leeg
Luchtkwaliteit Limburg aanzienlijk verbeterd maar nog niet optimaal
De luchtkwaliteit in de Provincie Limburg is de afgelopen decennia
aanzienlijk verbeterd. Toch is het niet altijd en overal even goed
gesteld met de kwaliteit van de lucht. Dit blijkt uit de evaluatie van
het luchtbeleid 2004 die Gedeputeerde Staten deze week heeft
vastgesteld. GS concluderen dat er meer inzicht in de lokale
luchtkwaliteit nodig is en dat een brede aanpak van
luchtverontreiniging zeker gewenst is. Vanwege de euregionale ligging
van Limburg is het belangrijk dat ook in het buitenland maatregelen
worden genomen om de luchtverontreiniging tegen te gaan; Limburg kan
het niet alleen!
De Provincie concludeert dat een brede aanpak van luchtverontreiniging
nodig is. Vanwege de euregionale ligging van Limburg is het belang dat
ook in het buitenland soortgelijke maatregelen genomen worden. Zélf
zal de Provincie Limburg op korte termijn ook een aantal nieuwe acties
starten. Zo komt er onder andere een luchtkwaliteitskaart die inzicht
geeft in de toppers op het gebied van luchtverontreiniging. Ook zal er
versneld uitvoering worden gegeven aan het beleid voor
energiebesparing en opwekking van duurzame energie.
Om een verdere verbetering van de luchtkwaliteit te realiseren is het
nodig dat door verkeer, industrie, landbouw en huishoudens minder
vervuilende stoffen worden uitgestoten. Hierin is de afgelopen 15
jaar, met name door de industrie, veel bereikt. De laatste jaren neemt
dit echter af. Dit komt doordat de eenvoudigere technische maatregelen
al zijn genomen en het nu aankomt op innovatieve, maar vaak ook dure
technieken. Ook wordt bij het verkeer de ontwikkeling van schonere
motoren grotendeels teniet gedaan door de volumegroei.
De Provincie Limburg meet jaarlijks de luchtkwaliteit. Uit de
evaluatie 2004 blijkt dat de luchtkwaliteit de afgelopen decennia
aanzienlijk is verbeterd. De reden hiervoor is dat de uitstoot van de
meeste luchtverontreinigende stoffen flink is afgenomen. Gemiddeld
worden in de jaargemiddelden grenswaarden voor de onderzochte* stoffen
niet meer overschreden. Daarmee is de algemene doelstelling om op dit
niveau te voldoen aan de wettelijke grenswaarden gerealiseerd.
Het is echter niet altijd en overal even goed gesteld met de kwaliteit
van de lucht. Met name fijn stof en stikstof(di)oxide veroorzaken nog
meer of minder grootschalige problemen.
Zo is het aantal dagen waarop de daggemiddelde grenswaarde voor fijn
stof (24-uurs gemiddelde 50 µg/m3 ) wordt overschreden nog1,3 tot 2
maal zoveel als wettelijk toegestaan (35 keer per jaar vanaf 2005).
Overigens is dit een probleem dat zich in heel Nederland en de
aangrenzende Euregio voordoet. Lokaal (in steden in situaties met druk
verkeer en/of zware industrie) worden ook de jaargemiddelde en de
1-uurgemiddelde grenswaarden voor stikstof(di)oxide nog vaak
overschreden. Ook wordt lokaal op tientallen plaatsen de
jaargemiddelde grenswaarde voor fijn stof overschreden
(jaargemiddelde: 40 µg/m3, 24-uurs gemiddelde 50 µg/m3).
Er zijn nog andere stoffen die bijdragen aan luchtkwaliteit. Denk
hierbij aan ozon, waardoor smog kan ontstaan. Smog, een periode met
verhoogde luchtverontreiniging, komt steeds minder voor in Limburg,
maar in 2003 waren er diverse dagen met matige en enkele uren ernstige
smog. Ook de depositie van verzurende (ammoniak uit de landbouw en
zwaveldioxide en stikstofoxide uit verkeer, industrie en huishoudens)
en verontreinigende stoffen (zoals cadmium en zink uit de industrie)
blijkt nog in veel te hoog te zijn zeker in Noord- en Midden- Limburg.
Hierdoor worden natuurgebieden, ecosystemen en oppervlaktewater nog te
zwaar belast.
Bovenstaande constateringen betekenen dat de doelstelling om op de
middellange termijn (2010) een luchtkwaliteit te realiseren waarbij
enkel verwaarloosbare risicos voor gezondheid en ecosystemen optreden,
niet tijdig gerealiseerd zal worden. Aandacht voor luchtkwaliteit
blijft dus steeds nodig, zo stellen GS.
Uit de evaluatie blijkt ook dat het inzicht in de lokale
luchtkwaliteit nog (te) beperkt is, terwijl dit inzicht wel belangrijk
is voor een goede ruimtelijke planning en vergunningverlening. Het
beleid richt zich immers op het voorkómen van blootstelling aan te
hoge concentraties van luchtverontreinigende stoffen. Dit kun je
bereiken door de uitstoot van deze stoffen te verminderen, maar ook
door bijvoorbeeld geen woningen of scholen te bouwen op plekken waar
de lucht teveel verontreinigd is. Om goed inzicht hierin te krijgen is
de bijdrage van de Limburgse gemeenten onmisbaar. Echter, aandacht
voor wettelijk verplichte rapportages over luchtkwaliteit en aandacht
voor luchtkwaliteit bij ruimtelijke planvorming heeft geen prioriteit
bij gemeenten. Daarom gaat de Provincie een handreiking luchtkwaliteit
opstellen en intensiever communiceren met gemeenten over de noodzaak
van verplichte rapportages over luchtkwaliteit. Meer aandacht hiervoor
is ook belangrijk omdat naar verwachting de Europese Unie in de nabije
toekomst de grenswaarden verder zal aanscherpen waardoor zonder
maatregelen nog meer knelpunten kunnen ontstaan.
* de onderzochte stoffen zijn: stikstofoxide, zwaveldioxide, fijn
stof, ammoniakconcentratie, ozon, lood, cadmium, nikkel, arseen,
chroom, koper, zink, kwik en fluoride.
20-10-2004 10:18
Provincie Limburg