Time : 10:02:06 AM
Date : Tuesday, October 19, 2004
Sender Name: JPCR s.a.

Artikel over rol van marktonderzoek in het bedrijf bekroond

Corinne Rosinski, managing director van het adviesbureau JPCR n.v. ontving de prijs van "Best case history" op het internationaal congres van Esomar (de wereldorganisatie van marktonderzoekers) voor haar bijdrage "arket research : a new generation on the go". Het Esomar-congres vond plaats in Lissabon van 19 tot 22 september 2004. Het bekroonde artikel onthult de succesfactoren tot het verhogen van de impact van de marktonderzoeker binnen het bedrijf en hoe marktonderzoek aldus een belangrijkere bijdrage kan leveren tot de groeikansen van de onderneming.

In dit bekroonde artikel beschrijft Corinne Rosinski vanuit haar persoonlijke ervaring het verhaal over de transformatie van de afdeling marktonderzoek van "informatie-leverancier" tot "motor voor groei". Verderop vindt u een beknopte samenvatting van het bekroonde artikel.

Corinne Rosinski houdt zich graag beschikbaar om haar visie inzake de nieuwste trends op het gebied van marktonderzoek toe te lichten en te antwoorden op alle vragen in dit verband.
Indien gewenst sturen wij u ook graag het volledige bekroonde artikel toe.

Meer informatie over de award van Corinne Rosinski en over het Esomar-congres vindt u ook op de website van Esomar :

http://www.esomar.org/esomar/show/id=148370

Samenvatting van het artikel:
MARKTONDERZOEK: OP WEG NAAR EEN NIEUWE GENERATIE

Het onderwerp van de bijdrage toont aan hoe de rol van de afdeling marktonderzoek in het bedrijf kan gestuurd worden van eenvoudig doorgeefluik van gegevens met weinig toegevoegde waarde, naar een strategische partner-afdeling die essentieel verbruikersinzicht verschaft en die aan de basis ligt van gezonde zakelijke beslissingen. Dit wordt uiteengezet aan de hand van concrete ervaringen opgedaan bij Unilever Belgium, met aandacht voor iedere stap in het proces. Alle succesfactoren in deze opmerkelijke heroriëntatie komen aan bod : eerst het scheppen van een inspirerende visie die de beoogde toegevoegde waarde aankondigt en waar heel het team actief toe bijdraagt ; dan het tot leven brengen van deze visie binnen het bedrijf ; de training en begeleiding van het team bij het aanleren van nieuwe vaardigheden; het geven van een grotere zichtbaarheid aan het marktonderzoeksteam door centrale "toegevoegde-waarde-initiatieven" ; ontwikkeling en gebruik van state-of-the-art processen en materiaal voor een beter begrip van de verbruiker, het aan het licht brengen van relevante verbruikersinzichten en de creatieve vormgeving, en tenslotte het betrekken van de bureaus voor marktonderzoek in een geest van echt partnership.
De bijdrage illustreert in het bijzonder het Unilever "Reconnect with the Consumer for Growth" programma om zich om te vormen van een bedrijf dat goed is in marktonderzoek naar een bedrijf dat "wereldklasse biedt inzake verbruikersinzicht", en hoe dit heeft bijgedragen tot het verder versterken van de rol van marktonderzoek in de organisatie... de "virtuous circle of success".

Meer info:
JPCR s.a., Your coach for innovation
Tel : 32.(0)2.376.52.10
Gsm: 32.(0)473.339.178
Mail: corinne.rosinski@jpcr.be