ChristenUnie
Succesvolle actie werving gezinsleden Barneveld Woensdag 20 Oktober
2004 - 13:33
ChristenUnie Barneveld heeft afgelopen jaar een ledenwerfcampagne
gehouden. Als gevolg van deze actie groeide het aantal leden
spectaculair. Met name de werving van gezinsleden bleek erg succesvol.
Kiesvereniging Barneveld hoopt dat haar voorbeeld navolging krijgt bij
andere kiesverenigingen.
De campagne bestond uit twee delen:
- het werven van nieuwe hoofd- en combileden
- het werven van gezinsleden
Het werven van nieuwe leden gaat, zij het in een wat rustiger tempo,
permanent door. Het werven van gezinsleden onder de bestaande leden is
nu helemaal klaar.
In oktober 2003 had ChristenUnie Barnelveld 370 leden. Er is een
selectie op onze database losgelaten om te kijken welke leden gebeld
konden worden met de vraag of hun partner gezinslid zou willen worden.
Alle alleenstaanden, leden waarvan de partner al gezinslid was,
ouderen (> 70 jaar) en leden die nog maar kort lid waren, vielen af.
Er bleven in totaal 203 leden over die zijn benaderd. Het resultaat
was bemoedigend: er zijn 134 nieuwe gezinsleden bijgekomen. Oftewel
een slaagpercentage van 66%.
Actieve leden
Jaap Godschalk, beheerder van de ledenadministratie in Barneveld:
"Onze benadering was sterk gericht op morele en financiële
ondersteuning van de ChristenUnie. Actieve leden in de
traditionele betekenis van het woord zullen de meeste nieuwe
gezinsleden niet worden. Maar is bewust lid-worden en kiezen voor
financiële ondersteuning ook geen vorm van actieve betrokkenheid?". De
actie leverde toch ook 'actieve' leden op: twee nieuwe gezinsleden
gaan binnenkort in het bestuur dienen. Dit is grote winst. Jaap
Godschalk: "Daarnaast was het ook goed op deze manier een keer
persoonlijk contact met de leden te hebben. Het versterkt de
saamhorigheid."
Was deze actie makkelijk? Jaap Godschalk: "Ja en nee. Om ruim 200
keer hetzelfde verhaal af te steken, vergt op een gegeven moment wel
degelijk doorzettingsvermogen. Elk initieel gesprek kost ongeveer 15
minuten en in de meeste gevallen was een tweede telefoontje nodig om
de beslissing van het lid te vernemen. Alles met elkaar meer dan 400
gesprekken. Maar toch .... het was ook makkelijk: als je e.e.a. rustig
uitlegt en de mensen tijd geeft om het te overwegen, laten velen zich
graag overtuigen. Het resultaat geeft blijk van grote betrokkenheid en
een warm hart voor de ChristenUnie. Onderschat onze achterban niet!
Het was vaak een plezier om met de mensen te praten. Samen iets
proberen te betekenen voor onze God. En voor de ChristenUnie.
Hartverwarmend! Wij hopen dat dit resultaat ook voor andere KV's een
stimulans mag zijn. Het kan!"
---