Officieel startsein werkzaamheden Boulevard Barnaart. In 2006
veiliger, mooier en toegankelijker
Op maandag 18 oktober gaven gedeputeerde Cornelis Mooij van Provincie
Noord-Holland en wethouder Han van Leeuwen van Gemeente Zandvoort het
officiële startsein voor de reconstructie van de Boulevard Barnaart in
Zandvoort. Na de aanleg van de busbaan vorig winterseizoen is nu de
Boulevard Barnaart zelf aan de beurt. Met de reconstructie willen de
provincie en gemeente de boulevard in twee jaar veiliger, mooier en
toegankelijker maken.
De ingrijpende opknapbeurt van de boulevard gebeurt in twee fasen.
Deze winter wordt het weggedeelte tussen Zandvoort en Grand Café Riche
aangepakt. Volgend jaar is het deel tussen Grand Café Riche en de Kop
van de Zeeweg bij Bloemendaal aan Zee aan de beurt. De werkzaamheden
vinden telkens plaats tussen september en april , zodat in de
zomermaanden alle ruimte is voor badgasten en andere bezoekers. Het
totale werk is medio april 2006 klaar.
Hoe ziet de Boulevard Barnaart er in 2006 uit?
De rijbaan op de boulevard wordt versmald en krijgt een iets verhoogde
middenberm. De toegestane snelheid gaat terug naar 60 km per uur. Dit
komt de verkeersveiligheid ten goede. Over de hele lengte van de
boulevard worden aan de zeekant nieuwe parkeerplaatsen aangelegd.
Strandbezoekers hoeven na het parkeren van hun auto niet meer de weg
over te steken, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. De
parkeerterreinen komen lager dan de weg te liggen, zoals nu al het
geval is bij de Middenboulevard in Zandvoort. Voorbijgangers hebben zo
buiten het seizoen, als de parkeerterreinen leeg zijn, een onbelemmerd
zicht op de zee.
Passagiers van de (strand)bus zullen veilig kunnen oversteken bij de
verhoogde plateaus ter hoogte van strandafgangen. Aan de zeezijde komt
een fietspad met twee rijrichtingen met daarnaast, aan de kant van de
zee, een aantrekkelijke wandelpromenade. Bij de strandafgangen komt
extra ruimte voor praktische fietsenbeugels voor het stallen van
fietsen.
Er is gekozen voor stevige en solide materialen en een rustige
kleurstelling. Aansluitend op de hergebruikte rode klinkers is gekozen
voor zwarte klinkers, asfalt, schelpen en beton. Al het
straatmeubilair, zoals fietsbeugels en lichtmasten, is van een dof
blank metaal. Houten details, met name de banken op de wandelpromenade
zijn bijzondere accenten in het geheel.
Kop van de Zeeweg
Het is nog niet duidelijk hoe de Kop van de Zeeweg eruit gaat zien. In
het oorspronkelijke plan liep de busbaan door tot voorbij de Kop van
de Zeeweg. De gemeente Bloemendaal heeft echter geen financiële steun
verleend aan haar deel van het plan. De provincie onderzoekt met de
gemeente Bloemendaal naar verschillende alternatieve mogelijkheden om
de doorstroming en veiligheid op de Kop te verbeteren.
Onderzoek naar aanwezigheid granaten uit WOII
Voordat de werkzaamheden aanvangen zal zoals eerder ook bij de busbaan
- worden onderzocht of zich onder het wegdek nog granaten bevinden.
Mocht dit het geval zijn, dan worden deze verwijderd en geruimd door
de Explosieven Opruimingsdienst. Omdat de granaten op enkele meters
diepte onder het asfalt liggen, vormen ze op dit moment geen gevaar
voor het verkeer of voorbijgangers. Vorig winterseizoen zijn onder het
weggedeelte waar zich nu de busbaan bevindt, enkele duizenden granaten
uit de Tweede Wereldoorlog in de grond aangetroffen. De granaten zijn
voor de aanvang van de werkzaamheden verwijderd en geruimd.
Gebruik busbaan tijden werkzaamheden
Tijdens de werkzaamheden wordt de busbaan gebruikt voor al het
verkeer. Fietsers kunnen gebruik maken van een tijdelijk fietspad en
voetgangers van het voetpad aan de duinkant. In het zomerseizoen komt
de busbaan weer beschikbaar voor het openbaar vervoer, fietsers en -
in gevallen van nood - de hulpdiensten.
Meer informatie: Kees Langeveld, Afdeling Ruimte, Wonen, en
Bereikbaarheid, tel. 023 - 514 3416
L. Zwart 18 oktober 2004