| |Nr. |2004-452 | | |Arnhem|15 oktober 2004| | |, | |GS-BESLUITEN 12 OKTOBER 2004
Ruim 1,7 miljoen euro subsidie voor aankoop gronden voor natuurontwikkeling (C10, C11, C12) GS hebben ruim 1,7 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor de aankoop van (landbouw)gronden die een bestemming krijgen als natuurontwikkelingsgronden. Met een provinciale bijdrage van ruim E 266.000,- kan de Vereniging Natuurmonumenten in Voorthuizen circa 9 ha grasland, plaatselijk bekend als het Zwarte Broek, aankopen. Stichting Het Geldersch Landschap kan in het reservaatsgebied Regulieren in Culemborg ruim 6 ha grasland verwerven. De provinciale bijdrage daarvoor is E 127.879,-. De Vereniging Natuurmonumenten kan met een provinciale bijdrage van E 1.354.723,- op de Veluwe ruim 94 ha bouwland en bos, de Ramenberg (Groenendaal), verwerven.
Instemming met Programma van Eisen voor de Twentse aanbesteding Openbaar Vervoer in Regio Twente GS stemmen in met het Programma van Eisen van de Regio Twente. Uitgangspunt is het voorkomen van een mogelijke 'knip' voor reizigers in het grensgebied tussen de Regio Twente en de Achterhoek. Door de overdracht van bevoegdheden van buslijn 20 aan de Regio Twente en van de snelnetlijnen 73 en 74 naar het busstation van Haaksbergen aan de provincie Gelderland wordt gewerkt aan een logische (bestuurlijke) knip. De buslijnen die nu vanuit de Achterhoek naar Enschede rijden, maken tussen Haaksbergen en Enschede onderdeel uit van de aanbesteding van de Regio Twente. Vervoerbedrijf Syntus rijdt tot Haaksbergen deze lijnen in opdracht van de provincie Gelderland. Het opstellen van een Programma van Eisen is een voorbereiding op het verlenen van een concessie. Ook kunnen overheden op dat moment afspraken maken over het wijzigen van bevoegdheden.
Provinciaal Carpoolplein bij Zelderseweg in Barneveld Gedeputeerde Staten stemmen in met het voorstel om een carpoolplein aan te leggen aan de Zelderseweg in Barneveld, dicht bij het terrein van wegrestaurant de Goudreinet in de hoek A30/A1. Op dit moment wordt het al veel gebruikt als carpoolplein. Gezien de functie en ligging, bij de N301, gaat het om een provinciaal initiatief. Uit een inventarisatie is naar voren gekomen dat het wenselijk is om dit carpoolplein groter te maken dan gebruikelijk is voor de provincie (60 plaatsen ipv ca. 30). De kosten zijn daarom navenant hoger dan in eerste instantie begroot (250.000 euro i.p.v. de normaal begrote 130.000 euro). De extra kosten hebben vooral te maken met extra grondwerk en verhardingen, gezien de grootte van het terrein.
Op dit moment wordt op de beoogde locatie voor het carpoolplein al veel geparkeerd. Realisering is mogelijk voor eind 2005. De gemeente Barneveld zorgt voor medewerking van een snelle aanpassing van het bestemmingsplan. Het carpoolplein sluit ook aan bij de discussies over de verbreding van de A1, rondweg Voorthuizen en de discussie rondom P&R Barneveld Noord. Dit laatste project sluit aan bij de realisatie van het carpoolplein in verband met de focus op de Randstad, maar richt zich op andere doelgroepen.