Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE

Telewerkers volgens nederlandse werkgevers efficiËnter en productiever

Onderzoek wijst uit dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen een van de koplopers is op het gebied van thuiswerken

Een meerderheid van Nederlandse werkgevers die hun werknemers faciliteiten bieden voor telewerken of thuiswerken, is van mening dat werknemers die telewerken efficiënter werken (80%) en productiever zijn (70%). Dat wijst een Europees onderzoek uit dat is uitgevoerd onder 640 bedrijven in opdracht van Samsung Business Communications. Bovendien vindt 87% van de ondervraagde Nederlandse bazen dat telewerken werknemers een betere leef/werk-balans biedt.

In vergelijking met andere landen uit het onderzoek - waaronder het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Zweden - biedt bijna driekwart (72%) van de ondervraagde Nederlandse werkgevers haar werknemers al faciliteiten voor telewerken. Hiermee is Nederland - samen met Zweden (78%) - een van de koplopers in vergelijking met andere Europese landen, waaronder Spanje met 53% en het Verenigd Koninkrijk met 46%. De Zweedse werkgevers hebben het meeste vertrouwen in hun werknemers; slechts 29% van de ondervraagde werkgevers gaf aan enige zorg te hebben over de productiviteit van thuiswerkende werknemers.

Nederlandse werknemers hebben een gemiddelde woon-werk reistijd van 4,7 uur per week, terwijl werknemers in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld 7 uur per week aan woon-werk reistijd kwijt zijn. In Spanje en Zweden is dit respectievelijk 5,5 uur en 3,7 uur. Aangezien woon-werk reistijd omgekeerd evenredig gerelateerd is aan thuiswerken, lijkt het Verenigd Koninkrijk van de onderzochte landen het meest behoefte te hebben aan faciliteiten voor telewerken. Bovendien is 88% van de ondervraagden in het Verenigd Koninkrijk van mening dat dit de leef/werk-balans van werknemers verbetert.

"Werkgevers in het Verenigd Koninkrijk lijken een diepgeworteld wantrouwen te hebben wanneer het gaat om thuiswerkende werknemers, terwijl Nederlandse en Zweedse bazen veel meer vertrouwen hebben in hun medewerkers," stelt Andrew Saunders, Hoofd Product Marketing van Samsung Business Communications. "De houdingen en opvattingen in het Verenigd Koninkrijk zijn duidelijk niet gebaseerd op de technische mogelijkheden op het gebied van telewerken. Kennelijk maakt een groot deel van de Britse werkgevers zich grotere zorgen om het feit dat wanneer zij hun werknemers niet fysiek in de gaten kunnen houden, zij niet kunnen controleren wat werknemers doen. In dat opzicht ligt het Verenigd Koninkrijk duidelijk achter op andere Europese landen en zullen Britse werkgevers dit moeten adresseren," aldus Saunders.

# # #