15-10-2004
De nieuwe Fiesta Sport
De nieuwe Fiesta ST betekent de terugkeer van de snelle Fiesta. Op dit
sportieve karakter wordt voortgeborduurd door de nieuwe Fiesta S, en
wel in de vorm van twee nieuwe sportieve versies, waaronder de eerste
Fiesta sportdiesel.
De nieuwe Fiesta S is een hatchback die wordt gekenmerkt door een
sympathieke uitstraling, plezierige rij-eigenschappen en een
uitstekende prijs-/kwaliteitverhouding. Hij oogt sportief, heeft een
prettige besturing en een uitstekend prestatieniveau en is
tegelijkertijd voordelig in gebruik. De Fiesta S is een perfecte,
voordeligere, aanvulling op de ST, en sluit nauw aan bij de wensen van
een grote groep klanten.
Het S-model, dat is gebaseerd op de 3-deurscarrosserie, heeft dezelfde
dakspoiler en lage bumperelementen als de Fiesta ST. Verder zijn de
stoelen in de Fiesta S gebaseerd op de speciale sportstoelen uit de
ST. De auto staat op opvallende lichtmetalen 16" wielen met 195/45
R16-banden die zijn voorzien van ultralaag profiel.
Een perfect chassis
De ontwerpers van het Fiesta-chassis hebben bij de ontwikkeling van
een unieke sportophanging voor het nieuwe model, samengewerkt met de
ontwerpers van TeamRS, dat verantwoordelijk is voor de Fiesta ST. Het
doel was om op basis van de indrukwekkende rijkwaliteiten en
wegligging van de standaard-Fiesta, een chassis te bouwen dat sportief
en toch veilig rijdt zonder grote concessies te doen aan het comfort.
De klant kan bij de Fiesta S kiezen uit twee motoren: de huidige
16-kleppen 1.6 liter Duratec-benzinemotor (100 pk/ 74 kW) of de
16-kleppen 1.6-liter Duratorq TDCi-turbodiesel (90 pk/ 66 kW), die nu
voor het eerst in de Fiesta wordt geleverd.
Beide motoren hebben een heel eigen karakter. De benzinemotor is een
krachtbron die graag toeren maakt. De Duratorq-turbodiesel, biedt
daarentegen al bij 1750 tpm een machtig koppel van 204 Nm trekkracht.
Dit resulteert in souplesse en comfort in combinatie met een
uitzonderlijk laag brandstofverbruik.
De Fiesta S in detail
Twee indrukwekkende motoren
De koper van de nieuwe Fiesta S kan kiezen uit twee uitstekende
motoren met sterk verschillende eigenschappen. De moderne 1.6-liter
Duratec-benzinemotor is de traditionele keuze voor een compacte
sportauto, maar een interessant alternatief is de Duratorq TDCi
commonrail turbodiesel, die nu voor het eerst wordt geleverd op de
Fiesta en de Fusion.
De nieuwe 1.6-liter TDCi-motor is het jongste resultaat uit het
samenwerkingsverband tussen Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën.
Deze motor heeft een lichtgewicht aluminium carter, tweede generatie
commonrail dieselinjectie met ultrahoge druk, dubbele bovenliggende
nokkenassen en een elektronisch drive-by-wire-gaspedaal.
Bij het ontwikkelen van de nieuwe motor hebben de ingenieurs van de
1.6-liter TDCi vooral gestreefd naar veel trekkracht onderin en een
hoog koppel bij weinig toeren. Zij zijn daarin goed geslaagd.
De nieuwe motor levert al bij 1750 tpm een verbluffend maximumkoppel
van 204 Nm en houd dit vast tot bijna 3000 tpm, terwijl bij 1250 tpm
al een koppel van 170 Nm beschikbaar is. Het resultaat is een
uitzonderlijk flexibele motor die uit stilstand kan 'wegschieten' en
waarmee in elke versnelling moeiteloos en snel kan worden
geaccelereerd.
Het `drive-by-wire'-systeem dat in de Fiesta 1.6-liter TDCi's de
brandstoftoevoer regelt, is zo afgesteld dat de auto sportief reageert
wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, en soepel wanneer het gas wordt
losgelaten en bij het schakelen. De aluminium 16-kleppenmotor is met
nog geen 120 kilo een lichtgewicht, en dat is te merken aan de
prestaties en de rij-eigenschappen.
De 1.6-liter TDCi Fiesta S heeft een topsnelheid van 180 km/u en
accelereert van 0 naar 100 km/u in 11,9 seconden. Deze flexibiliteit
zal, net als het indrukwekkend lage brandstofverbruik, de toekomstige
eigenaars zeker aanspreken.
Dankzij de toepassing van de nieuwste
commonrail-dieselinjectietechnologie en de bijbehorende
motormanagementsystemen haalt de 1.6 TDCi in verbruikstests prima
waarden van 4,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik en 5,4 l/100 km in
de stad.
De nieuwe motor heeft een CO2-uitstoot van 119 g/km en voldoet reeds
aan de nieuwe, strenge Euro IV-uitstootvoorschriften die vanaf 2006
van kracht zullen zijn.
De 1.6-liter Duratec-benzinemotor met 16 kleppen van de Fiesta S heeft
zich al bewezen als de ruggengraat van de compacte en middelgrote
Fords. De bijzonder stijve aluminiumlegering van de motor beperkt
trillingen tot een minimum, waardoor deze moderne motor ook bij hoge
toeren veel comfort biedt.
De 1.6-liter Duratec is uitgerust met twee bovenliggende nokkenassen
die door een riem worden aangedreven, sequentiële elektronische
brandstofinjectie met geoptimaliseerd antidetonatiesysteem, en het
elektronische `drive-by-wire'-gaspedaal, dat is afgesteld voor een
sportieve en toch soepele respons. De motor wordt geregeld door de
Ford Powertrain Control Module (PCM). De PCM meet continu hoeveel
lucht er nodig is en regelt zowel de brandstof als de timing om zo een
optimale verbranding te bereiken. Dit zorgt voor een efficiënte
brandstofinjectie en goede beheersing van de uitstoot (de motor
voldoet reeds aan de strenge Euro IV-voorschriften voor uitstoot).
Het resultaat is een moderne motor die plezierig rijgedrag combineert
met een bijzonder laag brandstofverbruik. Een motor die zijn maximale
vermogen van 100 pk/ 74 kW bij 6000 tpm bereikt, en zijn maximale
koppel van 146 Nm bij 4000 tpm. De maximumsnelheid is 180 km/u, en
accelereren van 0 naar 100 km/u duurt 10,7 seconden.
De motor van de Fiesta S is gekoppeld aan een vernieuwde versie van de
handgeschakelde vijfbak, de IB5. Door wijzigingen in tandwielgroepen
en in de eindoverbrenging zijn de versnellingen korter geworden,
waardoor de Fiesta vooral in de vierde en vijfde versnelling sneller
accelereert. Verder beschikt de Fiesta S over de snel schakelende
sportpook van de Fiesta ST. Ook de TDCi is gekoppeld aan de
IB5-versnellingsbak. In dit geval zijn de overbrengingen afgestemd op
zo flexibel mogelijke prestaties en een laag brandstofverbruik, en is
de versnellingsbak inwendig aangepast aan het hoge koppel van deze
motor.
Chassis ontworpen voor rijplezier
Bij de ontwikkeling van het chassis voor de Fiesta S is vooral
gestreefd om op basis van de indrukwekkende mogelijkheden van de
standaard-Fiesta-ophanging, een auto te ontwikkelen die lekker
sportief rijdt zonder dat dit ten koste gaat van het weggedrag.
Het Fiesta S-team heeft er, in samenwerking met de ingenieurs van
TeamRS dat de Fiesta ST heeft ontwikkeld, voor gezorgd dat het nieuwe
model bijna net zo sportief aanvoelt als de Fiesta ST, maar dan met
meer nadruk op comfort.
De Fiesta S is tien millimeter lager dan de standaarduitvoering en
heeft een stijvere, zwaarder uitgevoerde ophanging, waarvan de veren
en schokdempers op de motorvariant zijn afgestemd. De veren aan de
voorkant zijn ongeveer tien procent stugger dan op de standaard
1.6-liter TDCi, en de achterveren zijn circa zeven procent stugger.
Ook de starre achteras met torsiemechanisme is stijver dan die van de
standaardauto: 600 Nm tegenover 520 Nm.
De Fiesta S heeft zijn eigen model 16" lichtmetalen wielen die zijn
voorzien met 195/45R16 Continentals of Pirelli's P Zero.
Stuurbekrachtiging is standaard op beide versies. Het Duratec-model
gebruikt de hydraulische stuurbekrachtiging die standaard op de Fiesta
wordt toegepast, terwijl de Duratorq-diesel is uitgerust met een
speciaal op deze auto afgestemde versie van de elektrohydraulische
stuurbekrachtiging (EHPAS).
EHPAS wordt gebruikt om ruimte te sparen en het brandstofverbruik te
verlagen. Afhankelijk van de omstandigheden kan het verbruik hierdoor
met wel drie procent dalen. Dit systeem werkt met een elektrisch
geactiveerde hydraulische stuurbekrachtigingspomp, die alleen wordt
ingeschakeld wanneer er bekrachtiging nodig is; de pomp wordt dus niet
constant door de motor aangedreven. Daardoor neemt de totale
motorbelasting af en is er minder brandstof nodig.
Met dit systeem blijven alle voordelen van traditionele
stuurbekrachtiging behouden. De bekrachtiging kan snelheidsafhankelijk
zijn en zo worden afgesteld het stuurgedrag voorspelbaar is.
In de Fiesta S is dit systeem speciaal aangepast aan het sportieve
karakter van de auto. Het reageert directer en geeft meer feedback dan
een traditioneel hydraulisch systeem.
Design meer dan een vleugje Fiesta ST
De Fiesta S is gebaseerd op het 3-deursmodel van de Fiesta, dat op
zichzelf al sportiever oogt dan de 5-deursmodellen. Kenmerken van de
3-deursversies zijn een schuiner aflopende daklijn en een steilere,
hoekige achterklep, waardoor een frisse, levendige uitstraling
ontstaat.
Bij de Fiesta S komen daarbij nog de lage voor- en
achterbumperelementen van de Fiesta ST. Aan de voorkant wordt de
bumper met spoiler gekenmerkt door een diepere, sportiever uitziende
versie van de karakteristieke Fiesta-grille, terwijl de bijbehorende
achterbumper een grote uitstroomopening voor lucht heeft.
Ook de cabine van de Fiesta S heeft elementen van de Fiesta ST
geleend, namelijk de sportstoelen van de ST die veel steun bieden,
bekleed zijn met stof of leer, en een geheel eigen palet van
interieurkleuren.
De Fiesta S versterkt de aantrekkingskracht die een groot deel van de
Fiesta-serie kenmerkt, zo zegt Mark Stanton, Chief Engineer van de
afdeling Small Cars. De Fiesta met de TDCi-motor is een primeur die
bewijst dat een sportieve diesel echt bestaat, terwijl de
Duratec-benzineversie gewoon ontzettend lekker rijdt. Beide auto's
zijn relatief voordelig in aanschaf, waardoor de Fiesta S de ideale
keuze is voor sportieve jonge mensen of eigenlijk voor iedereen die de
combinatie van een sportief uiterlijk, pittige prestaties en lage
gebruikskosten weet te waarderen.
AutoRai