19-10-2004
Rally van Frankrijk: gevecht om grip
Door het steeds wisselende weer waren de omstandigheden in de Rally
van Frankrijk (Tour de Corse) onvoorspelbaar. De rijders kampten
continu met de grip, of liever gezegd met een gebrek daaraan.
Het gokelement speelde een te grote rol bij de bandenkeuze. Bij
Peugeot werd de jonge Cédric Robert slachtoffer van het grillige weer;
hij beschadigde zijn 307 WRC en moest opgeven. Marcus Grönholm en
Freddy Loix kwamen moeizaam op gang, maar wisten als vierde en zevende
in de uitslag toch WK-punten te vergaren. De tweenalaatste WRC-ronde
werd gewonnen door Markko Martin (Ford). Sebastien Loeb had aan de
tweede plaats genoeg om de wereldtitel bij de rijders te veroveren.
Bovendien kan zijn Citroën-team de wereldtitel bij de constructeurs
niet meer ontgaan.
De driedaagse eilandronde omvatte slechts twaalf klassementsproeven.
Het waren echter wel lange trajecten, waarvan sommige geheel nieuw en
sommige bekend uit voorgaande edities. De grote proeflengte in
combinatie met de verspreide regenbuien maakte de bandenkeuze tot een
dilemma. Je moet immers twee uur voor de proef al het type band
aanwijzen.
Marcus Grönholm begon de eerste dag met een volledig gebrek aan
vertrouwen. Op de één of andere manier had ik er een slecht gevoel
bij, zei hij. Misschien komt het omdat ik in de vorige
asfaltwedstrijd, de Rally van Duitsland, al aan het begin van de
eerste proef vandewegraakte.OpCorsicahetspoorbijsterrakenkan
heel nare consequenties hebben. Als het vreselijk bochtige parcours
niet al afgepaald is door bomen, heb je enerzijds een rotswand en
anderzijds een afgrond.
Gaandeweg hervond Grönholm het tempo, mede door wat kleine
afstellingswijzigingen, al gedroeg de auto zich niet helemaal naar
zijn zin. De Fin eindigde de dag in vijfde positie.
De tweede dag was een kopie van de eerste: sterk wisselend weer,
verraderlijke wegcondities, een bandenloterij. De kortste van de vier
proeven had nog altijd een lengte van 36 km; met 154
wedstrijdkilometers was dit de zwaarste dag voor de equipes. Grönholm
ondervond dezelfde problemen als daags ervoor. Hij wist niet de
afstemming te vinden die extra vertrouwen kon geven en draaide op alle
vier proeven de vijfde tijd. Op de derde en laatste dag
experimenteerde de equipe met afstellingen voor de volgende
asfaltrally (Costa Brava-Catalonië). Niet zonder enig succes, want
Grönholm zette twee tweede proeftijden en klom naar de vierde plaats
in de eindrangschikking. Daarbij had hij gedurende de rally geen enkel
technisch euvel ondervonden.
Situatie onderschat
De jonge Cédric Robert, met Grönholm genomineerd om op Corsica
constructeurspunten te behalen, deed het op de eerste dag niet
onverdienstelijk met de zesde plaats in de tussenstand. Maar op de
tweede proef van de tweede etappe ging het mis. Na ongeveer twee
kilometer was er een rechterbocht met een plas water aan de
binnenkant. Die situatie heb ik onderschat. We gleden tegen een muur
aan en daarbij werd de radiateur zodanig beschadigd, dat verder rijden
geen zin had. Stom, want vergissingen zoals deze maak ik zelden, aldus
Robert.
Geen prettige afstemming
Net als Grönholm miste ook Freddy Loix vertrouwen en dat had
natuurlijk weerslag op zijn tempo. Ik kon in het begin geen prettige
afstemming vinden. De auto leek van overstuur te veranderen naar
onderstuur. Het werd hoe dan ook glijden en dat past niet bij mijn
vloeiende rijstijl. Loix/Smeets moesten zien dat zij de elfde plek van
dag 1 aanzienlijk verbeterden.
Evenals Grönholms 307 draaide Loix auto probleemloos. Alleen de
handling en daarmee het vertrouwen om hard te gaan, bleven een
probleem. Het is moeilijk om de auto de bocht in te sturen, zei de
Belg op de tweede dag. En vanochtend was de bandenslijtage
buitensporig, iets wat ik met mijn rijstijl niet gewend ben. Loix
sloot de dag af op de achtste plaats, en zou in de laatste etappe nog
een plekje stijgen. Daarbij probeerde ook hij diverse afstemmingen met
het oog op de volgende asfaltrally, in Spanje.
De rally Catalonië-Costa Brava is qua karakter redelijk vergelijkbaar
met Corsica. Veel zal afhangen van het weer. De permanence van de
wedstrijd is gevestigd in de bekende badplaats Lloret de Mar.
Rally van Frankrijk (Tour de Corse):
1. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
2. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara
3. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
4. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
6. Sarrazin/Pivato (F/F), Subaru Impreza
7. Loix/Smeets (B/B), Peugeot 307
8. Schwarz/Hiemer (D/D), Skoda Fabia
9. Gardemeister/Lukander (SF/SF), Skoda Fabia
10. Hirvonen/Lehtinen (SF/SF), Subaru Impreza
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Sébastien Loeb (wereldkampioen) 108
2. Petter Solberg 78
3. Markko Martin 69
4. Carlos Sainz 67
5. Marcus Grönholm 54
6. François Duval 47
7. Mikko Hirvonen 23
8. Harri Rovanperä 20
9. Janne Tuohino 16
10. Freddy Loix 9
11. Daniel Carlsson 6
12. Gilles Panizzi 6
13. Andrea Navarra 5
14. Cedric Robert 4
15. Manfred Stohl 4
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën (wereldkampioen) 178 punten
2. Ford 127
3. Subaru 108
4. Peugeot 85
Volgende wedstrijd: Rally van Spanje (Catalunya-Costa Brava), 29-31
oktober 2004.
AutoRai