15-10-2004
Volop milieuzorg bij ontwikkeling en productie Mercedes A-Klasse
De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse, die onlangs haar introductie
beleefde, zet niet alleen nieuwe maatstaven op het gebied van
veiligheid, comfort en duurzaamheid maar ook ten aanzien van
milieuzorg.
Eén van de elementen bij de ontwikkeling van de nieuwe auto was een
allesomvattend milieuconcept, dat op de gehele levenscyclus van de
auto van toepassing is. Meer dan 40.000 afzonderlijke processen werden
geanalyseerd en vanuit ecologisch perspectief verbeterd. Zo werden de
emissies bij productie en gebruik van de nieuwe A-Klasse tot maximaal
17 procent verminderd ten opzichte van het voorgaande model. Het
energieverbruik nam met circa acht procent af, omgerekend een
besparing van zon 1300 liter brandstof per auto. Ook werden meer
recyclebare kunststoffen en natuurlijke materialen toegepast. Zon 21
procent van alle kunststof componenten zijn gemaakt van hoogwaardig
recyclaat, drie keer zoveel als bij de vorige A-Klasse.
Door innovaties op het gebied van carrosserie-, wielophanging- en
motortechniek en door vernieuwende productietechnieken is
Mercedes-Benz erin geslaagd om de emissies bij productie en gebruik
van de A-Klasse aanmerkelijk terug te dringen. Voorbeelden daarvan
zijn de nieuwe heldere lak zonder oplosmiddelen, de nieuwe of
doorontwikkelde benzinemotoren en dieselmotoren die nu al aan de
strenge EU4 norm voldoen. Ook werd voor de nieuwe Mercedes-Benz
A-Klasse de uitstoot van schadelijke emissies aanzienlijk verminderd.
Zo bedraagt de gezamenlijke emissie van kooldioxide bij de productie
en het gebruik circa negen procent minder dan bij het voorgaande
model, gemeten over de gehele levenscyclus van de auto. Kooldioxide is
een gas dat een belangrijke veroorzaker is van het broeikaseffect. Ook
voor andere schadelijke emissies werd een daling gerealiseerd:
- stikstofoxides: 17 procent
- zwaveldioxide: 6 procent
- vluchtige koolwaterstoffen: 8 procent
Deze resultaten werden vastgesteld door specialisten van de afdeling
milieuverantwoorde productontwikkeling van het Mercedes-Benz
Technology Center (MTC).
Al bij de selectie van grondstoffen begint het Mercedes-principe
Design for Environment. Voor nieuwe autos komen alleen nog materialen
en grondstoffen in aanmerking die ecologisch gezien verantwoord zijn.
Zo voldoet de nieuwe A-Klasse nu al aan de recycling-norm van 85
procent, die in 2006 voor Europa van kracht wordt. Er zal ook worden
voldaan aan de vanaf 2015 in Europa voorgeschreven hergebruikplicht
van 95 procent bij maximaal 10 procent energetisch hergebruik. De
A-Klasse bestaat grotendeels uit materialen die al geschikt zijn voor
hergebruik: 65 procent staal en ijzer, 17 procent kunststof en 7
procent lichte metalen. Bij de kunststoffen zorgt Mercedes-Benz
ervoor, dat zoveel mogelijk materiaal uit gerecyclede autos als basis
wordt gebruikt.
Ook wordt op grote schaal gebruik gemaakt van plantaardige
grondstoffen. Het toepassen van deze natuurlijke materialen is een
belangrijke manier om de uitstoot van kooldioxide te verminderen. De
toepassing van plantaardige materialen zorgt er immers voor dat er
minder traditionele energiebronnen zoals kolen, aardgas en aardolie
worden gebruikt. Een voorbeeld van de toepassing van natuurlijke
materialen in de automobielbouw is de bekleding van de rugleuning van
de voorstoelen: hiervoor is een combinatie van kunststof en vlasvezels
gebruikt.
Recent onderzoek van DaimlerChrysler toont aan, dat natuurlijke vezels
heel goed met andere materialen te combineren zijn. Dankzij de
buigbaarheid en stevigheid van natuurlijke vezels kunnen ze in de
toekomst glasvezels voor de versterking van kunststof carrosseriedelen
vervangen. Een goed voorbeeld is de elastische en zeer sterke
natuurlijke vezel van de abacaplant, die op de Filippijnen groeit.
Deze vezels worden momenteel getest voor gebruik bij de productie van
een deel van de afdekking van de bodemplaat van de nieuwe A-Klasse.
Abacavezels zijn de stevigste en langste natuurlijke vezels ter
wereld.
AutoRai