Gemeente Eemsmond


Begroting gemeente Eemsmond gereed
dinsdag 12 oktober 2004

Woensdag 13 oktober 2004 presenteert het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsmond de begroting 2005. De begroting staat voor een groot deel in het teken van bezuinigingen en belastingmaatregelen. Toch staan er ook veel investeringen gepland. Op woensdag 3 en woensdag 10 november 2004 behandelt de gemeenteraad de begroting.

In de begroting 2005 moet een tekort van 569.000 teruggedrongen worden. Oorzaak van deze tekorten ligt met name in het beleid van de landelijke overheid. De algemene uitkering van het rijk is bijvoorbeeld sterk gedaald. Ondanks verhoging van belastingen en tarieven en een aantal bezuinigingen is het niet gelukt om de begroting voor 2005 sluitend te krijgen. De tekorten moeten ook in de komende jaren nog worden opgevangen.

Bezuinigingen
Over de gehele linie is gekeken naar mogelijke bezuinigingen. Belangrijke besparingen zijn bijvoorbeeld te vinden op het terrein van onderhoud van wegen, bermen, sloten en sportvelden. Daarnaast worden er op diverse terreinen minder subsidies verstrekt. Binnen de gemeentelijke organisatie zijn ook geldbesparende maatregelen genomen.

Extra inkomsten
Voor 2005 wordt in de begroting een belastingverhoging voorgesteld van 3%. Daarnaast geldt nog een aantal extra stijgingen. Dit betreft extra verhoging van rioolrechten en begraafrechten. Verder zijn de tarieven voor secretarieleges (rijbewijzen, paspoorten, pas 65 en dergelijke) verhoogd. Deze tarieven waren, in vergelijking met andere gemeenten, in Eemsmond erg laag.

Investeringen
De gemeente Eemsmond doet, ondanks de bezuinigingen, nog vrij veel investeringen. Er wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in herinrichtingen van wegen, plannen voor het centrum van Uithuizen, een nieuwe school in Uithuizermeeden en het woonplan. Andere grote investeringen zijn voorlopig uitgesteld.

Kadernota
De begroting 2005 is tot stand gekomen op basis van de kadernota. De kadernota is een nieuw product, waarmee de raad vooraf sturing geeft aan de programmering van beleid en de bijbehorende uitgaven. Dit is het gevolg van het dualisme, waarbij de taken van de raad en het college nadrukkelijk gescheiden worden. De raad stelt inhoudelijk kaders voor het beleid en de daarbij behorende middelen vast en controleert de uitvoering. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering in de vorm van activiteiten, projecten en producten.