Algemeen Verbond Bouwbedrijf
Nieuwsbericht
Bouw- en installatiesector: investeringsaftrek
geen alternatief voor grijs kenteken
Ondernemersverenigingen in de bouw- en installatiesector zien niets in
de maatregelen die het kabinet voorstelt als alternatief voor het
grijs kenteken voor bedrijfsautos. Het overgrote deel van de bouw- en
installatiebedrijven zal niet voldoende kunnen profiteren van
voorgestelde compensatie door een investeringsaftrek en een extra
kostenaftrek, aldus de koepel van bouwondernemingen AVBB en UNETO-VNI,
de werkgeversorganisatie voor de installatiebedrijven.
Het kabinetsvoorstel houdt in dat ondernemers voortaan BPM (belasting
die moet worden betaald over autos en motoren die in Nederland worden
geregistreerd) en MRB (motorrijtuigenbelasting) moeten betalen over de
bestelauto. In ruil daarvoor kunnen zij gebruik maken van een
investeringsaftrek. Dit betekent dat ondernemers naast de investering
in de auto (het bedrijfsmiddel) zelf een extra percentage van de
investering in het bedrijfsmiddel in aftrek kunnen brengen op hun
winst. Deze extra winstaftrek dient dan als compensatie voor de
heffing van BPM. De verhoogde motorrijtuigenbelasting zal vervolgens
worden gecompenseerd door een extra kostenaftrek.
Alleen bedrijven die voldoende winst maken zullen dus van deze
regeling kunnen profiteren. Met name bij de bouw- en
installatiebedrijven is dit niet het geval. Veel bedrijven hebben het
moeilijk en maken niet of nauwelijks winst. Bovendien is het de vraag
of de aftrek voldoende compensatie biedt voor het schrappen van het
fiscale voordeel van het grijs kenteken.
Als deze maatregelen worden doorgevoerd, heeft dat grote gevolgen voor
met name het Midden- en kleinbedrijf. De bedrijfsauto één van de
grootste investeringen in het bedrijf zal door de BPM en MRB beduidend
duurder worden. Een ondernemer moet deze investering volledig
voorfinancieren, terwijl het nog maar de vraag is óf en hoeveel winst
hij zal maken. Dit geldt zeker voor startende of jonge bedrijven. Maar
ook de werknemer die de bedrijfsauto gebruikt kan de dupe worden door
een verhoging van de fiscale bijtelling op de loonbelasting.
Daarbij komt naar mening van de ondernemersverenigingen dat het
principieel onjuist is om BPM te heffen over de bestelauto. Deze
belasting is namelijk bedoeld als een bijzondere verbruiksbelasting
die uitsluitend drukt op luxe consumptiegoederen en met nadruk niet
drukt op investeringsgoederen, zoals de bedrijfsauto.
Bron
AVBB