AFM opent nieuwe consumentenwebsite
Waar moet je op letten als je een lening aangaat? En bij wie kun je
terecht als je een klacht hebt over een verzekeraar of tussenpersoon?
Op dat soort vragen geeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM)
antwoord op zijn nieuwe consumentenwebsite, die te bereiken is via
www.afm.nl/consumenten.
De consument heeft een eigen verantwoordelijkheid op de financiële
markt, vindt de AFM. Hij moet zich goed laten informeren over het
kopen van financiële producten, voordat hij een beslissing neemt. Om
de consument daar een handje bij te helpen, heeft de
gedragstoezichthouder een vernieuwde consumentenwebsite gelanceerd,
waarop niet alleen algemene informatie is te vinden over lenen,
sparen, beleggen en verzekeren, maar ook over de aanschaf en
betrouwbaarheid van financiële producten. De consument kan bovendien
waarschuwingslijsten met malafide aanbieders bekijken (zoals
aanbieders zonder prospectus) of vergunningregisters inzien. Daarnaast
kunnen alle publieksbrochures van de AFM worden gedownload of besteld.
Tot slot kan de consument zich abonneren op een digitale
consumentennieuwsbrief die maandelijks per e-mail wordt verstuurd. De
vernieuwde website is zowel in het Nederlands als in het Engels te
raadplegen.
Verzekerd!, oktober 2004
Verbond van Verzekeraars