Gemeente Rotterdam

Weinig nieuws onder de zon, zo reageerde donderdag 14 oktober - tijdens de Algemene Beschouwingen - een meerderheid van de raadsfracties op de Begroting 2005. Een conclusie die zowel positief, als negatief werd beoordeeld.

De vijf speerpunten uit het Collegeprogramma (veilig, huisvesting, onderwijs en jeugd, economie en inburgering) krijgen in 2005 onverminderd aandacht, als het aan het College ligt. Daarnaast wordt in de begroting extra ingezet op de publieke dienstverlening en acties uit het programma Rotterdam Zet Door.

Wat het College betreft moeten in 2005 de meeste resultaten van de inzet tot nu toe zichtbaar en tastbaar worden. Wethouder Van Sluis (Leefbaar Rotterdam): We gaan nu eerst eens afmaken waar we aan begonnen zijn.

Een motto waar de VVD zich, bij monde van fractievoorzitter Van Gent, in kon vinden. Gelukkig maar, dat in de begroting niet weer nieuwe lijnen zijn uitgezet.
We veranderen niet steeds van mening. Van Gent liet tegelijkertijd weten dat de aanpak van het programma Rotterdam Zet Door de fractie nog te langzaam gaat: Deze begroting staat bol van de pilots, ook bij zaken die wat ons betreft gelijk al gemeentebreed zouden kunnen worden aangepakt. Aanpakken en doorpakken, is het VVD-devies.

Leefbaar Rotterdam stelde zich onveranderd op achter het College en de begroting. Fractievoorzitter Sörensen: Dit College doet het op zn Rotterdams: mouwen opstropen en aan het werk. De stad is schoner, heler en veiliger aan het worden.

Ook de CDA-fractie was zeer te spreken over de daadkracht van het College en de verdere ontwikkeling van de programmabegroting. Niet alleen analyseren, maar vooral ook aanpakken, zaken benoemen en kijken of er oplossingen zijn. Tegelijkertijd vroeg fractievoorzitter Van der Born nadrukkelijk extra aandacht voor een aantal gebieden.

PvdA en GroenLinks beschouwden het ontbreken van nieuwe lijnen in de begroting als kwalijk. PvdA-fractievoorzitter Cremers vergeleek het College met een olietanker, die blind vaart op de koers van de in 2002 vastgestelde targets, bang dat die niet gehaald zullen worden, maar blind voor de veranderde werkelijkheden in de stad.

Fractievoorzitter Kaya van GroenLinks bediende zich bij de karakterisering van het College van de vergelijking met een onverminderd voortdenderende stoomwals, waarin het ontbreekt aan een rem- en stuurfunctie om in te spelen op ontwikkelingen in de maatschappij. Bovendien, zo meende Kaya, neemt het College kritiek op zijn visie weinig serieus.

Hetzelfde stelde fractielid Marapin van D66: Dit College lijkt inspraak van burgers en aansturing door kritische raadsleden maar heel lastig te vinden. Vaak hebben Rotterdammers het gevoel dat het beleid opgedrongen wordt.

SP-fractievoorzitter Cornelissen noemde de Begroting 2005 een herhaling van zetten, aangevuld met de nota Rotterdam Zeurt Door. De begroting is volgens hem nog sterker dan voorheen een begroting van verschraling, opgesteld door een college dat slechts doorgeefluik is van de bezuinigingen uit Den Haag.

Wethouder Janssens (VVD) van Middelen en Sport, verdedigde zich tegen het verwijt dat de begroting niets nieuws zou bevatten met het argument dat het College logischerwijs de kaders van de Voorjaarsnota en vijftien daaropvolgende moties heeft gevolgd.

Niet sluitend
Veel discussie ontstond in de raadsvergadering over het feit dat de begroting een tekort kent van bijna 10 miljoen, dat niet volgt uit de kaders van de Voorjaarsnota. De PvdA signaleerde dit tekort en ook de fractie-Van Heijgen constateerde dat de begroting niet sluitend is en desnoods over moet.
Twee kanttekeningen van D66-fractielid Marapin bij de sluitende begroting hadden betrekking op de gelijkblijvende Onroerende Zaakbelasting (OZB) in 2005 Wordt de burger dan in 2006 niet geconfronteerd met een forse verhoging? - en het weerstandsvermogen voor de verzelfstandigde grote kunstinstellingen Waar halen we de noodzakelijke 2,9 miljoen vandaan?

Fractievoorzitter Vlaardingerbroek van ChristenUnie-SGP noemde het zorgwekkend dat de begroting meerjarig sluitend is gemaakt door slimheid en trucjes. Hij diende een motie in, die pas bij de besluitvorming over de begroting in stemming zal worden gebracht.

Wethouder Janssens reageerde: Het klopt dat het uitgangspunt van de Voorjaarsnota een sluitende begroting was. Door grote bezuinigingen vanuit het Rijk bleek dat nu niet haalbaar. We hebben er bewust voor gekozen het gat via ombuigingen te gaan dichten en geen gebruik te maken van de reserve.

Met betrekking tot de algemene reserve voegde de PvdA nog toe: In 2006 duiken we onder de norm van deze algemene reserve. Pas in 2007 worden daarvoor maatregelen genomen. Het is geen teken van grote moed dat het College niet zelf de consequenties wil dragen voor het beleid.

Veilig, Schoon en Heel
Op de tot nu toe behaalde resultaten op het gebied van Veilig, Schoon en Heel, wilden en konden de meeste fracties niets afdingen.

De VVD stelde: De stad is wat meer op orde gebracht en moet dat ook na 2005 blijven. Daarmee zijn we begonnen en daarmee zal worden doorgegaan.

Het College is voortvarend bezig, zei fractievoorzitter Sörensen van Leefbaar Rotterdam, die echter tegelijkertijd het belang van mentaliteitsomslag benadrukte. Na de enorme extra inzet op Veilig, Schoon en Heel moeten burgers, diensten en maatschappelijke organisaties hun verantwoordelijkheid nemen. De burger zeggenschap geven over zaken dicht bij huis, zoals straatverlichting en bestrating, is daarbij belangrijk.

De plannen van het College met de Keileweg, waar via persoonsgerichte aanpak het aantal verslaafde prostituees geleidelijk moet worden afgebouwd, konden in de diverse raadsbijdragen rekenen op commentaar.

Fractievoorzitter Cornelissen van de SP stelde dat eind dit jaar waarschijnlijk voor slechts 10 van de 200 Keilewegvrouwen een huis zal zijn gevonden.

Wethouder Van den Anker (Leefbaar Rotterdam) gaf aan dat het zoeken naar en vinden van geschikte locaties en panden niet altijd even soepel verloopt en allesbehalve één groot feest is. Maar in de gesprekken met deelgemeenten, zo stelde zij, begint nu sc hottekomen. Naar verwachting zal de in 2004 opgelopen achterstand in 2005 ruimschoots worden ingelopen.

Cremers (PvdA) blijft zich zorgen maken over het feit dat nu, één jaar voor de sluiting van de Keileweg, nog nauwelijks vrouwen in de opvangvoorzieningen zitten en nauwelijks afspraken zijn gemaakt. Wat doet u als vrouwen weigeren aan het traject deel te nemen?, vroeg hij zich af.

Marapin (D66) vreest dat sluiting van de Keileweg helemaal niets op zal lossen. Het enige dat na de sluiting van de Keileweg verdwijnt, is de concentratie van het probleem. Het gevolg is dat de klanten straks wat langer zullen moeten zoeken.

Publieke dienstverlening
De Leefbaar Rotterdam-fractie sprak haar zorg uit over wat er tot nu toe bereikt is in het kader van ROTS (Rotterdamse Organisatie, Taken en Subsidies). Ons geduld wordt zwaar op de proef gesteld, zei fractievoorzitter Sörensen.
Een nieuw dienstverleningsconcept is mooi, zo vindt hij, maar Leefbaar Rotterdam ziet graag meer blijvende doortastendheid van het College als het gaat om het wegnemen van stroperigheid bij de verschillende diensten. Sörensen pleitte voor een grote schoonmaak, onder meer bij de Dienst Openbaar Onderwijs, waar veertig ftes teveel zouden zijn.

Ook het CDA ziet uit naar de uitkomsten van de ROTS-discussie en stelde dat het best wat minder kan met de overheid, ook in Rotterdam. We moeten een groter beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van de burger, wat zich bijvoorbeeld vertaalt in het gekozen burgemeesterschap. Goed voorbeeld is de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning waarin mensen de verantwoordelijkheid wordt gegeven voor het organiseren van de eigen zorg. Daarnaast dragen zij natuurlijk ook verantwoordelijkheid voor anderen.

Tot nu toe heeft het CDA weinig beweging geconstateerd in de verbetering van de efficiency van de Rotterdamse diensten. Die blijven stroperig en log. Kan het niet sneller?, was de vraag die fractievoorzitter Van den Born het College stelde.

Fractievoorzitter Smit van fractie-Smit stelde voor het aantal topambtenaren met zon vijftig procent terug te brengen. De ambtenaren doen ongetwijfeld hun best om goed werk te leveren, maar de huidige structuur werkt verstikkend voor het bereiken van echte veranderingen in de samenleving.

Van Gent (VVD) plaatste in zijn betoog vraagtekens bij de totstandkoming van het centrale telefoonnummer van de gemeente. VVD-wethouder Janssens van Middelen en Sport verzekerde dat dit op 1 april 2005 in gebruik zal zijn en dat eind 2006 tachtig procent van de vragen direct telefonisch afgehandeld zal worden. Als reactie op de ROTS-discussie in de raad antwoordde hij dat het inderdaad soms moeilijk is om vaart in dat programma te houden.

Huisvesting
Het College blijft in 2005 doorgaan op de ingeslagen weg van het bouwen van 3000 woningen voor de midden- en hogere inkomens per jaar, tot genoegen van het CDA.

De PvdA wees op de verborgen agenda die dit College daarmee zou hebben: ouderen en jongeren die weinig te besteden hebben, de stad uitwerken. Ook de SP gaf aan dat er meer moet worden gebouwd voor degenen die niet 190.000 of meer kunnen neertellen voor een huis.

Wat Leefbaar Rotterdam betreft is de limitering van de 120% inkomenseis en woonvergunningen tot enkele buurten, te weinig. Fractievoorzitter Sörensen vroeg om een flexibel systeem dat het mogelijk maakt de eis overal in Rotterdam op te kunnen leggen; een stellingname die hem op een felle reactie van de PvdA kwam te staan. Fractievoorzitter Cremers eiste een antwoord van het College op de vraag of het in die uitbreiding van de inkomenseis mee wil gaan. Wethouder Van Sluis (Leefbaar Rotterdam) zei eerst het lopende experiment te zullen afwachten.

Openbaar vervoer
In het streven van het College naar een open stad die duurzaam en bereikbaar is, is het realiseren van een gegarandeerde doorstroomsnelheid voor autoverkeer op hoofdwegen een belangrijk kenmerk.

GroenLinks had volgens fractievoorzitter Kaya graag gezien dat het College het gebied binnen de ring, naar het voorbeeld van experimenten in Londen, autoluw zou maken. In de bevordering van doorstroming ziet Kaya niets. Het zal wellicht lokaal een tijdelijk positief effect opleveren, maar verderop in tijd en plaats ontstaat een groter effect: nog meer stilstaande autos.

Een strategische alliantie van PvdA, SP, GroenLinks en de Stadspartij kondigde aan met voorstellen te komen om het openbaar vervoer te versterken en weer mensen te gaan vervoeren in plaats van lucht. Experimenten, zoals gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, staan wat deze alliantie betreft op stapel.

Wethouder Hulman (VVD) van Kunstzaken en Vervoer nam afstand van de veronderstelde leegloop in het openbaar vervoer. Het aantal reizigerskilometers is volgens hem omhoog gegaan, ondanks de bezuinigingen op landelijk niveau. We zien een positieve ontwikkeling tegen de verdrukking in.

ID-banen
Het College wil het aantal ID-banen terugdringen van 6000 naar 3000 in 2010.

In zijn bijdrage voor de raad revancheerde fractievoorzitter Sörensen van Leefbaar Rotterdam zich op de pers, die zijn wethouder Van Sluis aanvankelijk afschilderde als een weinig sociale olifant in een porseleinkast. Van Sluis heeft zich op het gebied van de ID-banen volgens hem ontpopt tot het tegenovergestelde. Sörensen: Het is pas echt sociaal om mensen met een ID-baan niet af te schrijven, maar te laten doorstromen naar betaald werk.

Het voorstel van het College rond de ID-banen kan op de steun van het CDA rekenen, dat echter wel goed wil kijken naar de maatschappelijke effecten en consequenties, met name in het welzijnsveld. Desnoods komt de fractie met een voorstel voor financiële bijspijkering.

D66 heeft de indruk dat wethouder Van Sluis eindelijk de betekenis van gesubsidieerde arbeid begrepen heeft. De opzet om middels assesments te kijken wie snel kan doorstromen naar reguliere arbeid en wie toegeleid moet worden naar regulier werk, steunen wij.

Economie
Fractievoorzitter Van der Born van het CDA noemt de economische paragraaf van de begroting ambitieus. Maar dat bevalt ons zeer. We zijn ingenomen met de instelling van economische kansenzones. Hij kondigde aan binnenkort te komen met een eigen visie op de wijze waarop deze zones concreet kunnen worden ingevuld en hoe het ondernemersklimaat voor het midden- en kleinbedrijf kan worden bevorderd.

D66-fractielid Marapin voelde zich eveneens aangesproken door de ontwikkeling van de kansenzones. Betrek daarin ook de sociale, kunst- en culturele en buitenruimte aspecten, radde hij het College aan.

Van der Born van het CDA riep nog op in de Economische Visie 2020 aandacht te besteden aan de grote vraag naar hoogopgeleiden en het groot aantal werkloze laagopgeleiden.

De PvdA vroeg zich af waar de eerder gevraagde samenhangende visie op werkgelegenheid blijft. Cremers: Voor nieuwe perspectieven is economische groei nodig. Dat vereist samenhangende maatregelen om het ondernemersklimaat te verbeteren.

Islam-debat
Met een debat over de Islam wil het College antwoorden vinden op de vraag in hoeverre deze godsdienst de sociale integratie bevordert dan wel beperkt.

Een parade van gemiste kansen , noemde de PvdA het debat, waarvoor volgens fractievoorzitter Cremers de toon al werd gezet door de Moskeenota, het meest discriminerende beleidsstuk ooit in Rotterdam verschenen.

Fractievoorzitter Kaya van GroenLinks betreurde het feit dat het College heeft gekozen voor een debat, in plaats van voor een dialoog. Oprecht naar elkaar luisteren en zoeken naar gemeenschappelijke waarden opent de deur naar vertrouwen en vriendschap en werkelijke integratie.

Het CDA verwacht dat het debat over de islam de overeenkomsten tussen mensen zal benadrukken en wil dat het debat zal leiden tot concrete acties en programmas.

D66-fractievoorzitter Marapin vroeg aandacht voor een praktisch aspect: De interne debatten worden in de eigen taal gevoerd. Ik voorzie een gigantisch probleem als in het plenaire debat straks het Nederlands de voertaal wordt.

Uitkeringsfraude
Met de inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand (WWB) is de gemeente volledig verantwoordelijk voor de in- en uitstroom van het aantal bijstandsgerechtigden. Het College wil sociaal, streng en rechtvaardig zijn in de handhaving van de bijstandsvoorziening.

Fractievoorzitter Van Gent van de VVD zei meer resultaat te verwachten van de aanpassingen bij de Sociale Dienst. Bijstandscliënten moeten thuis worden bezocht en reïntegratieprojecten moeten ervoor zorgen dat er iets gebeurt met de nog steeds 80.000 vacatures in de regio. Bovendien herhaalde hij de vraag om inzet van bijstandsgerechtigden in bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.

Van het CDA mag de strenge aanpak van misbruik van sociale voorzieningen een tandje hoger.

Wethouder Bolsius (CDA) liet weten dat in 2005 7500 huisbezoeken zullen worden afgelegd, met als doel onnodige uitgaven te voorkomen.

Volksgezondheid
Een echt probleem is volgens de PvdA het geweld achter de voordeur. Fractievoorzitter Cremers: Daarvoor ligt al tijden een bedrag van 1,3 miljoen op de plank. Nu wordt het probleem ondergebracht bij de lokale zorgnetwerken, die met andere doelgroepen werken. Worden de financiële gaten van die netwerken nu gedicht met geld dat vrouwen en kinderen in deze stad hulp zou moeten bieden?

Wethouder Van den Anker (Leefbaar Rotterdam) van Veiligheid en Volksgezondheid, die volgens Cremers nog geen deuk in een pakje boter heeft geslagen, beloofde dat er nog voor de begrotingsbehandeling een plan ligt op het terrein van geweld achter de voordeur.

Deelgemeenten
Voor de eventuele afschaffing van het deelgemeentestelsel ziet de Stadspartij al jaren voorstander van een dergelijke stap - in de raad steeds meer handen op elkaar komen. Als klap op de vuurpijl is nu ook de PvdA om, zei fractievoorzitter Manuel Kneepkens, die zijn verbazing daarover deelde met Sörensen van Leefbaar Rotterdam.

De VVD zei in de begroting een echte keuze te missen voor wat betreft de manier waarop de stad wordt bestuurd en de rol van de deelgemeenten daarin.

Het CDA stelde niet mee te huilen met de wolven in het bos over hoe erg het wel niet is in deelgemeenteland. We zien de meerwaarde van deelgemeenten, maar vinden het tijd voor een verbouwing van het stelsel, zei fractievoorzitter Van den Born. De discussie moet wat het CDA betreft gaan over de vraag hoe de deelgemeenten hun opdracht van dienstbaarheid, klantgerichtheid en daadkracht kunnen waarmaken in samenwerking met de Coolsingel. Daarbij kan onderzocht worden, aldus van der Heijden, of de bestuursstructuur en de gebiedsindeling adequaat zijn voor de taken waar men voor staat.

Bron: Griffie, 18-10-2004