Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

16-10-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Australië, circuit Phillip Island

SCHOUTEN (32E): "IK ZAL LEF MOETEN TONEN IN DE EERSTE 'RECHTER'"

SUPERJUMP VAN JAKUB SMRZ VAN 22E NAAR 14 STARPLAATS

De 2e trainingsdag voor de GP van Australië leverde voor de 250cc Powerfuse Honda-coureur Jakub Smrz een superjump op in de klassering. "Kuba"verbeterde zijn tijd met 1,7 seconden en klom daarmee van zijn 22e plaats op vrijdag naar de 14e startplaats op rij 4 voor de race van morgen. Teammaat Raymond Schouten deed het ook goed. In de 2e vrije training boekte hij maar liefst 2,5 seconden tijdwinst en deed het in de 2e tijdtraining nog eens 0,5 seconden beter. "Maar dat had nog sneller gekund. Halverwege de 30 minuten tijdtraining wisselde we de achterband en die bleek niet goed om de velg te zitten. Aanvankelijk dacht ik dat hij te koud was en reed ik nog een rondje door. Maar hij bleef stuiteren. In die slotminuten had het geen zin meer om banden te wisselen dus reed ik maar door met een stuiterende achterkant. Dat scheelde seconden. Ik had onder goede omstandigheden een seconde sneller gekund en dat had me een startrij gescheeld. Nu sta ik aan de binnenkant voor de eerste bocht. De start moet dus echt heel goed zijn en ik moet doorzetten in de eerste rechter. Het is afwachten hoe dat gaat, maar ik zal lef moeten tonen. De baan heb ik nu goed kunnen leren. Jammer dat die eerste training vrijdagmorgen verregende, maar als ik zie dat er drie wildcardrijders uit dit land naast staan, dan zie je dat er niemand stil zit. De wind is gelukkig iets gezakt, maar hij is nog steeds fel en koud. Maar ik heb er zin in!", besluit Schouten vanuit 'down under'.

De blijdschap straalde van het gezicht van Jakub Smrz af. Tot nu toe weer een GP zijn schuivers en het gaat goed. "Heel goed zelfs", glundert de sympathieke Tsjech. In de vrije training vanmorgen klom ik met een verbetering van 0,5 seconde op van de 22e naar de 19e plaats, maar vanmiddag snoepte ik er nog eens 1,2 seconde extra vanaf. En juist op het goede moment. Ik had een goede groep en kon een uitstekende slipstream pakken en drukte een toptijd. Ook alleen reed ik ondanks de felle wind nog prima tijden, dus de Honda is krachtig. Gister zei ik al dat het aan mij lag, en vandaag heb ik gelukkig kunnen laten zien dat het een kwestie is van alles goed op een rij zetten en 200% concentreren. Dat is gelukt. De startplaats is perfect. Veertiende, dat is midden in de 4e rij, echt een prima positie voor een goede eerste ronde. Van mij mag de race beginnen", aldus een opgetogen Smrz.

Anthony West is uitgeschakeld voor zijn thuis GP. De Aussie brak zijn pols in de eerste vrije training op vrijdagmiddag.

Edwards wordt in 2005 Rossi's teamgenoot

Yamaha is verheugd te kunnen melden dat men voor het komende seizoen Colin Edwards heeft weten aan te trekken als teamgenoot voor Valentino Rossi. Colin Edwards is een verbintenis aangegaan met Yamaha voor de komende twee seizoenen. Colin Edwards reed eerder voor Yamaha in het WK Superbikes tussen 1995 en 1997. "We zijn erg blij met de komst van Colin naar ons fabrieks MotoGP Team," verklaarde Lin Jarvis, Managing Director van Yamaha Motor Racing. "Colin begon zijn internationale loopbaan ooit op Yamaha, daarna heeft hij grote successen gekend in zowel de Superbikes als de MotoGP, zijn ervaring zal een versterking zijn voor ons team en extra steun in de rug van Valentino Rossi." Deze mededeling betekend ook dat er een breuk is gekomen in de zes jaar durende relatie tussen Yamaha en Carlos Checa. "De komst van Colin betekend inderdaad een einde aan de samenwerking met Carlos", ging Jarvis verder, "We willen hem bedanken voor zijn inzet richting Yamaha. Nadat we zes jaar hebben samengewerkt, kwam van beide kanten het gevoel dat een nieuwe uitdaging wenselijk zou zijn, we wensen hem veel succes in de toekomst.

Bron www.racesport.nl en www.motogp.nl

Voetblessure voor Biaggi

Max Biaggi heeft te kennen gegeven dat hij last heeft van een voetblessure waar hij gedurende de eerste kwalificatiesessie in de aanloop naar de Cinzano Australian Grand Prix zeker hinder van ondervond. The Camel Honda rijder was geblesseerd geraakt doordat een zware doos op zijn voet was gevallen in de pitbox, een pijnlijke ervaring die ervoor zorgde dat Max Biaggi een onrustige nacht had gehad met weinig slaap. "Ik had gisteren de voetblessure opgelopen in de pitbox een doos viel op mijn linker voet, gewoon een stom ongeluk, maar het zorgde er wel voor dat ik niet kon slapen," vertelde Biaggi nadat hij zich voorlopig als negende had weten te kwalificeren. "Het ergste is dat de kneuzing precies op de plek zit waar ik het schakelpedaal mee bedien. Met dit in mijn achterhoofd en het feit dat ik op mijn eerste motor ook nog een versnellingsprobleem had, wat er voor zorgde dat ik het grootste deel van de sessie met de tweede motor moest afwerken en daarnaast nog wat kleine foutjes van mijzelf verklaren mijn positie van vandaag. Op zaterdag hoop ik de set-up van mijn eerste machine in orde te krijgen en dan moet alles zeker stukken beter kunnen gaan."

Bron www.racesport.nl en www.motogp.nl

McWilliams breekt rib

Jeremy McWiliams heeft laten weten dat hij de vrijdagmiddag training heeft op Phillip Island heeft gereden met een gebroken rib, die hij had opgelopen in de vrije ochtend training van gistermorgen, de Aprilia rijder die zich hier twee jaar geleden nog naar de pole wist te rijden, toen nog op de tweetakt Proton KR3, reed zich met de pijn dapper naar een zestiende plaats. "Ik had er gisteren morgen echt plezier in, en ging ook steeds beter en sneller rond totdat de Aprilia me er ineens afwierp, verklaarde McWilliams, die dezelfde rib al twee keer eerder brak dit jaar, een keer in het voorseizoen bij een test op Sepang en op Mugello in juni. "Ik had niet genoeg grip op de achterkant, toen het nog nat was, direct voelde ik dat ik op zijn minst weer een rib gebroken had, omdat ik helaas nu wel herken hoe dat voelt. De wind is ook geen helpende factor, omdat het gevecht met de motor er tegenin zeker niet makkelijk is, en dat is zeker niet makkelijker met een gebroken rib, het voorwiel komt in de zesde versnelling makkelijk omhoog daar moet ik zeker geconcentreerd bij blijven!" Ook McWilliams tijdelijke teamgenoot Garry McCoy had geen makkelijke sessie hij lag twee plaatsen achter zijn teamgenoot, en ook de Australiër maakte een val me waar hij gelukkig zonder blessure bij weg kon lopen, alleen het pak was sterk beschadigd, de Australiër werd luidkeels aangemoedigd door het aanwezige publiek tijdens de sessie maakte de val mee tussen de snelle Doohan Corner en de Southern Loop. Zo, dat was mijn eerste MotoGP crash van het jaar grapte de Australiër die met zijn tweede van drie vervangende races bezig is als vervanger van de geblesseerde Brit Shane Byrne. "Ik voelde de achterkant gaan, meer weet ik eigenlijk nog niet."

Bron www.racesport.nl en www.motogp.nl

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

R.LOCATELLI

ITA

Safilo Carrera - LCR APRILIA

1'37.417

2

J.LORENZO

SPA

Caja Madrid Derbi Racing DERBI

1'37.543

3

C.STONER

AUS

Red Bull KTM KTM

1'37.590

4

S.JENKNER

GER

Rauch Bravo APRILIA

1'38.147

5

A.DOVIZIOSO

ITA

Kopron Team Scot HONDA

1'38.238

6

G.BORSOI

ITA

Globet.com Racing APRILIA

1'38.375

7

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM KTM

1'38.386

8

H.BARBERA

SPA

Seedorf Racing APRILIA

1'38.389

9

M.GIANSANTI

ITA

Matteoni Racing APRILIA

1'38.643

10

J.SIMON

SPA

Angaia Racing HONDA

1'38.674

11

L.PESEK

CZE

Ajo Motorsport HONDA

1'38.725

12

G.TALMACSI

HUN

Semprucci Malaguti MALAGUTI

1'38.790

13

P.NIETO

SPA

Master - Repsol Team 125cc APRILIA

1'38.854

14

S.GADEA

SPA

Master - Repsol Team 125cc APRILIA

1'38.865

15

S.PERUGINI

ITA

Metis Gilera Racing Team GILERA

1'38.870

16

M.DI MEGLIO

FRA

Globet.com Racing APRILIA

1'38.907

17

A.RODRIGUEZ

SPA

Caja Madrid Derbi Racing DERBI

1'39.072

18

F.LAI

ITA

Metis Gilera Racing Team GILERA

1'39.263

19

A.BALLERINI

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

1'39.298

20

I.TOTH

HUN

Team Hungary APRILIA

1'39.357

21

S.CORSI

ITA

Kopron Team Scot HONDA

1'39.366

22

T.LUTHI

SWI

Elit Grand Prix HONDA

1'39.637

23

M.PASINI

ITA

Safilo Carrera - LCR APRILIA

1'39.708

24

A.BAUTISTA

SPA

Seedorf Racing APRILIA

1'39.865

25

L.ZANETTI

ITA

Sterilgarda Racing APRILIA

1'39.938

26

D.GIUSEPPETTI

GER

Elit Grand Prix HONDA

1'40.135

27

V.KALLIO

FIN

Team Hungary APRILIA

1'40.264

28

M.MANNA

ITA

Semprucci Malaguti MALAGUTI

1'40.801

29

G.PELLINO

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

1'41.265

30

M.KUHNE

AUS

Angaia Racing HONDA

1'41.792

31

B.STARING

AUS

Allect Barter Card Racing HONDA

1'41.896

32

R.SCHOUTEN

NED

Molenaar Racing POWERFUSE HONDA

1'42.237

33

M.SABBATANI

ITA

Ajo Motorsport HONDA

1'42.563

34

J.CARCHANO

SPA

Matteoni Racing APRILIA

1'42.592

Not

Qualified (Out of 107%)

1.44,236

B.RIGOLI

AUS

Snapon Tools HONDA

1'44.503

M.ESLER

AUS

Tel'm Racing HONDA

1'45.397

B.SIMMONDS

AUS

Tassie Windscreens HONDA

2'32.260

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

S.PORTO

ARG

Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA

1'32.099

2

A.DE ANGELIS

RSM

Aprilia Racing APRILIA

1'32.986

3

M.POGGIALI

RSM

MS ApriliaTeam APRILIA

1'33.210

4

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar Honda 250cc

1'33.225

5

R.DE PUNIET

FRA

Safilo Carrera - LCR APRILIA

1'33.764

6

F.NIETO

SPA

Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA

1'34.240

7

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar Honda 250cc

1'34.358

8

F.BATTAINI

ITA

Campetella Racing APRILIA

1'34.576

9

T.ELIAS

SPA

Fortuna Honda HONDA

1'34.583

10

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany APRILIA

1'35.027

11

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA

1'35.084

12

J.STIGEFELT

SWE

Aprilia Germany APRILIA

1'35.217

13

S.GUINTOLI

FRA

Campetella Racing APRILIA

1'35.339

14

J.SMRZ

CZE

POWERFUSE Molenaar Racing HONDA

1'35.568

15

N.MATSUDO

JPN

Team UGT Kurz YAMAHA

1'35.574

16

E.NIGON

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

1'35.658

17

R.ROLFO

ITA

Fortuna Honda HONDA

1'35.824

18

D.DE GEA

SPA

Wurth Honda BQR HONDA

1'35.863

19

H.MARCHAND

FRA

Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA

1'35.890

20

A.BALDOLINI

ITA

Matteoni Racing APRILIA

1'36.227

21

J.OLIVE

SPA

Campetella Racing APRILIA

1'36.675

22

G.LEBLANC

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

1'36.814

23

A.WEST

AUS

Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA

blessure

24

R.ROUS

CZE

Team UGT Kurz YAMAHA

1'37.090

25

D.HEIDOLF

GER

Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA

1'37.144

26

T.SEKIGUCHI

JPN

NC World Trade YAMAHA

1'37.249

27

H.FAUBEL

SPA

Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA

1'37.376

28

J.WATERS

AUS

Castrol-Honda Kiefer Racing HONDA

1'38.149

Not

Qualified (Out of 107%)

1'38.545

G.TALMACSI

HUN

NC World Trade YAMAHA

1'38.728

M.ROWLING

AUS

Turramurra Cyclery YAMAHA

1'41.268

P.TAPLIN

AUS

EMS Racing HONDA

1'44.428

B.RIED

AUS

whitetiger.com.au YAMAHA

x

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

S.GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda MotoG

1'30.122

2

V.ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'30.222

3

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

1'30.613

4

C.EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda MotoG

1'30.625

5

M.TAMADA

JPN

Camel Honda

1'30.716

6

A.BARROS

BRA

Repsol Honda Team

1'30.757

7

M.BIAGGI

ITA

Camel Honda

1'30.767

8

A.HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team

1'30.819

9

T.BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team

1'30.873

10

M.MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech 3

1'30.927

11

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

1'31.093

12

R.XAUS

SPA

D'Antin MotoGP

1'31.191

13

C.CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'31.359

14

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

1'31.377

15

J.McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing

1'31.491

16

G.LAVILLA

SPA

Team Suzuki MotoGP

1'31.846

17

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'31.911

18

N.ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech 3

1'32.452

19

N.HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP

1'32.531

20

G.McCOY

AUS

MS Aprilia Racing

1'32.712

21

N.AOKI

JPN

Proton Team KR

1'32.857

22

J.HAYDON

GBR

Proton Team KR

1'33.317

23

J.ELLISON

GBR

WCM HARRIS

1'33.608

24

Y.UI

JPN

WCM HARRIS

1'35.280

************