Gemeente Eemsmond
Begroting gemeente Eemsmond gereed
dinsdag 12 oktober 2004
Woensdag 13 oktober 2004 presenteert het college van burgemeester en
wethouders van de gemeente Eemsmond de begroting 2005. De begroting
staat voor een groot deel in het teken van bezuinigingen en
belastingmaatregelen. Toch staan er ook veel investeringen gepland. Op
woensdag 3 en woensdag 10 november 2004 behandelt de gemeenteraad de
begroting.
In de begroting 2005 moet een tekort van 569.000 teruggedrongen
worden. Oorzaak van deze tekorten ligt met name in het beleid van de
landelijke overheid. De algemene uitkering van het rijk is
bijvoorbeeld sterk gedaald. Ondanks verhoging van belastingen en
tarieven en een aantal bezuinigingen is het niet gelukt om de
begroting voor 2005 sluitend te krijgen. De tekorten moeten ook in de
komende jaren nog worden opgevangen.
Bezuinigingen
Over de gehele linie is gekeken naar mogelijke bezuinigingen.
Belangrijke besparingen zijn bijvoorbeeld te vinden op het terrein van
onderhoud van wegen, bermen, sloten en sportvelden. Daarnaast worden
er op diverse terreinen minder subsidies verstrekt. Binnen de
gemeentelijke organisatie zijn ook geldbesparende maatregelen genomen.
Extra inkomsten
Voor 2005 wordt in de begroting een belastingverhoging voorgesteld van
3%. Daarnaast geldt nog een aantal extra stijgingen. Dit betreft extra
verhoging van rioolrechten en begraafrechten. Verder zijn de tarieven
voor secretarieleges (rijbewijzen, paspoorten, pas 65 en dergelijke)
verhoogd. Deze tarieven waren, in vergelijking met andere gemeenten,
in Eemsmond erg laag.
Investeringen
De gemeente Eemsmond doet, ondanks de bezuinigingen, nog vrij veel
investeringen. Er wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in herinrichtingen
van wegen, plannen voor het centrum van Uithuizen, een nieuwe school
in Uithuizermeeden en het woonplan. Andere grote investeringen zijn
voorlopig uitgesteld.
Kadernota
De begroting 2005 is tot stand gekomen op basis van de kadernota. De
kadernota is een nieuw product, waarmee de raad vooraf sturing geeft
aan de programmering van beleid en de bijbehorende uitgaven. Dit is
het gevolg van het dualisme, waarbij de taken van de raad en het
college nadrukkelijk gescheiden worden. De raad stelt inhoudelijk
kaders voor het beleid en de daarbij behorende middelen vast en
controleert de uitvoering. Het college is verantwoordelijk voor de
uitvoering in de vorm van activiteiten, projecten en producten.