HAY GROUP
Retailsector benut managementcapaciteit onvoldoende
Er bestaat verschil van inzicht over de rol van managementfuncties
binnen retailorganisaties. De bedrijfsleider onderschat de eigen
invloed op het succes van de retailorganisatie. De regiomanager ziet
de eigen rol als die van de vertaler en uitdrager van de visie. Geen
van beide beelden worden gedeeld door de directie. De effectiviteit
van het management binnen retailorganisaties wordt in twijfel
getrokken.
Dit blijkt uit onderzoek van Hay Group bij 23 grote retailorganisaties
uit de food en non-food sector in Nederland. Het onderzoek gaat over
de kwaliteit van management in drie managementlagen (directie,
regiomanager en bedrijfsleider) en de ontwikkeling van management
potentieel.
Bij veel bedrijven, zeker bij retailers, maakt een goede manager het
verschil in succes van een vestiging. De kwaliteit van management
beïnvloedt direct het imago en het bedrijfsresultaat van de retailer.
Een opvallend resultaat is dat klantgerichtheid, het toverwoord binnen
retail, een aap lijkt, die snel op andermans schouder gezet wordt.
Bedrijfsleiders onderschatten eigen rol binnen de organisatie
De bedrijfsleiders zetten zichzelf op de laatste plaats van een lijst
succesfactoren (na formule, assortiment, locatie en prijsstelling).
Directieleden en regiomanagers schatten de rol van bedrijfsleider
aanzienlijk hoger. Er is verschil van inzicht over de rol en de
invloed van de bedrijfsleider. Als bedrijfsleiders hun eigen invloed
onderschatten, zal dat negatieve invloed hebben op hun effectiviteit
als manager.
Onduidelijkheid over rol en toegevoegde waarde van de regiomanager
Regiomanagers zien zichzelf als degenen die de visie van de directie
vertalen of verdergaand, deze zelf formuleren. Directieleden
daarentegen zien regiomanagers voornamelijk in de rol van operationele
aansturing. Alle managementlagen zien 'realisatiekracht' als een
belangrijk gedragskenmerk van een goede regiomanager. Kortom,
opvallende verschillen in kijk op de rol en het daarbij behorende
gedrag van regiomanagers. Dit verschil van inzicht kan leiden tot
lastige aansturing van deze managementlaag.
Klantgerichtheid, dat moet een ander maar doen
Het onderzoek laat zien dat leidinggevenden de competentie
'klantgerichtheid' voor zichzelf veel minder belangrijk vinden dan
voor management onder hen. Directies vinden dat regiomanagers en
bedrijfsleiders klantgericht moeten zijn. Regiomanagers wijzen
klantgerichtheid toe aan de bedrijfsleiders. Beide groepen vinden
klantgerichtheid voor zichzelf van minder belang. Klantgerichtheid
krijgt zo geen duidelijke plek in de aansturing, ontwikkeling en
doorstroom van managers.
===
Hay Group is een internationaal adviesbureau op het gebied van
organisatie, leiderschap, motivatie, ontwikkeling en beloning van
individuen en teams. In Zeist werken honderdzeventig adviseurs en
onderzoekers. Hay Group werkt voor tachtig procent van de tweehonderd
grootste organisaties in Nederland.
Hay Group voert jaarlijks een aantal toonaangevende onderzoeken uit
waar bijna alle grote- en middelgrote bedrijven aan deelnemen. Hay
Group heeft zeer uitgebreide databases met gegevens over beloning,
competenties en organisatiecultuur.