18-10-2004
Nieuwe techniek past schokdempers Mercedes-Benz A-Klasse aan
Dankzij een doorontwikkelde en op vele punten verbeterde wielophanging
biedt de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse een voor dit model tot nu toe
ongekende combinatie van sportief weggedrag en het comfort dat
kenmerkend is voor Mercedes.
Dit is voor een groot deel ook het resultaat van een selectief
dempingssysteem, dat de werking van de schokdempers aanpast aan de
rijsituatie. Bij normaal rijgedrag zorgt een zachte afstelling van de
schokdempers voor veel comfort, terwijl bij dynamisch bochtenwerk de
volle dempingskracht beschikbaar is en de A-Klasse zo goed mogelijk
gestabiliseerd wordt.
Met deze nieuwe ontwikkeling, die nog op geen enkele andere compacte
auto standaard is, biedt Mercedes-Benz eindelijk een oplossing voor
het al zo lang bestaande dilemma bij de afstelling van de
wielophanging. Een harde afstelling met het oog op meer veiligheid en
dynamiek of een zachtere afstelling voor meer comfort? Dankzij het
nieuwe standaard selectieve dempingssysteem zijn nu beide varianten
mogelijk. Het systeem werkt hydro-mechanisch en heeft daardoor geen
gecompliceerde sensors of elektronica nodig.
Een normale schokdemper werkt doordat via de beweging van de wielen
olie door een regelventiel aan de zuiger in de schokdemper wordt
geperst, waarbij rubber afdichtingsringen voor de weerstand van de
demper zorgen. Bij het nieuwe selectieve systeem van de A-Klasse
vloeit een deel van de oliestroom door een extra geïntegreerd tweede
regelventiel boven het oorspronkelijke regelventiel. In de demper zit
een regelzuiger, die het klepcompartiment in tweeën deelt. Wanneer de
demper weinig wordt bewogen, dus onder normale rij-omstandigheden,
staat de regelzuiger in de middenstand en houdt daardoor het extra
verkregen bypass-kanaal open, dat een deel van de oliestroom doorlaat.
Deze olie stroomt langs het regelventiel, zodat de weerstand van de
schokdemper afneemt. Het effect: een zachter karakter van de
schokdempers zorgt voor meer comfort.
Wanneer de schokdemper meer bewegingen op moet vangen, bijvoorbeeld
bij het rijden door bochten of bij uitwijkmanoeuvres, drukt de olie de
zuiger in het klepcompartiment naar beneden of naar boven en sluit
daardoor automatisch het bypass-kanaal af. Hierdoor is de volledige
dempingskracht beschikbaar, waardoor de A-Klasse zo goed mogelijk
gestabiliseerd wordt.
AutoRai