Nieuwe 'tool' opent dialoog tussen bedrijven en NGO's
Werken aan `maatschappelijk verantwoord ondernemen' vraagt toenemende
interactie tussen bedrijven en NGO's zoals actiegroepen. Toenadering
is meer dan ooit noodzakelijk. Maar dan is het wel goed om te kijken
naar de wederzijdse verwachtingen en mogelijke valkuilen. Onderzoekers
van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit Nijmegen, hebben
een internet vragenlijst ontwikkeld om verwachtingen en eisen in kaart
te brengen. Gebruikers krijgen kostenloos een op maat gesneden
rapportage.
Hoe kan een NGO -een niet-gouvernementele organisatie zoals een
actiegroep- met een bedrijf in gesprek zijn over het oplossen van een
milieuprobleem terwijl tegelijk een vernietigend artikel verschijnt
over hetzelfde onderwerp? Hoe komen bedrijf en NGO verder dan het
uitspreken van intenties?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vraagt om het opzoeken van de
grenzen van verantwoordelijkheid, vraagt om nieuwe vormen van
samenwerking. Hoe kunnen partijen in gesprek gaan om tot een
effectieve stakeholder dialoog te komen? De vragenlijst op
www.bni-instrument.org helpt daarbij. Want niet zelden zijn de
intenties prima, maar stokt de interactie door wederzijds onbegrip,
cultuurverschillen en onduidelijke verwachtingen.
Op basis van een wederzijds ingevulde vragenlijst krijgen de partijen
een helder beeld van elkaars verwachtingen. Bovendien krijgen ze een
rapportage en een uitnodiging voor een lunchbijeenkomst voorafgaand
aan de launch van het MVO kenniscentrum, op 24 november 2004. Het
instrument is ontwikkeld binnen het nationale onderzoeksprogramma
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van EZ.
Meer informatie bij André Nijhof, Universiteit Twente,
a.h.j.nijhof@utwente.nl
Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, tel (053) 4894244,
email w.r.vanderveen@utwente.nl
Laatst gewijzigd op 14-10-2004 © Universiteit Twente Printversie
Universiteit Twente