingen te maken. Dit is pas de
tweede^ ontwerpbeschikking die een regeling inhoudt sinds in mei
van dit jaar een nieuwe antitrust-verordening van de EU van kracht
werd en het is de eerste die overal in Europa van toepassing is.
"De toezeggingen van Coca-Cola zullen de concurrentievoorwaarden op de
markten van koolzuurhoudende frisdranken in Europa rechtvaardiger
maken. Dank zij de maatregelen van de Commissie zullen de
keuzemogelijkheden van de consumenten in cafés, pubs en winkels over
het algemeen vergroten; zij zullen derhalve een keuze kunnen maken op
basis van prijs en persoonlijke voorkeur in plaats van een
Coca-Cola-product te moeten nemen omdat dit het enige is dat
aangeboden wordt", verklaarde de commissaris voor Concurrentie Mario
Monti.
De toezeggingen werden vandaag in Brussel op een vergadering
voorgesteld door Neville Isdell, de topman van Coca-Cola, in naam van
zijn onderneming en van de drie belangrijkste bottelaars van
Coca-Cola. Ze luiden als volgt:
* Afschaffing van exclusiviteitsregelingen. Afnemers van Coca-Cola
zullen steeds vrij blijven om koolzuurhoudende frisdranken van
gelijk welke door hen gekozen leverancier te kopen en te verkopen.
Indien grote afnemers uit de particuliere of de openbare sector
evenwel een aanbesteding organiseren voor de levering van dranken,
en Coca-Cola de beste offerte indient, kan Coca-Cola
vanzelfsprekend de enige leverancier van koolzuurhoudende
frisdranken zijn.
* Geen streefcijfer- en volumekortingen. Coca-Cola zal haar afnemers
niet langer kortingen aanbieden wanneer zij dezelfde of een
grotere hoeveelheid Coca-Cola-producten dan in het verleden
aankopen. Dit zou het voor de Coca-Cola-afnemers gemakkelijker
moeten maken om producten bij andere leveranciers van
koolzuurhoudende frisdranken te betrekken indien zij dat wensen.
* Coca-Cola ziet af van koppelverkoop. Coca-Cola zal niet langer
verlangen dat een afnemer die slechts één of meer van de
bestverkopende merken (v.b. Coke regular of Fanta Orange) wil
kopen, ook andere, minder populaire producten zoals Sprite of
Vanilla Coke moet kopen. Coca-Cola zal eveneens geen kortingen
meer geven indien de afnemer zich ertoe verbindt deze producten
samen met de bestverkopende producten te kopen of schapruimte te
reserveren voor de volledige groep van producten.
* 20% vrije ruimte in koelkasten van Coca-Cola. Wanneer Coca-Cola
een gratis koelkast levert en er in het verkooppunt geen andere
installatie voor gekoelde dranken aanwezig is waar de consument
rechtstreeks toegang toe heeft, mag de afnemer tenminste 20% van
de door Coca-Cola geleverde koelkast gebruikten voor gelijk welk
ander product van zijn keuze.
De toezeggingen van Coca-Cola zullen in het Publicatieblad van de EU
bekendgemaakt worden. Indien de soliditeit ervan wordt bevestigd,
zullen zij voor de onderneming een verbindend karakter krijgen door
middel van een zogenaamde "beschikking inzake toezeggingen". Mocht in
de toekomst blijken dat Coca-Cola haar toezeggingen niet naleeft, kan
haar een boete worden opgelegd.
De mogelijkheid voor een onderneming om vrijwillig toezeggingen met
een verbindend karakter te doen, werd ingevoerd op grond van artikel 9
van de nieuwe antitrust-verordening (1/2003), die in mei in werking is
getreden.
---
Zie IP/04/1110 van 17 september 2004 ("Nieuwe kartelprocedure voor
de eerste keer gebruikt voor de liberalisering van de centrale
marketing van Bundesliga-rechten")
European Commission