Tweede Coentunnel
15 oktober 2004 - Djoe Lan Tan
De gemeente reageert in het kader van de inspraak op het
Ontwerp-Tracébesluit voor de capaciteitsuitbreiding Coentunnel. Naast
de positieve reactie op het ontwerp vraagt de gemeente het ministerie
te kijken naar een aantal specifieke punten met betrekking tot
grondverwerving, landschap en verkeer.
Verkeersveiligheid en luchtkwaliteitseisen
De gemeente vraagt onder andere om te kijken naar de
verkeersveiligheid bij de wisselstrook. Deze rijstrook wordt tijdens
de spits in de drukste richting opengesteld. Om verkeersonveilige
situaties te voorkomen (dat automobilisten tegen het verkeer in gaan
rijden) wil de gemeente samen met het Rijk het ontwerp van de weg nog
verbeteren. Gesprekken hierover zijn inmiddels gaande en verlopen
voorspoedig.
Ook vraagt de gemeente het Rijk te kijken naar de luchtkwaliteiteisen
en daaraan te voldoen.
Verbeterde bereikbaarheid Noordelijke Randstad
De Coentunnel is al jarenlang een groot verkeersknelpunt in de
Noordelijke Randstad; de tunnel staat in de filetop 50 van 2002 dan
ook op nummer 4 (A10) en nummer 6 (A8). Door de aanleg van de Tweede
Coentunnel en de Westrandweg verbetert de bereikbaarheid in de
Noordelijke Randstad aanzienlijk. Dit geeft ook een positieve impuls
aan het investeringsklimaat in en rond Amsterdam.
Westrandweg
Verder wordt de zogenaamde Westrandweg aangelegd, waarmee voor het
doorgaande verkeer een rechtstreekse verbinding ontstaat naar de A9 en
de A4 bij Schiphol, waarmee de A10-West dus kan worden ontlast. Door
de aanleg van de tweede Coentunnel en de Westrandweg wordt na jaren
één van de grootste verkeersobstakels in Nederland opgelost.
De bouw van de tweede Coentunnel start eind 2006 en de tunnel wordt
uiterlijk in 2012 opengesteld voor het verkeer.
Behandeling
Behandeling van de conceptreactie naar het Ministerie is in de
raadscommissie Verkeer, Vervoer & Infrastructuur van 27 oktober.
Hierna zal de Amsterdamse reactie op het Ontwerp Tracé Besluit Tweede
Coentunnel aan het Rijk worden opgestuurd. De reacties zullen worden
verwerkt in het definitieve Tracé Besluit.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam