Gemeente Amsterdam

Boekje voor oudkomers maakt keuze uit inburgeringstrajecten makkelijk

Taalwegwijzer Amsterdam biedt overzicht taaltrajecten voor oudkomers

20 oktober 2004 - Herbert Raat

De gemeente Amsterdam heeft er een middel bij dat de inburgering van migranten moet bevorderen: het boekje Taalwegwijzer Amsterdam. In de Taalwegwijzer geven zeventien taalaanbieders uit Amsterdam informatie over taalcursussen die afgestemd zijn op de persoonlijke behoefte van oudkomers. Hiermee wil de gemeente de inburgeraar stimuleren om voor zichzelf een passend inburgeringstraject te kiezen.

Oudkomers
Voor oudkomers, mensen die voor 1 oktober 1998 naar Nederland zijn gekomen, bestaat geen wettelijke verplichting om in te burgeren. Velen van hen willen graag een taalcursus volgen. Amsterdam heeft daarom speciaal beleid gemaakt om deze groep te helpen om verder te integreren. Dat beleid is er vooral op gericht om oudkomers die een taalcursus willen volgen op te sporen en daarbij cursussen te geven waaraan ze ook echt iets hebben.

Maatwerk
De Taalwegwijzer komt te liggen bij alle betrokken instanties op het gebied van inburgering in de stad, zoals stadsdelen en ROC's. Het geeft hen een handvat om de oudkomers van een goed cursusadvies te voorzien. In de Taalwegwijzer worden zogenaamde duale trajecten aangeboden. Dat zijn cursussen die inspelen op de situatie waarin oudkomers zich de Nederlandse taal verder eigen willen maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een cursus Nederlands volgen in combinatie met computerles, en/of in combinatie met maatschappij- of arbeidsmarktgericht onderwijs, of als ondersteuning bij de opvoeding. Naast informatie over startdata, aantal lesuren en mogelijkheid tot kinderopvang, zijn de cursussen gerangschikt naar opleidingsniveau met al dan niet de mogelijkheid tot voorbereiding op het staatsexamen.

Amsterdam anticipeert met de Taalwegwijzer op de landelijke ontwikkelingen op het gebied van inburgering waarin wordt gesteld dat zowel oud- als nieuwkomers straks zelf verantwoordelijk worden voor hun inburgering.

Speerpunt van het Amsterdamse inburgeringsbeleid is het leren van Nederlands als tweede taal. Daarnaast zijn maatschappelijke oriëntatie en de combinatie van werk en/of een beroepsopleiding voor inburgeraars van belang om als zelfredzame en zelfstandige burgers in de Amsterdamse samenleving te kunnen functioneren. "Dit boekje helpt de oudkomer om in een woud van aanbieders zelfstandig de weg te vinden naar een geschikte cursus. De Taalwegwijzer richt zich daarbij op de mogelijkheid van het volgen van een cursus in combinatie met werk of gericht op het krijgen van werk. Uiteindelijk bevordert werk de deelname aan de maatschappij, het functioneren in sociale structuren en uiteindelijk aan het inburgeren", aldus de wethouder Inburgering Ahmed Aboutaleb.

Pb-169

© Gemeente Amsterdam