AutoRai

18-10-2004

Nieuwe techniek past schokdempers Mercedes-Benz A-Klasse aan

Dankzij een doorontwikkelde en op vele punten verbeterde wielophanging biedt de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse een voor dit model tot nu toe ongekende combinatie van sportief weggedrag en het comfort dat kenmerkend is voor Mercedes.

Dit is voor een groot deel ook het resultaat van een selectief dempingssysteem, dat de werking van de schokdempers aanpast aan de rijsituatie. Bij normaal rijgedrag zorgt een zachte afstelling van de schokdempers voor veel comfort, terwijl bij dynamisch bochtenwerk de volle dempingskracht beschikbaar is en de A-Klasse zo goed mogelijk gestabiliseerd wordt.

Met deze nieuwe ontwikkeling, die nog op geen enkele andere compacte auto standaard is, biedt Mercedes-Benz eindelijk een oplossing voor het al zo lang bestaande dilemma bij de afstelling van de wielophanging. Een harde afstelling met het oog op meer veiligheid en dynamiek of een zachtere afstelling voor meer comfort? Dankzij het nieuwe standaard selectieve dempingssysteem zijn nu beide varianten mogelijk. Het systeem werkt hydro-mechanisch en heeft daardoor geen gecompliceerde sensors of elektronica nodig.

Een normale schokdemper werkt doordat via de beweging van de wielen olie door een regelventiel aan de zuiger in de schokdemper wordt geperst, waarbij rubber afdichtingsringen voor de weerstand van de demper zorgen. Bij het nieuwe selectieve systeem van de A-Klasse vloeit een deel van de oliestroom door een extra geïntegreerd tweede regelventiel boven het oorspronkelijke regelventiel. In de demper zit een regelzuiger, die het klepcompartiment in tweeën deelt. Wanneer de demper weinig wordt bewogen, dus onder normale rij-omstandigheden, staat de regelzuiger in de middenstand en houdt daardoor het extra verkregen bypass-kanaal open, dat een deel van de oliestroom doorlaat. Deze olie stroomt langs het regelventiel, zodat de weerstand van de schokdemper afneemt. Het effect: een zachter karakter van de schokdempers zorgt voor meer comfort.

Wanneer de schokdemper meer bewegingen op moet vangen, bijvoorbeeld bij het rijden door bochten of bij uitwijkmanoeuvres, drukt de olie de zuiger in het klepcompartiment naar beneden of naar boven en sluit daardoor automatisch het bypass-kanaal af. Hierdoor is de volledige dempingskracht beschikbaar, waardoor de A-Klasse zo goed mogelijk gestabiliseerd wordt.