HAY GROUP

Retailsector benut managementcapaciteit onvoldoende

Er bestaat verschil van inzicht over de rol van managementfuncties binnen retailorganisaties. De bedrijfsleider onderschat de eigen invloed op het succes van de retailorganisatie. De regiomanager ziet de eigen rol als die van de vertaler en uitdrager van de visie. Geen van beide beelden worden gedeeld door de directie. De effectiviteit van het management binnen retailorganisaties wordt in twijfel getrokken.

Dit blijkt uit onderzoek van Hay Group bij 23 grote retailorganisaties uit de food en non-food sector in Nederland. Het onderzoek gaat over de kwaliteit van management in drie managementlagen (directie, regiomanager en bedrijfsleider) en de ontwikkeling van management potentieel.

Bij veel bedrijven, zeker bij retailers, maakt een goede manager het verschil in succes van een vestiging. De kwaliteit van management beïnvloedt direct het imago en het bedrijfsresultaat van de retailer. Een opvallend resultaat is dat klantgerichtheid, het toverwoord binnen retail, een aap lijkt, die snel op andermans schouder gezet wordt.

Bedrijfsleiders onderschatten eigen rol binnen de organisatie De bedrijfsleiders zetten zichzelf op de laatste plaats van een lijst succesfactoren (na formule, assortiment, locatie en prijsstelling). Directieleden en regiomanagers schatten de rol van bedrijfsleider aanzienlijk hoger. Er is verschil van inzicht over de rol en de invloed van de bedrijfsleider. Als bedrijfsleiders hun eigen invloed onderschatten, zal dat negatieve invloed hebben op hun effectiviteit als manager.

Onduidelijkheid over rol en toegevoegde waarde van de regiomanager Regiomanagers zien zichzelf als degenen die de visie van de directie vertalen of verdergaand, deze zelf formuleren. Directieleden daarentegen zien regiomanagers voornamelijk in de rol van operationele aansturing. Alle managementlagen zien 'realisatiekracht' als een belangrijk gedragskenmerk van een goede regiomanager. Kortom, opvallende verschillen in kijk op de rol en het daarbij behorende gedrag van regiomanagers. Dit verschil van inzicht kan leiden tot lastige aansturing van deze managementlaag.

Klantgerichtheid, dat moet een ander maar doen
Het onderzoek laat zien dat leidinggevenden de competentie 'klantgerichtheid' voor zichzelf veel minder belangrijk vinden dan voor management onder hen. Directies vinden dat regiomanagers en bedrijfsleiders klantgericht moeten zijn. Regiomanagers wijzen klantgerichtheid toe aan de bedrijfsleiders. Beide groepen vinden klantgerichtheid voor zichzelf van minder belang. Klantgerichtheid krijgt zo geen duidelijke plek in de aansturing, ontwikkeling en doorstroom van managers.

===
Hay Group is een internationaal adviesbureau op het gebied van organisatie, leiderschap, motivatie, ontwikkeling en beloning van individuen en teams. In Zeist werken honderdzeventig adviseurs en onderzoekers. Hay Group werkt voor tachtig procent van de tweehonderd grootste organisaties in Nederland.

Hay Group voert jaarlijks een aantal toonaangevende onderzoeken uit waar bijna alle grote- en middelgrote bedrijven aan deelnemen. Hay Group heeft zeer uitgebreide databases met gegevens over beloning, competenties en organisatiecultuur.