FNV
FNV: Aanvragers Bijstand en WW soms maanden zonder inkomen
Bijna de helft van de mensen heeft klachten over de lange wachttijd
tussen aanvraag en uitbetaling van een Bijstand- of WW-uitkering.
Werkzoekenden die zich bij het CWI of UWV inschrijven zitten hierdoor
soms maanden zonder inkomen. Dat blijkt uit de Grote Wachtkamerenquête
waarvan de vakcentrale FNV vandaag de resultaten heeft gepubliceerd.
Voor de vijfde editie van de Grote Wachtkamerenquête heeft de FNV dit
voorjaar ruim 1900 enquêtes afgenomen bij mensen in de wachtkamers van
het CWI, het UWV en de sociale diensten. De vakcentrale wil zo een
beeld krijgen van zowel de sterke als zwakke punten bij de uitvoering
van de sociale zekerheid.
Uit de enquête blijkt dat vooral het aantal klachten rond aanvraag en
uitbetaling van de Bijstand sterk is toegenomen: van 26 naar 46
procent. Bij mensen die een volledige WW-uitkering aanvroegen steeg
het percentage ontevredenen naar 43 procent (was 39 procent).
Uitkeringsgerechtigden melden dat zij door de late uitbetaling
financiële problemen krijgen omdat de vaste lasten gewoon doorlopen.
Een lichtpuntje is dat er over de eerste uitbetaling van een
WAO-uitkering minder klachten zijn dan bij de vorige enquête.
De FNV wijt de gang van zaken aan de steeds veranderende regelgeving
vanuit Den Haag. Die zorgt voor een enorme bureaucratie en
communicatiestoornissen tussen verschillende instellingen.
Werkzoekenden rapporteren wachttijden van gemiddeld 1 tot 3 maanden
met uitschieters tot bijna een jaar. In sommige gevallen blijkt de
dreiging met juridische stappen schot in de zaak te brengen. Overigens
meldt ruim 80 procent van de klanten dat na de eerste uitbetaling en
.het in de molen zitten. tevreden te zijn over het verloop van de
verdere uitbetalingen.
Ten opzichte van de vorige Wachtkamerenquête is de dagelijkse praktijk
van de dienstverlening verder verbeterd. Zo prijzen meer klanten van
zowel CWI als UWV de vriendelijke benadering, de kwaliteit van de
mondelinge informatie en de tijd die er voor hen wordt uitgetrokken.
Ook hebben mensen iets vaker (4 van de 10) een vaste contactpersoon,
al is dit nog steeds ver onder de maat waardoor veel klanten steeds
opnieuw hetzelfde verhaal moeten vertellen.
Ongeveer de helft van de uitkeringsgerechtigden blijft verder
ontevreden over de concrete hulp bij de reïntegratie en het vinden van
een baan. Bij het CWI valt op dat mensen onder de 30 jaar aanmerkelijk
positiever zijn en dat 50-plussers het minst tevreden zijn. Mogelijke
verklaring is dat jongeren naar het oordeel van het CWI betere kansen
hebben op de arbeidsmarkt en een investering sneller loont.
Een verkeerd signaal vanuit de overheidsinstantie, aldus de FNV.
''Ouderen vallen sinds dit jaar weer onder de sollicitatieplicht
terwijl er op hun WW wordt bezuinigd. Aan de ene kant meent de
overheid hen zo de markt op te moeten prikkelen, maar geeft aan de
andere kant niet thuis wanneer ze aankloppen voor hulp,'' aldus
FNV-bestuurder Ton Heerts.
Minder tevredenheid is er over de voorlichting rond de nieuwe Wet Werk
en Bijstand die op 1 januari werd ingevoerd. Driekwart van de klanten
zegt nauwelijks of geen informatie over de nieuwe regels te hebben
gekregen.
Meer informatie:
FNV Voorlichting, Richard Gielen: 020 5816 555/ 06 53 412533
- De Wachtkamerenquête staat vanaf 12.00 uur op www.fnv.nl/nieuws
- Speciale aandacht is er voor het CWI in Drachten. FNV-bestuurder
Heerts en Jan Laurier van de Landelijke Cliëntenraad bieden de
directie van deze vestiging het rapport aan. Vestigingen in de regio
Noord presteerden overwegend het best op het punt van aanvraag en
snelle uitbetaling van de uitkering.
20 okt 04 11:15