AutoRai

15-10-2004

De nieuwe Fiesta Sport

De nieuwe Fiesta ST betekent de terugkeer van de snelle Fiesta. Op dit sportieve karakter wordt voortgeborduurd door de nieuwe Fiesta S, en wel in de vorm van twee nieuwe sportieve versies, waaronder de eerste Fiesta sportdiesel.

De nieuwe Fiesta S is een hatchback die wordt gekenmerkt door een sympathieke uitstraling, plezierige rij-eigenschappen en een uitstekende prijs-/kwaliteitverhouding. Hij oogt sportief, heeft een prettige besturing en een uitstekend prestatieniveau en is tegelijkertijd voordelig in gebruik. De Fiesta S is een perfecte, voordeligere, aanvulling op de ST, en sluit nauw aan bij de wensen van een grote groep klanten.

Het S-model, dat is gebaseerd op de 3-deurscarrosserie, heeft dezelfde dakspoiler en lage bumperelementen als de Fiesta ST. Verder zijn de stoelen in de Fiesta S gebaseerd op de speciale sportstoelen uit de ST. De auto staat op opvallende lichtmetalen 16" wielen met 195/45 R16-banden die zijn voorzien van ultralaag profiel.

Een perfect chassis
De ontwerpers van het Fiesta-chassis hebben bij de ontwikkeling van een unieke sportophanging voor het nieuwe model, samengewerkt met de ontwerpers van TeamRS, dat verantwoordelijk is voor de Fiesta ST. Het doel was om op basis van de indrukwekkende rijkwaliteiten en wegligging van de standaard-Fiesta, een chassis te bouwen dat sportief en toch veilig rijdt zonder grote concessies te doen aan het comfort.

De klant kan bij de Fiesta S kiezen uit twee motoren: de huidige 16-kleppen 1.6 liter Duratec-benzinemotor (100 pk/ 74 kW) of de 16-kleppen 1.6-liter Duratorq TDCi-turbodiesel (90 pk/ 66 kW), die nu voor het eerst in de Fiesta wordt geleverd.

Beide motoren hebben een heel eigen karakter. De benzinemotor is een krachtbron die graag toeren maakt. De Duratorq-turbodiesel, biedt daarentegen al bij 1750 tpm een machtig koppel van 204 Nm trekkracht. Dit resulteert in souplesse en comfort in combinatie met een uitzonderlijk laag brandstofverbruik.

De Fiesta S in detail

Twee indrukwekkende motoren
De koper van de nieuwe Fiesta S kan kiezen uit twee uitstekende motoren met sterk verschillende eigenschappen. De moderne 1.6-liter Duratec-benzinemotor is de traditionele keuze voor een compacte sportauto, maar een interessant alternatief is de Duratorq TDCi commonrail turbodiesel, die nu voor het eerst wordt geleverd op de Fiesta en de Fusion.

De nieuwe 1.6-liter TDCi-motor is het jongste resultaat uit het samenwerkingsverband tussen Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën. Deze motor heeft een lichtgewicht aluminium carter, tweede generatie commonrail dieselinjectie met ultrahoge druk, dubbele bovenliggende nokkenassen en een elektronisch drive-by-wire-gaspedaal.

Bij het ontwikkelen van de nieuwe motor hebben de ingenieurs van de
1.6-liter TDCi vooral gestreefd naar veel trekkracht onderin en een hoog koppel bij weinig toeren. Zij zijn daarin goed geslaagd.

De nieuwe motor levert al bij 1750 tpm een verbluffend maximumkoppel van 204 Nm en houd dit vast tot bijna 3000 tpm, terwijl bij 1250 tpm al een koppel van 170 Nm beschikbaar is. Het resultaat is een uitzonderlijk flexibele motor die uit stilstand kan 'wegschieten' en waarmee in elke versnelling moeiteloos en snel kan worden geaccelereerd.

Het `drive-by-wire'-systeem dat in de Fiesta 1.6-liter TDCi's de brandstoftoevoer regelt, is zo afgesteld dat de auto sportief reageert wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, en soepel wanneer het gas wordt losgelaten en bij het schakelen. De aluminium 16-kleppenmotor is met nog geen 120 kilo een lichtgewicht, en dat is te merken aan de prestaties en de rij-eigenschappen.

De 1.6-liter TDCi Fiesta S heeft een topsnelheid van 180 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 11,9 seconden. Deze flexibiliteit zal, net als het indrukwekkend lage brandstofverbruik, de toekomstige eigenaars zeker aanspreken.

Dankzij de toepassing van de nieuwste
commonrail-dieselinjectietechnologie en de bijbehorende motormanagementsystemen haalt de 1.6 TDCi in verbruikstests prima waarden van 4,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik en 5,4 l/100 km in de stad.

De nieuwe motor heeft een CO2-uitstoot van 119 g/km en voldoet reeds aan de nieuwe, strenge Euro IV-uitstootvoorschriften die vanaf 2006 van kracht zullen zijn.

De 1.6-liter Duratec-benzinemotor met 16 kleppen van de Fiesta S heeft zich al bewezen als de ruggengraat van de compacte en middelgrote Fords. De bijzonder stijve aluminiumlegering van de motor beperkt trillingen tot een minimum, waardoor deze moderne motor ook bij hoge toeren veel comfort biedt.

De 1.6-liter Duratec is uitgerust met twee bovenliggende nokkenassen die door een riem worden aangedreven, sequentiële elektronische brandstofinjectie met geoptimaliseerd antidetonatiesysteem, en het elektronische `drive-by-wire'-gaspedaal, dat is afgesteld voor een sportieve en toch soepele respons. De motor wordt geregeld door de Ford Powertrain Control Module (PCM). De PCM meet continu hoeveel lucht er nodig is en regelt zowel de brandstof als de timing om zo een optimale verbranding te bereiken. Dit zorgt voor een efficiënte brandstofinjectie en goede beheersing van de uitstoot (de motor voldoet reeds aan de strenge Euro IV-voorschriften voor uitstoot).

Het resultaat is een moderne motor die plezierig rijgedrag combineert met een bijzonder laag brandstofverbruik. Een motor die zijn maximale vermogen van 100 pk/ 74 kW bij 6000 tpm bereikt, en zijn maximale koppel van 146 Nm bij 4000 tpm. De maximumsnelheid is 180 km/u, en accelereren van 0 naar 100 km/u duurt 10,7 seconden.

De motor van de Fiesta S is gekoppeld aan een vernieuwde versie van de handgeschakelde vijfbak, de IB5. Door wijzigingen in tandwielgroepen en in de eindoverbrenging zijn de versnellingen korter geworden, waardoor de Fiesta vooral in de vierde en vijfde versnelling sneller accelereert. Verder beschikt de Fiesta S over de snel schakelende sportpook van de Fiesta ST. Ook de TDCi is gekoppeld aan de IB5-versnellingsbak. In dit geval zijn de overbrengingen afgestemd op zo flexibel mogelijke prestaties en een laag brandstofverbruik, en is de versnellingsbak inwendig aangepast aan het hoge koppel van deze motor.

Chassis ontworpen voor rijplezier
Bij de ontwikkeling van het chassis voor de Fiesta S is vooral gestreefd om op basis van de indrukwekkende mogelijkheden van de standaard-Fiesta-ophanging, een auto te ontwikkelen die lekker sportief rijdt zonder dat dit ten koste gaat van het weggedrag.

Het Fiesta S-team heeft er, in samenwerking met de ingenieurs van TeamRS dat de Fiesta ST heeft ontwikkeld, voor gezorgd dat het nieuwe model bijna net zo sportief aanvoelt als de Fiesta ST, maar dan met meer nadruk op comfort.

De Fiesta S is tien millimeter lager dan de standaarduitvoering en heeft een stijvere, zwaarder uitgevoerde ophanging, waarvan de veren en schokdempers op de motorvariant zijn afgestemd. De veren aan de voorkant zijn ongeveer tien procent stugger dan op de standaard
1.6-liter TDCi, en de achterveren zijn circa zeven procent stugger. Ook de starre achteras met torsiemechanisme is stijver dan die van de standaardauto: 600 Nm tegenover 520 Nm.

De Fiesta S heeft zijn eigen model 16" lichtmetalen wielen die zijn voorzien met 195/45R16 Continentals of Pirelli's P Zero.

Stuurbekrachtiging is standaard op beide versies. Het Duratec-model gebruikt de hydraulische stuurbekrachtiging die standaard op de Fiesta wordt toegepast, terwijl de Duratorq-diesel is uitgerust met een speciaal op deze auto afgestemde versie van de elektrohydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS).

EHPAS wordt gebruikt om ruimte te sparen en het brandstofverbruik te verlagen. Afhankelijk van de omstandigheden kan het verbruik hierdoor met wel drie procent dalen. Dit systeem werkt met een elektrisch geactiveerde hydraulische stuurbekrachtigingspomp, die alleen wordt ingeschakeld wanneer er bekrachtiging nodig is; de pomp wordt dus niet constant door de motor aangedreven. Daardoor neemt de totale motorbelasting af en is er minder brandstof nodig.

Met dit systeem blijven alle voordelen van traditionele stuurbekrachtiging behouden. De bekrachtiging kan snelheidsafhankelijk zijn en zo worden afgesteld het stuurgedrag voorspelbaar is.

In de Fiesta S is dit systeem speciaal aangepast aan het sportieve karakter van de auto. Het reageert directer en geeft meer feedback dan een traditioneel hydraulisch systeem.

Design meer dan een vleugje Fiesta ST
De Fiesta S is gebaseerd op het 3-deursmodel van de Fiesta, dat op zichzelf al sportiever oogt dan de 5-deursmodellen. Kenmerken van de 3-deursversies zijn een schuiner aflopende daklijn en een steilere, hoekige achterklep, waardoor een frisse, levendige uitstraling ontstaat.

Bij de Fiesta S komen daarbij nog de lage voor- en achterbumperelementen van de Fiesta ST. Aan de voorkant wordt de bumper met spoiler gekenmerkt door een diepere, sportiever uitziende versie van de karakteristieke Fiesta-grille, terwijl de bijbehorende achterbumper een grote uitstroomopening voor lucht heeft.

Ook de cabine van de Fiesta S heeft elementen van de Fiesta ST geleend, namelijk de sportstoelen van de ST die veel steun bieden, bekleed zijn met stof of leer, en een geheel eigen palet van interieurkleuren.

De Fiesta S versterkt de aantrekkingskracht die een groot deel van de Fiesta-serie kenmerkt, zo zegt Mark Stanton, Chief Engineer van de afdeling Small Cars. De Fiesta met de TDCi-motor is een primeur die bewijst dat een sportieve diesel echt bestaat, terwijl de Duratec-benzineversie gewoon ontzettend lekker rijdt. Beide auto's zijn relatief voordelig in aanschaf, waardoor de Fiesta S de ideale keuze is voor sportieve jonge mensen of eigenlijk voor iedereen die de combinatie van een sportief uiterlijk, pittige prestaties en lage gebruikskosten weet te waarderen.