Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
16-10-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Australië, circuit Phillip Island
SCHOUTEN (32E): "IK ZAL LEF MOETEN TONEN IN DE EERSTE 'RECHTER'"
SUPERJUMP VAN JAKUB SMRZ VAN 22E NAAR 14 STARPLAATS
De 2e trainingsdag voor de GP van Australië leverde voor de 250cc Powerfuse Honda-coureur Jakub Smrz een superjump op in de klassering. "Kuba"verbeterde zijn tijd met 1,7 seconden en klom daarmee van zijn 22e plaats op vrijdag naar de 14e startplaats op rij 4 voor de race van morgen. Teammaat Raymond Schouten deed het ook goed. In de 2e vrije training boekte hij maar liefst 2,5 seconden tijdwinst en deed het in de 2e tijdtraining nog eens 0,5 seconden beter. "Maar dat had nog sneller gekund. Halverwege de 30 minuten tijdtraining wisselde we de achterband en die bleek niet goed om de velg te zitten. Aanvankelijk dacht ik dat hij te koud was en reed ik nog een rondje door. Maar hij bleef stuiteren. In die slotminuten had het geen zin meer om banden te wisselen dus reed ik maar door met een stuiterende achterkant. Dat scheelde seconden. Ik had onder goede omstandigheden een seconde sneller gekund en dat had me een startrij gescheeld. Nu sta ik aan de binnenkant voor de eerste bocht. De start moet dus echt heel goed zijn en ik moet doorzetten in de eerste rechter. Het is afwachten hoe dat gaat, maar ik zal lef moeten tonen. De baan heb ik nu goed kunnen leren. Jammer dat die eerste training vrijdagmorgen verregende, maar als ik zie dat er drie wildcardrijders uit dit land naast staan, dan zie je dat er niemand stil zit. De wind is gelukkig iets gezakt, maar hij is nog steeds fel en koud. Maar ik heb er zin in!", besluit Schouten vanuit 'down under'.
De blijdschap straalde van het gezicht van Jakub Smrz af. Tot nu toe weer een GP zijn schuivers en het gaat goed. "Heel goed zelfs", glundert de sympathieke Tsjech. In de vrije training vanmorgen klom ik met een verbetering van 0,5 seconde op van de 22e naar de 19e plaats, maar vanmiddag snoepte ik er nog eens 1,2 seconde extra vanaf. En juist op het goede moment. Ik had een goede groep en kon een uitstekende slipstream pakken en drukte een toptijd. Ook alleen reed ik ondanks de felle wind nog prima tijden, dus de Honda is krachtig. Gister zei ik al dat het aan mij lag, en vandaag heb ik gelukkig kunnen laten zien dat het een kwestie is van alles goed op een rij zetten en 200% concentreren. Dat is gelukt. De startplaats is perfect. Veertiende, dat is midden in de 4e rij, echt een prima positie voor een goede eerste ronde. Van mij mag de race beginnen", aldus een opgetogen Smrz.
Anthony West is uitgeschakeld voor zijn thuis GP. De Aussie brak zijn pols in de eerste vrije training op vrijdagmiddag.
Edwards wordt in 2005 Rossi's teamgenoot
Yamaha is verheugd te kunnen melden dat men voor het komende seizoen Colin Edwards heeft weten aan te trekken als teamgenoot voor Valentino Rossi. Colin Edwards is een verbintenis aangegaan met Yamaha voor de komende twee seizoenen. Colin Edwards reed eerder voor Yamaha in het WK Superbikes tussen 1995 en 1997. "We zijn erg blij met de komst van Colin naar ons fabrieks MotoGP Team," verklaarde Lin Jarvis, Managing Director van Yamaha Motor Racing. "Colin begon zijn internationale loopbaan ooit op Yamaha, daarna heeft hij grote successen gekend in zowel de Superbikes als de MotoGP, zijn ervaring zal een versterking zijn voor ons team en extra steun in de rug van Valentino Rossi." Deze mededeling betekend ook dat er een breuk is gekomen in de zes jaar durende relatie tussen Yamaha en Carlos Checa. "De komst van Colin betekend inderdaad een einde aan de samenwerking met Carlos", ging Jarvis verder, "We willen hem bedanken voor zijn inzet richting Yamaha. Nadat we zes jaar hebben samengewerkt, kwam van beide kanten het gevoel dat een nieuwe uitdaging wenselijk zou zijn, we wensen hem veel succes in de toekomst.
Bron www.racesport.nl en www.motogp.nl
Voetblessure voor Biaggi
Max Biaggi heeft te kennen gegeven dat hij last heeft van een voetblessure waar hij gedurende de eerste kwalificatiesessie in de aanloop naar de Cinzano Australian Grand Prix zeker hinder van ondervond. The Camel Honda rijder was geblesseerd geraakt doordat een zware doos op zijn voet was gevallen in de pitbox, een pijnlijke ervaring die ervoor zorgde dat Max Biaggi een onrustige nacht had gehad met weinig slaap. "Ik had gisteren de voetblessure opgelopen in de pitbox een doos viel op mijn linker voet, gewoon een stom ongeluk, maar het zorgde er wel voor dat ik niet kon slapen," vertelde Biaggi nadat hij zich voorlopig als negende had weten te kwalificeren. "Het ergste is dat de kneuzing precies op de plek zit waar ik het schakelpedaal mee bedien. Met dit in mijn achterhoofd en het feit dat ik op mijn eerste motor ook nog een versnellingsprobleem had, wat er voor zorgde dat ik het grootste deel van de sessie met de tweede motor moest afwerken en daarnaast nog wat kleine foutjes van mijzelf verklaren mijn positie van vandaag. Op zaterdag hoop ik de set-up van mijn eerste machine in orde te krijgen en dan moet alles zeker stukken beter kunnen gaan."
Bron www.racesport.nl en www.motogp.nl
McWilliams breekt rib
Jeremy McWiliams heeft laten weten dat hij de vrijdagmiddag training heeft op Phillip Island heeft gereden met een gebroken rib, die hij had opgelopen in de vrije ochtend training van gistermorgen, de Aprilia rijder die zich hier twee jaar geleden nog naar de pole wist te rijden, toen nog op de tweetakt Proton KR3, reed zich met de pijn dapper naar een zestiende plaats. "Ik had er gisteren morgen echt plezier in, en ging ook steeds beter en sneller rond totdat de Aprilia me er ineens afwierp, verklaarde McWilliams, die dezelfde rib al twee keer eerder brak dit jaar, een keer in het voorseizoen bij een test op Sepang en op Mugello in juni. "Ik had niet genoeg grip op de achterkant, toen het nog nat was, direct voelde ik dat ik op zijn minst weer een rib gebroken had, omdat ik helaas nu wel herken hoe dat voelt. De wind is ook geen helpende factor, omdat het gevecht met de motor er tegenin zeker niet makkelijk is, en dat is zeker niet makkelijker met een gebroken rib, het voorwiel komt in de zesde versnelling makkelijk omhoog daar moet ik zeker geconcentreerd bij blijven!" Ook McWilliams tijdelijke teamgenoot Garry McCoy had geen makkelijke sessie hij lag twee plaatsen achter zijn teamgenoot, en ook de Australiër maakte een val me waar hij gelukkig zonder blessure bij weg kon lopen, alleen het pak was sterk beschadigd, de Australiër werd luidkeels aangemoedigd door het aanwezige publiek tijdens de sessie maakte de val mee tussen de snelle Doohan Corner en de Southern Loop. Zo, dat was mijn eerste MotoGP crash van het jaar grapte de Australiër die met zijn tweede van drie vervangende races bezig is als vervanger van de geblesseerde Brit Shane Byrne. "Ik voelde de achterkant gaan, meer weet ik eigenlijk nog niet."
Bron www.racesport.nl en www.motogp.nl
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
R.LOCATELLI
ITA
Safilo Carrera - LCR APRILIA
1'37.417
2
J.LORENZO
SPA
Caja Madrid Derbi Racing DERBI
1'37.543
3
C.STONER
AUS
Red Bull KTM KTM
1'37.590
4
S.JENKNER
GER
Rauch Bravo APRILIA
1'38.147
5
A.DOVIZIOSO
ITA
Kopron Team Scot HONDA
1'38.238
6
G.BORSOI
ITA
Globet.com Racing APRILIA
1'38.375
7
M.KALLIO
FIN
Red Bull KTM KTM
1'38.386
8
H.BARBERA
SPA
Seedorf Racing APRILIA
1'38.389
9
M.GIANSANTI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'38.643
10
J.SIMON
SPA
Angaia Racing HONDA
1'38.674
11
L.PESEK
CZE
Ajo Motorsport HONDA
1'38.725
12
G.TALMACSI
HUN
Semprucci Malaguti MALAGUTI
1'38.790
13
P.NIETO
SPA
Master - Repsol Team 125cc APRILIA
1'38.854
14
S.GADEA
SPA
Master - Repsol Team 125cc APRILIA
1'38.865
15
S.PERUGINI
ITA
Metis Gilera Racing Team GILERA
1'38.870
16
M.DI MEGLIO
FRA
Globet.com Racing APRILIA
1'38.907
17
A.RODRIGUEZ
SPA
Caja Madrid Derbi Racing DERBI
1'39.072
18
F.LAI
ITA
Metis Gilera Racing Team GILERA
1'39.263
19
A.BALLERINI
ITA
Abruzzo Racing Team APRILIA
1'39.298
20
I.TOTH
HUN
Team Hungary APRILIA
1'39.357
21
S.CORSI
ITA
Kopron Team Scot HONDA
1'39.366
22
T.LUTHI
SWI
Elit Grand Prix HONDA
1'39.637
23
M.PASINI
ITA
Safilo Carrera - LCR APRILIA
1'39.708
24
A.BAUTISTA
SPA
Seedorf Racing APRILIA
1'39.865
25
L.ZANETTI
ITA
Sterilgarda Racing APRILIA
1'39.938
26
D.GIUSEPPETTI
GER
Elit Grand Prix HONDA
1'40.135
27
V.KALLIO
FIN
Team Hungary APRILIA
1'40.264
28
M.MANNA
ITA
Semprucci Malaguti MALAGUTI
1'40.801
29
G.PELLINO
ITA
Abruzzo Racing Team APRILIA
1'41.265
30
M.KUHNE
AUS
Angaia Racing HONDA
1'41.792
31
B.STARING
AUS
Allect Barter Card Racing HONDA
1'41.896
32
R.SCHOUTEN
NED
Molenaar Racing POWERFUSE HONDA
1'42.237
33
M.SABBATANI
ITA
Ajo Motorsport HONDA
1'42.563
34
J.CARCHANO
SPA
Matteoni Racing APRILIA
1'42.592
Not
Qualified (Out of 107%)
1.44,236
B.RIGOLI
AUS
Snapon Tools HONDA
1'44.503
M.ESLER
AUS
Tel'm Racing HONDA
1'45.397
B.SIMMONDS
AUS
Tassie Windscreens HONDA
2'32.260
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
S.PORTO
ARG
Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA
1'32.099
2
A.DE ANGELIS
RSM
Aprilia Racing APRILIA
1'32.986
3
M.POGGIALI
RSM
MS ApriliaTeam APRILIA
1'33.210
4
D.PEDROSA
SPA
Telefonica Movistar Honda 250cc
1'33.225
5
R.DE PUNIET
FRA
Safilo Carrera - LCR APRILIA
1'33.764
6
F.NIETO
SPA
Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA
1'34.240
7
H.AOYAMA
JPN
Telefonica Movistar Honda 250cc
1'34.358
8
F.BATTAINI
ITA
Campetella Racing APRILIA
1'34.576
9
T.ELIAS
SPA
Fortuna Honda HONDA
1'34.583
10
C.DAVIES
GBR
Aprilia Germany APRILIA
1'35.027
11
A.DEBON
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'35.084
12
J.STIGEFELT
SWE
Aprilia Germany APRILIA
1'35.217
13
S.GUINTOLI
FRA
Campetella Racing APRILIA
1'35.339
14
J.SMRZ
CZE
POWERFUSE Molenaar Racing HONDA
1'35.568
15
N.MATSUDO
JPN
Team UGT Kurz YAMAHA
1'35.574
16
E.NIGON
FRA
Equipe GP de France - Scrab APRILIA
1'35.658
17
R.ROLFO
ITA
Fortuna Honda HONDA
1'35.824
18
D.DE GEA
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'35.863
19
H.MARCHAND
FRA
Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA
1'35.890
20
A.BALDOLINI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'36.227
21
J.OLIVE
SPA
Campetella Racing APRILIA
1'36.675
22
G.LEBLANC
FRA
Equipe GP de France - Scrab APRILIA
1'36.814
23
A.WEST
AUS
Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA
blessure
24
R.ROUS
CZE
Team UGT Kurz YAMAHA
1'37.090
25
D.HEIDOLF
GER
Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA
1'37.144
26
T.SEKIGUCHI
JPN
NC World Trade YAMAHA
1'37.249
27
H.FAUBEL
SPA
Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA
1'37.376
28
J.WATERS
AUS
Castrol-Honda Kiefer Racing HONDA
1'38.149
Not
Qualified (Out of 107%)
1'38.545
G.TALMACSI
HUN
NC World Trade YAMAHA
1'38.728
M.ROWLING
AUS
Turramurra Cyclery YAMAHA
1'41.268
P.TAPLIN
AUS
EMS Racing HONDA
1'44.428
B.RIED
AUS
whitetiger.com.au YAMAHA
x
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
S.GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda MotoG
1'30.122
2
V.ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'30.222
3
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'30.613
4
C.EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda MotoG
1'30.625
5
M.TAMADA
JPN
Camel Honda
1'30.716
6
A.BARROS
BRA
Repsol Honda Team
1'30.757
7
M.BIAGGI
ITA
Camel Honda
1'30.767
8
A.HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'30.819
9
T.BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
1'30.873
10
M.MELANDRI
ITA
Fortuna Gauloises Tech 3
1'30.927
11
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'31.093
12
R.XAUS
SPA
D'Antin MotoGP
1'31.191
13
C.CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'31.359
14
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'31.377
15
J.McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
1'31.491
16
G.LAVILLA
SPA
Team Suzuki MotoGP
1'31.846
17
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'31.911
18
N.ABE
JPN
Fortuna Gauloises Tech 3
1'32.452
19
N.HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
1'32.531
20
G.McCOY
AUS
MS Aprilia Racing
1'32.712
21
N.AOKI
JPN
Proton Team KR
1'32.857
22
J.HAYDON
GBR
Proton Team KR
1'33.317
23
J.ELLISON
GBR
WCM HARRIS
1'33.608
24
Y.UI
JPN
WCM HARRIS
1'35.280
************