Gemeente Voorburg-Leidschendam
Proefzuil in bibliotheek
Persbericht, Leidschendam-Voorburg, 20 oktober 2004
---
Leidschendam-Voorburg brengt diensten dichterbij inwoners
De gemeentelijke site(s) spelen een grote rol in het informatie- en
participatieproces voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg. Het
digitaal loket (elektronisch betalen wordt eerste kwartaal 2005
geintroduceerd) en de mogelijkheden van interactieve beleidsvorming
(meningspeilers, digitaal inspreken ) worden steeds verder uitgebreid.
Niet iedere inwoner beschikt over een internetverbinding, daarom
plaatst de gemeente Leidschendam-Voorburg een zestal zuilen op
strategische plekken binnen de gemeente om de wijken beter digitaal te
onsluiten.
De eerste proefzuil is 20 oktober 2004 geplaatst in de bibliotheek in
Voorburg en zal daar twee weken blijven staan. Er is voor deze locatie
gekozen omdat er een goede internetverbinding ligt en er een grote
toeloop van mensen is.
De digitale zuil brengt inwoners op een vertrouwde plek eenvoudig in
contact met gemeentelijke producten en diensten. Nieuws en informatie
wordt wijkgericht aangeboden aan inwoners. Zo kunnen zij in één
oogopslag zien wie hun aanspreekpunten zijn (wijkwethouders,
wijkmanagers, wijkagenten en teamleiders), kunnen zij direct digitaal
hun vragen en opmerkingen aan hen kwijt en in de nabije toekomst zelfs
direct een afspraak maken met één van de aanspreekpunten. Ook klachten
en meldingen over de openbare ruimte kunnen nu binnen een handomdraai
gemeld worden.
Na de proefperiode in de bibliotheek volgt een evaluatie om te bezien
hoe het gebruiksgemak van de informatiezuilen door de bezoekers wordt
ervaren. Hiervoor wordt aan de gebruikers gevraagd om een korte
enquête in te vullen.
Daarnaast zullen statistieken aantonen waar de interesse van bezoekers
ligt. Zo is precies na te gaan hoe laat, hoe lang en op welke
internetpagina´s bezoekers hebben gesurfd, door te kijken naar de
klikpaden en de meest bekeken pagina´s.
Met de bevindingen uit de enquete kunnen we het gebruiksgemak
optimaliseren en zullen in overleg en samenspraak met de verschillende
beheerders op de volgende locaties digitale zuilen worden geplaatst:
· Wijkcentrum de grote Driehoek
· Wijkcentrum Essesteijn
· Dienstencentrum Noord
· Bibliotheek vestiging Voorburg
· Damcentrum/Schoorwijk
· Wijkcentrum ´t Lien
Na een periode van één jaar zal bekeken worden of de zuilen
daadwerkelijk de digitale dienstverlening en informatie dichterbij de
burger hebben gebracht. Dit kan vastgesteld worden door een stijgend
aantal bezoekersaantallen. Tevens wordt een afweging gemaakt of de
gekozen strategische locaties van de digitale zuilen worden uitgebreid
of opnieuw worden verdeeld.
De informatiezuilen hebben een robuust uiterlijk (vandalisme proof),
zijn zeer geavanceerd en duurzaam in gebruik. Door het gebruik van
speciale software kunnen de zuilen niet gekraakt worden, zodat er niet
op ongewenste internetsites kan worden gesurft. Op de digitale zuil
zoals geplaatst door de gemeente, kan worden gekozen voor de
gemeentesite:
· www.leidschendam-voorburg.nl *en haar subsites:
· www.YoungLeVel.nl*
· www.meldpuntopenbareruimte.nl*
· www.damcentrum.info*
· www.deprinsenhof.info*
· www.defluit.nl*
*inclusief links/verwijzingen
Omdat de gemeente te maken heeft met verschillende doelgroepen is er
gekozen voor een zogenoemd zitmodel met een combinatie van toestenbord
en ´touch screen´. Zo kan iedereeen, ook ouderen en minder-validen,
rustig informatie zoeken op de digitale zuil.