European Commission

IP/04/1235

Brussel, 15 oktober 2004

Toegang tot technische informatie over auto's: de autoconstructeurs moeten beter doen

De automobielproducenten moeten technische informatie over hun auto's beter toegankelijk maken voor onafhankelijke reparateurs en andere bedrijven. Dat blijkt uit een studie die het Institut für Kraftfahrwesen Aachen (TU Aken) heeft uitgevoerd en die op de website van het DG Concurrentie van de Europese Commissie wordt gepubliceerd^ . Volgens de verordening uit 2002 over de automobielindustrie moet "op niet-discriminerende, vlotte en evenredige wijze toegang worden verleend" tot dit soort informatie om de concurrentie in de sector autoreparatie te bevorderen. Belanghebbenden wordt verzocht hun eventuele op- en aanmerkingen vóór
31 december aan de Commissie mee te delen .

In een reactie verklaarde Mario Monti, Commissaris voor Mededingingsbeleid: "Zelfs wanneer autobouwers technische informatie ter beschikking stellen van onafhankelijke ondernemingen, hebben we nog een hele weg af te leggen. Wil de concurrentie zich in de sector autoreparatie kunnen ontwikkelen, dan moeten de autobouwers nog serieuze inspanningen leveren op het punt van transparantie en toegankelijkheid. In dit elektronische tijdperk wordt toegang tot technische informatie meer en meer de motor voor concurrentie. Bij de totstandkoming van de verordening over de automobielindustrie heb ik fel voor dit cruciale onderdeel gestreden en ik ben er vast van overtuigd dat de nieuwe Commissie alles in het werk zal stellen om de autobouwers de spelregels volledig te doen naleven."

In oktober 2002 is Verordening 1400/02 van kracht geworden. Deze verordening moet voor meer concurrentie zorgen - niet alleen in de automobieldistributie, maar ook in de autoreparatie. Dit laatste is van cruciaal belang omdat onderhoud en reparatie van auto's gemiddeld
40% uitmaken van de totale kostprijs van een auto tijdens zijn levensduur (zie IP/02/1073).

De IKA-studie, die door de Commissie werd besteld, gaat na hoe de autobouwers hebben ingespeeld op de verplichtingen van de verordening wat betreft technische informatie voor garagehouders, werktuigproducenten of uitgevers van technische documentatie. Al deze spelers zijn onmisbaar om te zorgen voor een gezonde concurrentie in de reparatiesector, temeer daar de technische vooruitgang iedere (zelfs banale) reparatie steeds complexer maakt.

Volgens deze studie geven de autobouwers toegang tot technische informatie voor nagenoeg alle modellen die de voorbije tien jaar zijn geproduceerd. Zij stellen hun informatie beschikbaar via internet, cd/dvd en/of in gedrukte vorm.

De kwaliteit van deze informatie laat echter nog vaak te wensen over, omdat de informatie moeilijk te vinden is en vaak deel uitmaakt van een omvangrijk en lastig te raadplegen "pakket". Ook de inhoud van de informatie is vaak onvoldoende: bepaalde autobouwers zijn karig met informatie die nochtans van vitaal belang is. Dit geldt vooral voor de producenten van diagnostische apparatuur, die net een bijzondere rol spelen: zij kunnen namelijk als enigen een economisch haalbaar alternatief bieden voor de dure diagnostische apparatuur van de autobouwers. Ten slotte is ook gebleken dat de uitgevers van technische informatie moeite hebben om de informatie te krijgen die zij nodig hebben voor het samenstellen van hun door onafhankelijke reparateurs zo gewaardeerde documentatie.

Werkwijze

De studie bestrijkt negen automobielproducenten (BMW, DaimlerChrysler, Fiat, Ford, GM, PSA, Renault, Toyota en Volkswagen) en de vrachtwagenproducenten (DAF, DaimlerChrysler, Iveco, MAN, Renault trucks en Volvo). Ze onderzoekt de situatie in Duitsland, Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Ierland, Denemarken en Polen.

---

http://europa.eu.int/comm/competition/car_sector

Per post aan:

Europese Commissie

Directoraat-Generaal Concurrentie

Grifie Antitrust - IKA studie

B-1049 BRUSSEL

of per e-mail aan: comp-IKA-study@cec.eu.int