19-10-2004
Fiat Panda Hydrogen
Terwijl het aantal verkochte exemplaren in Europa snel op de 300.000
stuks afstevent, breidt Fiat de Panda-familie opnieuw uit. Zij het met
een variant die voorlopig slechts in zéér kleine aantallen beschikbaar
komt: de Panda Hydrogen.
Met deze toevoeging is Fiat weer een stapje verder richting een
(verre) toekomst, waarin mensen een grote compacte vijfdeurs auto
zoeken, een mini-SUV eigenlijk, maar dan voorzien van revolutionaire
brandstofceltechnologie. Een techniek waaraan Fiat al járenlang werkt,
getuige de Panda Elettra H2 Fuel Cell uit 2001 en, van recenter datum,
de Fiat Seicento Hydrogen. In beide gevallen ging het om prototypen
van het Fiat Research Center, in samenwerking met het Italiaanse
ministerie van milieu. In de nu aangekondigde Fiat Panda Hydrogen is
alle door de jaren heen opgebouwde know-how samengevoegd tot een
verrassend praktisch geheel.
Brede reeks alternatieven
De ontwikkeling van de brandstofceluitvoering past naadloos in Fiats
streven om zo snel mogelijk met bruikbare alternatieven te komen voor
de huidige benzine- en dieselmotoren. Het feit dat de Panda Hydrogen
er nu is wil dan ook niet zeggen dat Fiat de doorontwikkeling van
andere alternatieve aandrijfbronnen zal verwaarlozen. Integendeel
zelfs: Fiat participeert actief in vele programmas die erop gericht
zijn om op de middellange termijn met alternatieven te kunnen komen,
zoals hybride- en elektrische aandrijving, evenals natural
gas-uitvoeringen. Een aantal van deze varianten zijn reeds
verkrijgbaar op basis van de Fiats Punto, Doblò, Ducato en Multipla.
Tot op heden is Fiat de enige grote autofabrikant die een dergelijke,
brede reeks autos met alternatieve aandrijfbronnen kan aanbieden.
Brandstofceltechniek
De Panda Hydrogen is het jongste resultaat in Fiats streven om een
aantal ogenschijnlijk tegenstrijdige factoren in één goed bruikbare
auto samen te brengen. Immers, de automobilist eist enerzijds steeds
meer een optimale combinatie van bescheiden verbruikseisen en lage
emissies, terwijl anderzijds de veiligheid, prestaties en de factor
value for money op een zo hoog mogelijk peil dienen te staan. Op de
lange termijn zullen deze paradoxale eisen het beste kunnen worden
gerealiseerd middels brandstofceltechnologie. Hierbij focust Fiat zich
op het gebruik van PEM (Proton Exchange Membrane) brandstofcellen, die
op uiterst efficiënte wijze via een chemisch proces elektriciteit
opwekken uit water- en zuurstof. De benodigde elektriciteit voor de
aandrijving wordt dus aan boord van de auto opgewekt.
Klein accupakket
In het geval van de Panda Hydrogen is het hart van het
brandstofcelsysteem rechtstreeks aangesloten op de krachtbron. Het in
de auto aanwezige, kleine accupakket wordt alleen aangesproken wanneer
er even veel energie nodig is, zoals bij het accelereren en de koude
start. Bovendien wordt de energie die vrijkomt bij manoeuvres als
afremmen naar de accus teruggeleid.
Het in de Panda Hydrogen gebruikte brandstofcelsysteem bevindt zich
onder de motorkap. De elektromotor en de transmissie zijn in de Panda
Hydrogen achterin gemonteerd. De waterstof bevindt zich onder een druk
van 350 bar in twee composiettanks met een totaal volume van 68 liter:
één voorin, onder de centrale tunnel en de ander onder de achterbank.
Tanken: 10 minuten
Opvallend is dat de Panda Hydrogen uitstekende prestaties laat
noteren: een top van 130 km/h en een acceleratie naar 50 km/h in nog
geen zeven seconden. Waarden die de auto nu al uitstekend geschikt
maken in randstedelijke gebieden. Daarbij komt dat de actieradius ruim
220 kilometer bedraagt, terwijl het tanken hooguit 10 minuten duurt.
Ter vergelijking: het tanken van accus van een elektrisch aangedreven
auto duurt doorgaans ruim acht uur...
Ten aanzien van het kostenaspect, de brandstofopslag en
betrouwbaarheid is er, zo benadrukt Fiat, nog heel veel
ontwikkelingswerk nodig. Fiat ziet de brandstofcelauto dan ook
nadrukkelijk als een lange termijn-mogelijkheid. Dit neemt echter niet
weg dat de Panda Hydrogen nu al opvallend goed bruikbaar is in
gecontroleerde omstandigheden. Om die reden zal de auto op korte
termijn reeds in kleine series worden ingezet.
AutoRai