Time : 10:02:06 AM
Date : Tuesday, October 19, 2004
Sender Name: JPCR s.a.
Artikel over rol van marktonderzoek in het bedrijf bekroond
Corinne Rosinski, managing director van het adviesbureau JPCR n.v.
ontving de prijs van "Best case history" op het internationaal
congres van Esomar (de wereldorganisatie van marktonderzoekers) voor
haar bijdrage "arket research : a new generation on the go". Het
Esomar-congres vond plaats in Lissabon van 19 tot 22 september 2004.
Het bekroonde artikel onthult de succesfactoren tot het verhogen van
de impact van de marktonderzoeker binnen het bedrijf en hoe
marktonderzoek aldus een belangrijkere bijdrage kan leveren tot de
groeikansen van de onderneming.
In dit bekroonde artikel beschrijft Corinne Rosinski vanuit haar
persoonlijke ervaring het verhaal over de transformatie van de
afdeling marktonderzoek van "informatie-leverancier" tot "motor voor
groei". Verderop vindt u een beknopte samenvatting van het bekroonde
artikel.
Corinne Rosinski houdt zich graag beschikbaar om haar visie inzake de
nieuwste trends op het gebied van marktonderzoek toe te lichten en te
antwoorden op alle vragen in dit verband.
Indien gewenst sturen wij u ook graag het volledige bekroonde artikel
toe.
Meer informatie over de award van Corinne Rosinski en over het
Esomar-congres vindt u ook op de website van Esomar :
http://www.esomar.org/esomar/show/id=148370
Samenvatting van het artikel:
MARKTONDERZOEK: OP WEG NAAR EEN NIEUWE GENERATIE
Het onderwerp van de bijdrage toont aan hoe de rol van de afdeling
marktonderzoek in het bedrijf kan gestuurd worden van eenvoudig
doorgeefluik van gegevens met weinig toegevoegde waarde, naar een
strategische partner-afdeling die essentieel verbruikersinzicht
verschaft en die aan de basis ligt van gezonde zakelijke
beslissingen. Dit wordt uiteengezet aan de hand van concrete
ervaringen opgedaan bij Unilever Belgium, met aandacht voor iedere
stap in het proces. Alle succesfactoren in deze opmerkelijke
heroriëntatie komen aan bod : eerst het scheppen van een inspirerende
visie die de beoogde toegevoegde waarde aankondigt en waar heel het
team actief toe bijdraagt ; dan het tot leven brengen van deze visie
binnen het bedrijf ; de training en begeleiding van het team bij het
aanleren van nieuwe vaardigheden; het geven van een grotere
zichtbaarheid aan het marktonderzoeksteam door centrale
"toegevoegde-waarde-initiatieven" ; ontwikkeling en gebruik van
state-of-the-art processen en materiaal voor een beter begrip van de
verbruiker, het aan het licht brengen van relevante
verbruikersinzichten en de creatieve vormgeving, en tenslotte het
betrekken van de bureaus voor marktonderzoek in een geest van echt
partnership.
De bijdrage illustreert in het bijzonder het Unilever "Reconnect with
the Consumer for Growth" programma om zich om te vormen van een
bedrijf dat goed is in marktonderzoek naar een bedrijf dat
"wereldklasse biedt inzake verbruikersinzicht", en hoe dit heeft
bijgedragen tot het verder versterken van de rol van marktonderzoek
in de organisatie... de "virtuous circle of success".
Meer info:
JPCR s.a., Your coach for innovation
Tel : 32.(0)2.376.52.10
Gsm: 32.(0)473.339.178
Mail: corinne.rosinski@jpcr.be