woensdag 13 oktober:
Reitdiepcollege wint Gemeentelijke Onderwijsprijs
Het Reitdiepcollege, locatie Leon van Gelder heeft vanmorgen de eerste
Coen de Jongeprijs gewonnen. De school heeft de prijs gekregen voor
hun coachingsproject van VMBO-leerlingen op de Leon van
Gelder-locatie. Onderwijswethouder José van Schie heeft samen met
oud-onderwijsambtenaar Coen de Jonge de prijs in de vorm van een
cheque van
10.000 tijdens de 13e Groninger Onderwijsdag aan het Reitdiepcollege
uitgereikt. Naast het Reitdiepcollege waren de W.A. van Lieflandschool
en de openbare basisschool De Beijumkorf voor de Coen de Jongeprijs
2004 genomineerd.
Het winnend project
Het Reitdiepcollege heeft de gemeentelijke onderwijsprijs ontvangen
voor het Coachingsproject op de Leon van Gelder. In het
coachingsproject worden medewerkers van bedrijven maatjesvan
leerlingen van het VMBO. Daarnaast biedt de school extra ondersteuning
bij het oefenen van schoolse vaardigheden. De begeleiding van de
leerlingen vindt na schooltijd plaats en bestaat onder andere uit
oriëntatie op allerlei beroepen, hulp bij schoolwerk en samen leuke
dingen doen zoals een museum of sportwedstrijd bezoeken. De
gezamenlijke aanpak moet voorkomen dat leerlingen vroegtijdig de
school verlaten.
Het coachingsproject is ontwikkeld in samenwerking met het Platform
Maatschappelijk Ondernemen Groningen. De jury waardeerde vooral het
feit dat het originele en innovatieve coachingsproject een relatie
legt tussen de wereld van het kind en de wereld van succesvolle
volwassenen.
De prijs
De Coen de Jonge prijs is vorig jaar door de gemeente Groningen
ingesteld bij het afscheid van onderwijsambtenaar Coen de Jonge. De
Coen de Jongeprijs is voor een school voor basis-, speciaal-of
voortgezet onderwijs of beroepsgerichte volwasseneneducatie, die zich
op een originele manier inzet om de positie van achterstandsleerlingen
effectief te verbeteren. De prijs wordt drie keer uitgereikt: in 2004,
2006 en in 2008.
Coen de Jonge
Van 1975 tot 1987 was Coen de Jonge projectleider van het Groningse
A-2 project waarvoor landelijk grote belangstelling bestond.
Uitgangspunt van het A-2 project was de school als centrum voor de
wijk. Een gedachte die als voorloper van de huidige Vensterschool
gezien kan worden. Rode draad in Coen's loopbaan is een grote
betrokkenheid bij jongeren in achterstandssituaties. Zo leverde De
Jonge een grote bijdrage aan de landelijke totstandkoming van het VMBO
en speelde hij in Groningen een doorslaggevende rol bij onder meer het
vormgeven van het culturele minderhedenbeleid en het verbeteren van de
overgang tussen de HAVO en het HBO en die tussen het VMBO en het
Regionaal Opleidingscentrum (ROC).
Gemeente Groningen