TUV
TÜV: Occasions soms levensgevaarlijk
Persbericht
Occasions soms levensgevaarlijk
Het is slecht gesteld met de staat van occasions. Dat concludeert het
keuringsinstituut TÜV na analyse van de cijfers uit de periode 2002 -
2004. TÜV bekeek in totaal meer dan een miljoen tweedehandsjes op de
meest voorkomende gebreken. Veel gebreken zijn voor de argeloze
autokoper niet te zien, maar openbaren zich in het gebruik van de
auto. Beun de Haas vaart er nog steeds wel bij. TÜV raadt consumenten
aan altijd een keuring te laten uitvoeren bij een onafhankelijke
instantie.
Verlichting is een heikel punt dat naar voren komt in de TÜV
keuringen. Zelfs bij relatief jonge occasions (een tot drie jaar oud)
is 8% van de verlichting niet in orde. 'Vooral de achterverlichting
laat te wensen over. Ook aan de banden en de schokdempers mankeert nog
al eens iets. Daarbij zijn niet alle gebreken met het blote oog te
zien. Vooral de hoogte afstelling van koplampen laat regelmatig te
wensen over', zegt directeur Helen Beekman van de TÜV.
'Officieel moet iedere automobilist een rondje om zijn auto lopen
alvorens te vertrekken, maar wie doet dat nog? Daarbij zijn niet alle
gebreken met het blote oog te zien zoals de afstelling van koplampen
deze zijn vaak te hoog of te laag, de remlichten die niet werken of te
zwak branden door een verkeerd gloeilampje.'
Erger zijn de gebreken aan de remmen die aan het licht komen. Beekman:
'Veel zie je dat remblokken wel vervangen zijn maar de remschijven
niet, terwijl die ook al aan de minimale dikte zijn. In het ergste
geval kan er bij een noodstop dan de schijf breken met alle gevolgen
van dien.' Bij auto's van acht jaar oud heeft al 5% remproblemen.
Voor de argeloze koper zijn sommige schades niet te zien:
'Overgespoten delen wat voor de leek niet te zien is, maar wel voor de
vaststelling van de verkoopprijs van invloed kan zijn. Soms zijn delen
zo volgestopt met plamuur dat er na een paar maanden scheuren in de
lak komen. Ook worden de schades vaak professioneel gerepareerd, wat
geen negatieve invloed heeft op de verkoopprijs.'
Gebreken aan een occasionauto kunnen financieel gevolgen hebben én
levensgevaarlijk zijn. De gebreken waar TÜV de meeste aandacht op wil
vestigen om de koper over te waarschuwen; het rem- en uitlaatsysteem,
de stuurrichting, het onderstel en het exterieur. Dit zijn allen
onderdelen waar de koper geen zicht op heeft.
Om de auto in goede staat te houden geeft TÜV het advies om minimaal
twee maal per jaar de auto te laten checken door een garage of dealer,
ook als men iets vreemds of ongewoons aan de auto merkt is het van
belang direct een dealer te bezoeken.
EINDE BERICHT