Toespraak van minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de
opening van de Haagse Tramtunnel in Den Haag
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Mijnheer de Burgemeester, bestuurders, bouwers en andere genodigden,
Vandaag is het feest in Den Haag. De tramtunnel is klaar! De eerste
trams rijden vandaag door het `souterrain'. Een mijlpaal is bereikt.
Het project heeft veel losgemaakt in de Haagse samenleving. Wethouder
Bruins heeft daar net al over gesproken. Zonder de tramtunnel had
menig Haags columnist of striptekenaar zonder materiaal gezeten. Maar
dat is nu allemaal voorbij. Het stof is neergedaald. Laten we vooral
niet vergeten dat `die mooie stad achter de duinen' vanaf vandaag een
nieuwe tunnel rijk is. Een tramtunnel waar de inwoners van Den Haag
best blij mee mogen zijn. Bestuurders en bouwers hebben hier keihard
aan gewerkt de afgelopen jaren. Bloed, zweet en tranen heeft het
gekost, maar het werk is af!
De bouw van de tunnel was hard nodig. Den Haag groeit en bloeit de
laatste jaren erg snel. Dat betekent nieuwe woningen, nieuwe inwoners,
nieuwe bedrijven, en dus ook nieuwe mobiliteit. Dat zet de
bereikbaarheid van de stad onder druk. Met het gereedkomen van de
tunnel is een grote stap voorwaarts gezet in de richting van een
betere bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van de Haagse binnenstad.
Maar tegelijkertijd is er meer nodig. De tunnel is maar een onderdeel
van een totaalpakket aan maatregelen om de bereikbaarheid van de
Haagse regio te vergroten. Een ander ambitieus project in dat totale
pakket is Randstadrail. Deze openbaar vervoer verbinding tussen de
Haagse en Rotterdamse regio zal het woon- en werkklimaat binnen deze
regio aanzienlijk verbeteren. In 2006 zal deze lightrail verbinding
ook door de tramtunnel gaan rijden.
Een laatste voorbeeld uit het totaalpakket is de face-lift van het
Haagse Centraal Station en directe omgeving. De komende periode
investeren we flink in een aantrekkelijker woon- en werkklimaat binnen
en buiten het station.
Mijn ministerie betaalt flink mee aan al deze projecten. Al vindt u
ongetwijfeld dat dat best meer mag zijn. Of het nou de tramtunnel, de
Koningstunnel of Randstadrail is, Verkeer en Waterstaat investeert net
als de gemeente fors in de bereikbaarheid van de Haagse regio. Ik wil
maar zeggen dat ik er alles aan doe om met goed openbaar vervoer de
bereikbaarheid van grote steden als Den Haag te verbeteren. Niet
zonder reden uiteraard.
Het verbeteren van de bereikbaarheid van onze economische centra raakt
namelijk de kern van mijn beleid. Een goede bereikbaarheid van onze
economische en bestuurlijke centra is van essentieel belang voor onze
economische veerkracht en de welvaart van onze burgers. Die rode draad
loopt dan ook dwars door de Nota Mobiliteit die ik pas geleden heb
gepresenteerd. Een betrouwbare en voorspelbare reistijd van A naar B,
over de weg, op het spoor en via het water; dat is mijn grote maar
realistische ambitie voor de komende 20 jaar.
U heeft de nota natuurlijk al van A tot Z gelezen, dus hoef ik deze
hier niet meer voor u uit te spellen.
Dames en heren,
We hebben nu lang genoeg gepraat. In tunnels moet je vooral rijden,
niet praten. Ik wil burgemeester Deetman, wethouder Bruins, de
bouwers, maar vooral ook de burgers van Den Haag van harte feliciteren
met deze tunnel. En als ik kijk naar de openingshandeling en de rest
van het feestprogramma vandaag, weet ik één ding zeker: er zit
absoluut muziek in de tramtunnel.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat