14-10-2004
GM Europe kondigt ingrijpende herstructurering aan
General Motors Europe heeft vandaag haar plannen bekendgemaakt om de
jaarlijkse structurele kosten per 2006 met naar schatting 500 miljoen
euro ($600 miljoen) te verlagen.
Het plan omvat een vermindering van het personeelsbestand met maximum
12.000 personen in de volgende twee jaar; waarvan meer dan 90 procent
in 2005. Het bedrijf zal onmiddellijk in overleg treden met
vertegenwoordigers van de werknemers over de omzetting van dit plan.
GM Europe heeft in de afgelopen drie jaar ingrijpende veranderingen en
herstructureringen gekend, met de steun van zowel onze medewerkers als
de respectievelijke ondernemingsraden," zegt Fritz Henderson, Chairman
General Motors Europe (GME). Wij beogen een constructieve samenwerking
met de ondernemingsraden om een oplossing voor onze huidige uitdaging
te bereiken."
Het plan is gebaseerd op de huidige verwachtingen van GME voor de
Europese automarkt, met inbegrip van een trage groei van de vraag, een
toenemende concurrentie van zowel Europese als Aziatische merken en de
ongunstige vooruitzichten ten gevolge van de druk op de netto prijzen
van de voertuigen. Verwacht wordt dat het bedrijf voor 2005 en 2006
rekening houdt met afvloeiingskosten waarvan het bedrag en de timing
zullen afhangen van het verloop van de onderhandelingen met de
ondernemingsraden.
Het huidige plan impliceert dat de meerderheid van de vooropgestelde
12.000 banen zullen wegvallen in Duitsland, vooral in de productie en
productontwikkeling. Ongeveer 1.000 van deze besparingen hebben
betrekking op uitbestede activiteiten.
Aan de basis van iedere geslaagde ommekeer dient een goed product te
staan en dat deel van de business hebben we in Europa goed voor
elkaar," zegt Henderson. "Deze maatregelen zullen geen weerslag hebben
op de kwaliteit van onze producten en evenmin op onze toekomstige
productprogramma's. Dit zijn verbeteringen die een positieve invloed
zullen hebben op onze continuïteit op lange termijn, door onze
structurele kosten en ons break-even punt te verlagen. Dankzij deze
maatregelen zullen wij beter in staat zijn om onze klanten ook op
lange termijn boeiende producten van hoge kwaliteit te leveren."
Dit mag niet worden beschouwd als een gebrek aan ambitie om ons
bedrijf te laten groeien," zegt hij. "Gezien het gebrek aan groei in
de sector, de prijzen en de concurrentie in de markt, kunnen wij
echter niet snel genoeg groeien om ons huidige kostenniveau te
compenseren. Ons plan gaat uit van een continue groei van het
marktaandeel maar ook van een realistische visie op inkomsten."
Wij hebben in de afgelopen drie jaar de kwaliteit sterk verbeterd en
leggen nu de nadruk op een nog aantrekkelijker design als cruciale
emotionele component van ons productengamma. Wij gaan verder op die
weg," zegt Carl-Peter Forster, President van GM Europe.
Los van de maatregelen met betrekking tot onze structurele kosten,
blijven wij een aanzienlijke vooruitgang boeken in onze voortdurende
besparingen op materiaalkosten, die het grootste deel van onze
kostenbasis vormen. Dankzij onze kwaliteitsverbeteringen blijven ook
onze garantiekosten teruglopen."
Het bedrijf bevestigt dat de productlanceringen in 2005 van de
Opel/Vauxhall Astra GTC, de Zafira en de Saab 9-3 Sport Hatch volgens
plan zullen verlopen in termen van kwaliteit en timing. GME bevestigt
ook de introductie in 2006 van een gloednieuw Opel/Vauxhall cross-over
SUV, de Corsa van de volgende generatie, een nieuwe Opel/Vauxhall
Astra cabriolet en een nieuwe tweezitter roadster.
Wij zullen ons bovendien blijven toeleggen op de dieselmotoren, die
hebben bewezen erg in trek te zijn bij onze klanten," zegt Forster.
Onze nieuwe dieselmotoren, vooral de 1,9-liter van de Vectra, Astra en
Saab 9-3, krijgen uitstekende beoordelingen in de autopers en verslaan
in vergelijkende tests onze sterkste concurrenten."
De doorlopende integratie van de ontwerp- en engineeringfuncties van
Saab en Opel zullen het design en de productontwikkeling beduidend
efficiënter maken. De coördinatie van de engineering-activiteiten in
Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zal duplicatie bij de
ontwikkeling van componenten verminderen en ervoor zorgen dat men zich
kan toespitsen op zijn eigen expertise.
Samen met deze ingrepen zullen het International Technical Development
Center in het Duitse Rüsselsheim en het Saab Technical Development
Center in het Zweedse Trollhättan volledig worden geïntegreerd met de
wereldwijde engineeringorganisatie van GM. Hans Demant, Vice President
Engineering van GM Europe, zal deze organisatie blijven leiden en
rapporteert aan Carl-Peter Forster, President van GM Europe.
Deze wijziging reflecteert de volgende fase van het integratieproces
van engineering bij GME. Belangrijk is dat de engineering-activiteiten
in Europa geïntegreerd worden met het wereldwijde ontwikkelingsproces
van voertuigen van GM. Dankzij deze verandering zal Europa veel meer
kunnen bijdragen aan en veel beter gebruik kunnen maken van de
wereldwijde middelen van GM voor engineering en ontwikkeling van
voertuigen. Hans Demant blijft tevens actief als Managing Director van
Adam Opel AG.
Verkoop, Marketing en After Sales worden langs functionele lijnen
geherstructureerd en zullen efficiënter moeten werken. Er zal
bijzondere aandacht worden gegeven aan het optimaliseren van de
interactie met het distributienetwerk en de klanten. Een belangrijke
uitdaging is met name het aanspreken van nieuwe klantengroepen.
De onderneming werkt aan een evaluatie van de prioriteiten, de
efficiëntie en de klantgerichtheid van haar uitgaven. Ze analyseert
onder meer de efficiëntie van de aankoop van media en heeft beslist om
na het einde van het seizoen 2005 niet langer deel te nemen aan de
DTM-races in Duitsland.
Het plan omvat ook een herstructurering van de onderdelenmagazijnen en
ingrijpende besparingen in de administratieve taken van de
onderneming.
In de afgelopen jaren heeft de samenloop van een aantal negatieve
factoren onze vroegere herstructureringsplannen ondermijnd. Het is
duidelijk dat wij veel verder zullen moeten gaan," zegt Henderson.
Henderson besluit: Aangezien wij sinds 1999 verlies lijden en geen
redelijke aanwijzingen hebben dat de markt of de economische
omstandigheden in de volgende jaren duidelijk zullen verbeteren, zijn
wij verplicht om harde maatregelen te nemen om onze continuïteit op
lange termijn veilig te stellen. Wij zijn het onze medewerkers, onze
klanten en de vestigingsplaatsen waarin wij werken verplicht om weer
een duurzame koers te varen die borg staat voor toekomstig succes van
onze onderneming en haar merken."
AutoRai