Ministerie EZ

Van Gennip: In 2004 alle strijdige regels opgelost

19 oktober 2004

Van Gennip: In 2004 alle strijdige regels opgelost

"Met de inspanning van alle betrokken partijen zullen op 31 december 2004 de bijna 800 gemelde strijdigheden zijn opgelost en zijn er gezamenlijk stappen gezet om strijdigheden in de toekomst te voorkomen.", aldus staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken. Op dit moment liggen er nog 94 op te lossen meldingen. De staatssecretaris ontving vandaag een verslag over de aanpak van strijdige regels uit handen van de Arnhemse wethouder Pijnenburg van Economische Zaken. In dit geval gaat het om knelpunten in de horecaregelgeving in Arnhem. Van Gennip heeft zelf vandaag een rapportage over de voortgang van de aanpak van strijdige regels naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit deze rapportage en uit het Arnhems verslag blijkt dat er zelden sprake is van pure tegenstrijdigheid van regels. Het gaat meestal om een verschillende uitleg van regels door gemeentelijke diensten en inspecties, om onvoldoende afstemming tussen de handhavers en ook om onvoldoende voorbereiding door de ondernemer. Op basis van het succes in 2004 is besloten om begin 2005 het Meldpunt Strijdige Regels van het ministerie van Economische Zaken opnieuw open te stellen om inzicht te krijgen in nieuwe strijdigheden die ondernemers ervaren. De huidige aanpak van de strijdige regels, waarbij ondernemers en overheidsdiensten uit alle bestuurslagen betrokken zijn, is succesvol meldt de staatssecretaris. De ingestelde werkgroepen hebben concrete oplossingen aangedragen voor concrete strijdigheden. Daarnaast hebben de werkgroepen structurele oplossingen aangedragen om de samenwerking en communicatie tussen de betroken handhavers, beleidmakers en ondernemers ook in de toekomst te verbeteren. Hierdoor wordt voorkomen dat regels op een verschillende manier worden uitgelegd. Het komende half jaar gaan de gemeentelijke werkgroepen, de rijksoverheid, MKB-Nederland en VNO-NCW samen aan de slag gaan om de voorgestelde oplossingen verder uit te werken. De voortgang van de oplossingen is te vinden op de website: www.strijdigeregels.nl Sommige oplossingen vragen een aanpassing in wet- en regelgeving. De verschillende ministeries zijn hiermee aan de slag gegaan. Zo zijn het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu bezig om het aantal regels flink terug te brengen.. Sinds begin 2004 zijn negen werkgroepen bezig om de gemelde problemen aan te pakken. In de werkgroepen zijn gemeenten, inspectiediensten en ondernemers vertegenwoordigd. De werkgroepen moeten ervoor zorgen dat alle overheidsdiensten helder en ondubbelzinnig zijn over regels, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. De werkgroepen zijn begonnen met de sectoren waar de meeste meldingen vandaan kwamen: horeca, bouw, metaal, recreatie, detailhandel en zorg. De negen werkgroepen zijn: horeca (gemeenten Arnhem, Den Bosch en Maastricht), bouw (gemeente Den Haag), metaal (gemeenten Emmen en Eindhoven), verblijfsrecreatie (gemeente Horst aan de Maas), detailhandel (gemeente Leiden) en de landelijke werkgroep zorg en voedselveiligheid. Drie voorbeelden van onlogische regels en de oplossingen daarvan: Knelpunt: Volgens de brandweer moeten in de keukens brandblusmiddelen aanwezig zijn, maar de aanwezigheid van de brandblusmiddelen is in strijd met de hygiëne-eisen. Oplossing:De brandblusmiddelen mogen in de keukens hangen, als ze goed schoongemaakt worden. De blusdeken moet in de plastic verpakking blijven zitten. Aanpak: De Keuringsdienst van Waren zal dit op de website van de Voedsel- en Waren Autoriteit verduidelijken. En via de website www.strijdigeregels.nl en de websites van de verschillende branches worden de ondernemers op de hoogte gesteld. Knelpunt: De vergunningsprocedure rond de Drank & Horecawet vereist dat er altijd een iemand in de horecaonderneming aanwezig is die op de vergunning staat, de zogenoemde leidinggevende. De Keuringsdienst van Waren controleert dit. Aangezien er in de horeca groot verloop van personeel is, moet de ondernemer telkens een geheel nieuwe vergunning aanvragen met alle administratieve lasten van dien. Oplossing: Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is gevraagd om de verplichte bijschrijving op de vergunning te beperken tot de ondernemer zelf en de andere leidinggevenden op een bijlage te vermelden. Aanpak: VWS heeft toegezegd de administratieve lasten met het aanvragen van een nieuwe vergunning te verminderen. In het komende wetsvoorstel wordt de genoemde oplossing meegenomen. Knelpunt: Metaalbedrijven moeten regelmatig voldoen aan aangescherpte wetgeving (arbeidsomstandigheden, milieu etc), terwijl vorige investeringen nog niet zijn afgeschreven. Oplossing:Goede afstemming en communicatie over het in wetgeving opnemen van overgangstermijnen, waarbij voldoende rekening wordt gehouden met economische afschrijvingstermijnen. De bedrijfseffectentoets moet hiervoor worden aangescherpt. Aanpak: Het ministerie van Economische Zaken heeft bovenstaande oplossing aanbevolen bij het Meldpunt Voorgenomen Regelgeving. Het Meldpunt zal in de toekomst alle nieuwe wet- regelgeving hierop toetsen en aanbevelingen erover doen aan het kabinet. Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl. Voor journalisten: Maria Henneman, persvoorlichter, telefoon (070) 379 72 56, e-mail: m. henneman@minez.nl