Arriva krijgt twee weken om dienstverlening OV-taxi te verbeteren
Van gedeputeerde Cornelis Mooij krijgt Arriva, het bedrijf dat het
vervoer met de OV-taxi verzorgt in de regio Haarlem-IJmond, twee weken
de tijd om orde op zaken te stellen. Dan moet de dienstverlening van
de OV-taxi dusdanig zijn verbeterd dat het vervoerbedrijf voldoet aan
de contracteisen. Dit is de uitkomst van een gesprek dat deze week
plaatsvond tussen de directeur van Arriva, de heer Van den Hoek, en de
gedeputeerde Verkeer en Vervoer van Provincie Noord-Holland.
De start van de OV-taxi in 1 juli van dit jaar was moeizaam. Met name
op het punt van de stiptheid scoort Arriva ook na meer dan drie
maanden na de start nog veel te laag. Contractueel is een marge van
een kwartier voor of na het afgesproken tijdstip geoorloofd. Minimaal
92% van de ritten moet aan deze eis voldoen. In de praktijk blijkt het
stiptheidspercentage niet boven de 80% uit te komen. Pogingen van de
vervoerder hierin verbetering te brengen hebben tot dusver geen
resultaat opgeleverd.
Daarnaast laat het gedrag van een aantal van de chauffeurs te wensen
over. Vooral gehandicapten (de zogemaande WVG-geïndiceerderden) maken
gebruik van deze vorm van ´Collectief Vraagafhankelijk Vervoer, bij
uitstek een categorie reizigers die moet kunnen rekenen op de zorg van
de chauffeur en de betrouwbaarheid van de service. Voor de provincie
een reden te meer om er bij de vervoerder sterk op aan te dringen op
zeer korte termijn maatregelen te nemen.
Deze week besprak gedeputeerde Mooij de kwestie ook met wethouder
Grondel van Gemeente Haarlem. Haarlem is verantwoordelijk voor de
uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten en daarom nauw
betrokken bij de OV-taxi. Grondel had in een brief aan de gedeputeerde
zijn ernstige zorg uitgesproken over de gang van zaken bij de OV-taxi.
De wethouder heeft aangegeven blij te zijn met de uitkomst van het
gesprek en met de snelle en adequate reactie van de gedeputeerde. Ook
sprak hij de hoop uit dat de dienstverlening snel verbetert, want daar
draait het tenslotte allemaal om.
Om in de toekomst sneller en beter te kunnen inspelen op de ervaringen
van OV-taxi reizigers start Provincie Noord-Holland in november met
een consumentenplatform. In het platform zullen diverse belangen- en
patiëntenorganisaties deelnemen.
Voor meer inforamtie: Frank Takken, Afdeling Ruimte, Wonen,
Bereiknbaarheid, tel. 023 - 514 4704
L. Zwart 18 oktober 2004