IP/04/1242
Brussel, 18 oktober 2004
EU-milieukeur: de Europese Week van de Bloem gaat van start!
Vandaag is de eerste dag van de Europese Week van de Bloem, waarin de
Europese milieukeur in negen Europese landen zal worden gepromoot. Via
een breed scala aan consumentgerichte marketingactiviteiten en
evenementen voor kinderen zal de Bloem onder de aandacht worden
gebracht en zal het publiek worden voorgelicht hoe het producten en
diensten kan vinden waaraan de prestigieuze Europese milieukeur is
verleend. Sinds de introductie in 1992 geldt de Bloem als bewijs dat
een product niet alleen aan strikte milieucriteria, maar ook aan hoge
prestatienormen voldoet. De Europese Week van de Bloem is een
gezamenlijk initiatief van detaillisten en producenten, consumenten-
en milieugroeperingen, alsook nationale overheden; de activiteiten
gaan van wedstrijden in scholen tot reclamecampagnes in winkels en
modeshows.
"De Bloem is de Europese milieukeur en moet producenten die hun
producten in heel Europa verkopen in staat stellen overal hetzelfde
etiket te gebruiken", aldus Milieucommissaris Margot Wallström.
"Vooral in de afgelopen twee jaar heeft de Bloem enorm aan
populariteit gewonnen bij de consumenten. Toch moet aan dit symbool
nog meer bekendheid worden gegeven, niet alleen in de Week van de
Bloem, maar ook daarna!"
Wat is de Week van de Bloem?
Deze campagne is opgezet om promotie-evenementen van de verschillende
deelnemers - detaillisten, milieu-NGO's, consumentenorganisaties en
andere belanghebbenden - in België, Denemarken, Finland, Frankrijk,
Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden te bundelen. Het
doel is de Bloem extra onder de aandacht van de Europese consumenten
te brengen. Dit initiatief omvat diverse activiteiten in scholen en
winkels en op radio en tv. De milieuministers van het Verenigd
Koninkrijk en Ierland en ook de Europese Commissie verlenen
ondersteuning.
Aan elk van de deelnemende landen is een nationale projectbeheerder
toegewezen en de activiteiten variëren naargelang van de plaatselijke
prioriteiten. In Oostenrijk zijn 5000 basisscholen uitgenodigd om deel
te nemen aan een quiz via internet waarmee een verblijf van een week
in een Oostenrijks Nationaal Park te winnen is. In Zweden is er een
actie waarbij 2500 scholen zich inzetten om een milieukeur te krijgen,
met als hoofdprijs een reis naar een hotel met Bloem in Griekenland.
Basisinformatie over de "Bloem"
De EU-milieukeur is in 1992 ingevoerd om in heel Europa
milieuvriendelijke producten te promoten. Producten waarvoor de Bloem
wordt aangevraagd worden door onafhankelijke instanties gecontroleerd
op naleving van stringente milieu- en prestatiecriteria. Of de
consument nu een nieuwe vaatwasser, een matras of een paar schoenen
koopt, hij kan ervan op aan dat hij naar huis gaat met een product dat
niet alleen milieuvriendelijker, maar ook tenminste even goed, zoniet
beter is dan conventionele equivalenten.
Momenteel vallen 21 verschillende productgroepen, waaronder
textielproducten en schoeisel, reinigingsmiddelen, huishoudapparaten,
papierproducten, verf en vernis, alsook bodemverbeteraars onder de
regeling (zie de volledige lijst in de bijlage). Er zijn al ongeveer
200 licenties verleend voor enkele honderden verschillende producten.
Tussen 2002 en 2003 is het aantal verkochte artikelen met milieukeur
toegenomen van 80 miljoen tot meer dan 217 miljoen.
Criteria voor kampeervoorzieningen en smeermiddelen komen binnenkort
beschikbaar. Aan criteria voor andere productgroepen, zoals meubelen,
zeep en shampoo en warmtepompen, wordt nog gewerkt.
Voor volledige details over de "Bloem" en contactpunten in de
lidstaten, zie de website
http://europa.eu.int/ecolabel
Bijlage
Lijst van huidige productgroepen:
* Matrassen
* Schoeisel
* Harde vloeren
* Verven en vernissen voor gebruik binnenshuis
* Lampen
* Bodemverbeteraars
* Vaatwassers
* Koelapparaten
* Televisietoestellen
* Wasmachines
* Allesreinigers
* Machineafwasmiddelen
* Handafwasmiddelen
* Wasmiddelen
* Tissuepapier
* Personal computers
* Draagbare computers
* Kopieerpapier en grafisch papier
* Textielproducten
* Toeristische accommodatie
* Stofzuigers
European Commission