College vraagt raad koers te bepalen
Op gebied van autoverkeer- en infrastructuur tot 2015
Het college van b. en w. vraagt de gemeenteraad in zijn vergadering
van 19 oktober a.s. welke richting Oosterhout in moet gaan op het
gebied van verkeer- en infrastructuur tot 2015 (met een doorkijk naar
de jaren daarna). Het concept-verkeersstructuurplan richt zich op de
auto- infrastructuur.
B. en w. hebben een notitie vastgesteld aan de hand waarvan de raad
kan discussiëren over de koers die Oosterhout op het gebied van
verkeer en infrastructuur inslaat. "Wij hopen op bouwstenen van de
raad die aangeven waar we met de verkeersstructuur naartoe moeten,"
aldus verantwoordelijk wethouder Jim Krijnen.
Gemeenteraad
De raad is de afgelopen tijd uitgebreid bij het proces betrokken. Eind
vorig jaar hield het college een informatieavond voor de raad over de
huidige en verwachte autobereikbaarheidsknelpunten in Oosterhout. Deze
verkeersknelpunten zijn gebaseerd op de ruimtelijke ontwikkelingen in
onder meer Oosterhout en bij Teteringen, de autonome groei van het
autoverkeer en de richting die het landelijke mobiliteitsbeleid met de
in wording zijnde notas Mobiliteit en Ruimte op lijkt te gaan. Het
eerder ingezette verkeer- en vervoersbeleid uit de jaren 90 waarin men
ervan uitging dat (de groei van) het autoverkeer via het stimuleren
van openbaar vervoer en fietsgebruik te beperken was, wordt hiermee
losgelaten.
Tussen eind vorig jaar en nu is gekeken naar de mogelijke structurele
oplossingen en haar consequenties voor bereikbaarheid en leefbaarheid.
Recentelijk nog was er voor de raad een tweede informatieavond ter
voorbereiding op de opiniërende raadsbehandeling. De mogelijke
oplossingsvarianten en hun diverse voor- en nadelen waren voor de raad
in een drietal dilemmas (oost, west en centrum Oosterhout) gegoten.
Dilemmas waar het college mee worstelt en waarvoor zij de raad
inschakelt om hen mee te laten denken over de aanpak. Jim Krijnen:
"Het betreft zeer complexe materie, waarbij de gevolgen van te maken
keuzes nogal veel impact kunnen hebben voor de toekomst van
Oosterhout."
Jim Krijnen: "Inmiddels zijn dus diverse oplossingsvarianten de revue
gepasseerd en de voor- en nadelen daarvan geschetst. Deze "plussen en
minnen" kan de raad gebruiken om de mogelijke oplossingen onderling te
vergelijken en zo te toetsen of ze aan de geformuleerde doelstellingen
voldoen."
Oosterhout ontbeert tot op heden een vastgestelde lange termijnvisie
op het gebied van verkeer en (hoofd)infrastructuur. Een dergelijke
visie tot 2015 en iets daarna is hard nodig, meent verkeerswethouder
Krijnen. Via structurele en lokale verkeersmaatregelen kan dan straks
gewerkt gaan worden aan verbetering van de doorstroming op en de
leefbaarheid langs de stedelijke hoofdwegenstructuur.
Ook kunnen fundamentele keuzes in de verkeersafwikkeling bij
(grootschalige) bouwplannen op het verkeersstructuurplan gebaseerd
worden. "Met deze visie kunnen we zowel intern als extern richting
buurgemeenten, provincie en Rijk een strategie voeren om Oosterhout
duurzaam bereikbaar en leefbaar te houden", aldus de wethouder. "De
inhoud van het verkeersstructuurplan kent een behoorlijk hoog
abstractieniveau. Het gaat over (auto)structuren en niet over
woonstraten, parkeerproblemen en drempels. Vandaar ook dat een
klankbordgroep in het leven is geroepen die het maatschappelijke
stedelijke belang in het oog houdt.
Procedure
Na de opiniërende behandeling worden de voorkeursrichtingen, moties en
opmerkingen verwerkt. Deze worden aan de raad teruggemeld. Daarna
wordt het conceptplan vrijgegeven voor inspraak. Naar verwachting
wordt de raad begin 2005 een besluitvormende nota voorgelegd. Jim
Krijnen: "Het is aan de raad om zich dan uit te spreken over de
gewenste hoofdverkeersstructuur van Oosterhout."
Mutatiedatum 27/09/2004
18/11/2004
Gemeente Oosterhout