14-10-2004
Nieuwe Cosworth-motoren voor de Caterham Seven CSR
Caterham Cars heeft de volledig nieuwe versie van haar legendarische
Seven sportwagen geïntroduceerd. De in Engeland gebouwde Caterham
Seven CSR markeert, na een afwezigheid van zo´n tien jaar, de
langverwachte terugkeer van Cosworth naar de markt van autos voor de
openbare weg met twee motoren die hoge prestaties leveren.
Het nieuwe model zal ook profiteren van de introductie van een
volledig nieuwe onafhankelijke achterwielophanging en een F1-stijl
voorwielophanging, evenals verbeteringen op het gebied van
aërodynamica en het chassis. Bovendien is de fameuze tweezitter nu
voorzien van een volledig nieuw interieur en nieuwe bekleding, de
meest ingrijpende wijziging in de 48-jarige geschiedenis van dit
model.
Motor
Het hart van de Seven CSR wordt gevormd door de nieuwe, door Cosworth
ontwikkelde 2.3-liter Ford Duratec motor. De geheel uit aluminium
vervaardigde viercilinderkrachtbron met dubbele bovenliggende
nokkenassen levert een vermogen van 200 of 260 pk en kent een
ongekende betrouwbaarheid. De Caterham met 200 pk motor, die voldoet
aan de EU4 normen, zal een belangrijke bijdrage leveren aan de export
van Caterham, terwijl het nieuwe model op de thuismarkt de hoeksteen
gaat vormen van het Caterham modelaanbod.
Wielophanging
Dankzij een constante evolutie is het tijdloze ontwerp van Colin
Chapman al vele jaren de maatstaf voor scherpe
handlingkarakteristieken en puur rijgenot. Gebaseerd op deze krachtige
reputatie zal de Seven CSR de grenzen nog verder verleggen dankzij een
volledig nieuw ontworpen wielophanging. Het nieuwe model, dat in
samenwerking met de specialisten van Multimatic Inc werd ontwikkeld,
kan bogen op een volledig onafhankelijke, onder circuitcondities tot
stand gekomen achterwielophanging met dubbele wishbones voor maximale
grip en maximale vertelmogelijkheden. Aan de voorkant zorgt de
constructie met binnenin gemonteerde dempers die, vergelijkbaar met
een Formule 1 auto door duwstangen worden bediend, voor een verbeterde
aërodynamica. Samen met de 50 millimeter grotere spoorbreedte aan de
voorkant zorgt het geheel voor nog grotere bochtensnelheden,
bijvoorbeeld op het circuit.
Chassis
De nieuwe ophanging, die enkele aanpassingen aan het chassis vergde,
bood Caterham de mogelijkheid om het spaceframe van de Seven
behoorlijk aan te pakken. Het resultaat is een torsiestijfheid die met
25% is toegenomen.
Interieur
Van binnen is de nieuwe Seven CSR nauwelijks te herkennen ten opzichte
van zijn voorgangers. Ter verbetering van de ergonomie voor de
bestuurder zijn de traditionele platte tuimelschakelaars geheel
vervangen door een op de bestuurder geënt, gebogen dashboard dat
rondom een duidelijk zichtbaar stalen buizenframe verpakt zit. De
middenconsole en middenarmsteun voorzien in de nodige opbergruimte.
Aluminiumkleurige instrumenten en een dito versnellingspookknop,
handremgreep en een exclusief stuurwiel completeren het nieuwe,
stijlvolle interieur.
Aërodynamica
De aërodynamische verbeteringen hebben zich vooral toegespitst op de
neus van de beroemde Seven. De introductie van geprofileerde
spatborden, die nu nog dichter op de band zijn gemonteerd om de
luchtweerstand te beperken, en een nieuwe, grotere neus met een dieper
doorgetrokken kin, hebben er samen voor gezorgd dat de lift aan de
voorkant met 50% is verminderd. Concreet betekent dat voor de
bestuurder een behoorlijke afname van onderstuur onder hoge snelheden.
Met het oog op de hitte en luchtvochtigheid in sommige overzeese
landen, huist er achter de bredere neusvleugels nu een grotere
radiator, een aan de onderkant gemonteerde luchtinlaat en een aan de
bovenzijde geplaatste luchtuitlaat, om het ademhalingstraject beter te
controleren.
Wielen en Banden
Samen met lange-termijn partner Avon heeft Caterham voor de nieuwe
Seven CSR op de Formule 3 gebaseerde 15 inch banden ontwikkeld, die
achter 24,5 cm breed zijn om een goede grip en handling te garanderen.
Exclusieve 15 inch lichtgewicht aluminium wielen worden standaard
onder de CSR gemonteerd.
Autosport
Aangezien Caterham s werelds grootste fabrikant van racewagens is, zal
het niet als een verrassing komen dat de Seven CSR het resultaat is
van een ontwikkelingsperiode van 18 maanden om tot een nieuwe
internationale racewagen te komen. Voorzien van een ongenuanceerde
motor met 260 pk vormt de nieuwe racewagen van Caterham het vervolg op
het langdurige en succesvolle autosportprogramma van het bedrijf. In
2005 gaat er een nieuwe klasse van start, die op de zes mooiste
circuits in Europa in actie komt, waaronder in Spa-Francorchamps,
Estoril en de Nürburgring.
Simon Nearn, managing director van Caterham Cars: Caterham moet bij de
basis van haar bestaan blijven het ontwikkelen en bouwen van
lichtgewicht sportwagens met aansprekende prestaties. Wij zijn van
mening dat we in dat streven met de nieuwe Seven CSR een belangrijke
stap voorwaarts hebben gezet.
De verantwoordelijkheid van Caterham, als conservator van de legende,
is niet alleen het voortbestaan van het merk, maar ook de aanhoudende
ontwikkeling van nieuwe producten, vervolgt Simon Nearn. Ideeën voor
de ontwikkeling van de Seven zijn er altijd. Het was vanaf het begin
af aan duidelijk dat veel van de veranderingen die door de onderneming
werden overwogen, samengebracht zouden worden om tot een echt,
origineel en geheel nieuw model voor de wereldwijde markt te komen.
Designed for Racing, Built for Living
De nieuwste Caterham is de afgelopen 18 maanden uitvoerig getest op
circuit in Engeland en Europa. Zoals met alle Caterham-producten is de
auto ontwikkeld en gebouwd als een echte race-machine en pas daarna,
toen de prestaties en betrouwbaarheid zichzelf hadden bewezen, is uit
de racewagen de straatversie ontstaan.
Willem van der Kooi, directeur van Van der Kooi Sportscars: Deze
nieuwe Caterham Seven CSR is een welkome aanvulling op het
leveringsprogramma van Van der Kooi Sportscars. Met de andere Caterham
modellen en uiteraard het complete programma van Lotus kunnen wij aan
veel wensen tegemoet komen van de meest veeleisende, sportieve
automobilist.
De Caterham Seven CSR is, voorzien van de 200 pk motor, leverbaar
vanaf 27.450 Pond. De 260 pk versie is er vanaf 33.950 Pond.
AutoRai