IP/04/1235
Brussel, 15 oktober 2004
Toegang tot technische informatie over auto's: de autoconstructeurs moeten
beter doen
De automobielproducenten moeten technische informatie over hun auto's
beter toegankelijk maken voor onafhankelijke reparateurs en andere
bedrijven. Dat blijkt uit een studie die het Institut für
Kraftfahrwesen Aachen (TU Aken) heeft uitgevoerd en die op de website
van het DG Concurrentie van de Europese Commissie wordt
gepubliceerd^ . Volgens de verordening uit 2002 over de
automobielindustrie moet "op niet-discriminerende, vlotte en
evenredige wijze toegang worden verleend" tot dit soort informatie om
de concurrentie in de sector autoreparatie te bevorderen.
Belanghebbenden wordt verzocht hun eventuele op- en aanmerkingen vóór
31 december aan de Commissie mee te delen .
In een reactie verklaarde Mario Monti, Commissaris voor
Mededingingsbeleid: "Zelfs wanneer autobouwers technische informatie
ter beschikking stellen van onafhankelijke ondernemingen, hebben we
nog een hele weg af te leggen. Wil de concurrentie zich in de sector
autoreparatie kunnen ontwikkelen, dan moeten de autobouwers nog
serieuze inspanningen leveren op het punt van transparantie en
toegankelijkheid. In dit elektronische tijdperk wordt toegang tot
technische informatie meer en meer de motor voor concurrentie. Bij de
totstandkoming van de verordening over de automobielindustrie heb ik
fel voor dit cruciale onderdeel gestreden en ik ben er vast van
overtuigd dat de nieuwe Commissie alles in het werk zal stellen om de
autobouwers de spelregels volledig te doen naleven."
In oktober 2002 is Verordening 1400/02 van kracht geworden. Deze
verordening moet voor meer concurrentie zorgen - niet alleen in de
automobieldistributie, maar ook in de autoreparatie. Dit laatste is
van cruciaal belang omdat onderhoud en reparatie van auto's gemiddeld
40% uitmaken van de totale kostprijs van een auto tijdens zijn
levensduur (zie IP/02/1073).
De IKA-studie, die door de Commissie werd besteld, gaat na hoe de
autobouwers hebben ingespeeld op de verplichtingen van de verordening
wat betreft technische informatie voor garagehouders,
werktuigproducenten of uitgevers van technische documentatie. Al deze
spelers zijn onmisbaar om te zorgen voor een gezonde concurrentie in
de reparatiesector, temeer daar de technische vooruitgang iedere
(zelfs banale) reparatie steeds complexer maakt.
Volgens deze studie geven de autobouwers toegang tot technische
informatie voor nagenoeg alle modellen die de voorbije tien jaar zijn
geproduceerd. Zij stellen hun informatie beschikbaar via internet,
cd/dvd en/of in gedrukte vorm.
De kwaliteit van deze informatie laat echter nog vaak te wensen over,
omdat de informatie moeilijk te vinden is en vaak deel uitmaakt van
een omvangrijk en lastig te raadplegen "pakket". Ook de inhoud van de
informatie is vaak onvoldoende: bepaalde autobouwers zijn karig met
informatie die nochtans van vitaal belang is. Dit geldt vooral voor de
producenten van diagnostische apparatuur, die net een bijzondere rol
spelen: zij kunnen namelijk als enigen een economisch haalbaar
alternatief bieden voor de dure diagnostische apparatuur van de
autobouwers. Ten slotte is ook gebleken dat de uitgevers van
technische informatie moeite hebben om de informatie te krijgen die
zij nodig hebben voor het samenstellen van hun door onafhankelijke
reparateurs zo gewaardeerde documentatie.
Werkwijze
De studie bestrijkt negen automobielproducenten (BMW, DaimlerChrysler,
Fiat, Ford, GM, PSA, Renault, Toyota en Volkswagen) en de
vrachtwagenproducenten (DAF, DaimlerChrysler, Iveco, MAN, Renault
trucks en Volvo). Ze onderzoekt de situatie in Duitsland, Italië,
Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Ierland, Denemarken en
Polen.
---
http://europa.eu.int/comm/competition/car_sector
Per post aan:
Europese Commissie
Directoraat-Generaal Concurrentie
Grifie Antitrust - IKA studie
B-1049 BRUSSEL
of per e-mail aan: comp-IKA-study@cec.eu.int
European Commission