14-10-2004
Openbare kennisgevingen week 42
Bouwzaken
Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning
ontvangen voor:
-Kruiszwin 3314, voor het bouwen van een fietsenstalling aan de
voorzijde van de woning (ontvangen 29 september 2004);
-Kruiszwin 3313, voor het bouwen van een fietsenstalling aan de
voorzijde van de woning (ontvangen 30 september 2004);
-Doorzwin 4134, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 30
september 2004);
-C.G. Geusstraat 3, voor het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 1 oktober 2004);
-Hugo de Grootstraat 23, voor het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 1 oktober 2004);
-Rijksweg 20 (marinevliegkamp De Kooy), voor het bouwen van een
multifunctioneel gebouw (ontvangen 1 oktober 2004);
-Zuidstraat 81, voor het verbouwen van de woning tot een bistro met
kamerverhuur (ontvangen 4 oktober 2004);
-Goudsbloemstraat 38, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 4
oktober 2004);
-Jan Blankenstraat 6, voor het verbouwen en uitbreiden van de woning
(ontvangen 5 oktober 2004);
-Lijsterstraat 34, voor het plaatsen van een dakkapel in het
voorgeveldakvlak van de woning (ontvangen 5 oktober 2004);
-Malzwin 1438, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 5 oktober
2004);
-Proeftuinweg 9, voor het bouwen van een garage/berging aan de woning
(ontvangen 6 oktober 2004).
Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de
Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om
advies bij verschillende afdelingen en/of diensten. Ze liggen dus niet
ter inzage. Wenst u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan
eerst telefonisch een afspraak met het team Vergunningen van de
afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223)
678623.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
-Middenweg 160, voor het verbouwen en herinrichten van het
bedrijfspand (verzenddatum 6 oktober 2004);
-Jan Verfailleweg 620, voor het plaatsen van een kantoorunit voor de
duur van een jaar (verzenddatum 5 oktober 2004);
-Kruiszwin 3329, voor het plaatsen van een tuinhuisje achter de woning
(verzenddatum 5 oktober 2004);
-Wierbalg 1908, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum 5
oktober 2004);
-Parallelweg 7, voor het legaliseren van de wijzigingen in de indeling
op de beganegrond en de veranderingen in de achtergevelpui van het
hotel restaurant (verzenddatum 29 september 2004).
Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw
belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de
beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij het
college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36,
1780 AA Den Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de
Voorzieningenrechter van de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800
BG) schorsing van dit besluit aanvragen.
Sloopvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben vergunning verleend voor:
-Schoolweg 80, voor het afbreken van de woning;
-Spoorstraat 99, en 1e Vroonstraat 88 en 90, voor het afbreken van de
panden.
Bouwplannen/Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om bouwvergunning
ontvangen voor:
1. Andromeda 21 (de toren van Perseus), voor het vergroten van de
entree;
2. Jacques Lemairestraat 11, voor het realiseren van een dakopbouw;
3. Kruiszwin 3726, voor het bouwen van een berging aan de voorzijde
van de woning;
4. C.G. Geusstraat 49, voor het uitbreiden van de woning;
5. Industrieweg 18B, voor het plaatsen van een tuinhuisje bij de
woning;
6. Molengracht 34, voor het bouwen van een garage/berging bij de
woning;
7. Molengracht 33, voor het bouwen van een garage/berging bij de
woning;
8. Kruiszwin 3727, voor het bouwen van een berging aan de voorzijde
van de woning;
9. Asterstraat 2, 4, 4a, voor het bouwen van 3 woningen;
10. Lijsterstraat 3, voor het bouwen van een hekwerk bij het
kinderdagverblijf.
Burgemeester en wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het
verlenen van vrijstelling
- voor bouwplan 1 t/m 8 op grond van het bepaalde in artikel 19, lid 3
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
- voor bouwplan 9 op grond van het bepaalde in artikel 19, lid 2 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
- voor bouwplan 10 op grond van het bepaalde in artikel 50, lid 6 van
de Woningwet.
Burgemeester en wethouders zijn van plan deze vrijstellingen te
verlenen. In verband hiermee liggen de bouwplannen vanaf 18 oktober
2004 gedurende vier weken ter inzage op de afdeling Ruimte, Wonen en
Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1. Gedurende deze termijn kunt u uw
zienswijze over de aanvraag schriftelijk kenbaar maken bij het college
van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den
Helder.
Gemeentelijke Inspraakverordening
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om bouwvergunning
ontvangen voor:
- de IJsselmeerstraat, voor het bouwen van een complex van 2 scholen,
2 gymzalen, ruimten met een sociaal-maatschappelijke functie en 42
appartementen (zogenaamde Brede School);
- Handelskade 8, voor het bouwen van een handelsonderneming voor de
jachthaven.
Burgemeester en wethouders kunnen aan deze bouwplannen alleen
meewerken door vrijstelling te verlenen op grond van artikel 19, lid 1
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Voordat zij hiertoe besluiten
stellen zij iedereenin de gelegenheid schriftelijke vragen,
opmerkingen en bedenkingen naar voren te brengen. Het bouwplan ligt
daarvoor vanaf 18 oktober 2004 gedurende vier weken ter inzage bij de
afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1.
Gedurende deze termijn kunt u uw schriftelijke vragen, opmerkingen en
bedenkingen indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders
van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Goedkeuring bestemmingsplan Molenrak 2003
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben op 27 september 2004 het
bestemmingsplan Molenrak 2003 goedgekeurd. Het besluit van
Gedeputeerde Staten en het bestemmingsplan liggen vanaf 18 oktober
2004 gedurende zes weken ter inzage bij de Klantenservice
Publiekszaken in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 op maandag,
dinsdag en vrijdag tussen 8.00 en 14.00, op woensdag tussen 8.00 en
15.30 en op donderdag tussen 8.00 en 20.00.
Gedurende deze termijn kunt u beroep instellen bij de afdeling
Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den
Haag, mits
- u zich tijdig heeft gewend tot Gedeputeerde Staten;
- u kunt aantonen dat u redelijkerwijs niet in staat bent geweest uw
bedenkingen in te brengen bij Gedeputeerde Staten.
Het besluit van Gedeputeerde Staten wordt van kracht na afloop van de
beroepstermijn, tenzij iemand gedurende de inzagetermijn, naast het
indienen van een beroep, bij de voorzitter van genoemde afdeling heeft
verzocht om een voorlopige voorziening.
Agenda welstandscommissie
Op donderdag 21 oktober beoordeelt de commissie ingediende bouwplannen
voor:
-Vogelzand 4207 C, voor het plaatsen van een kap op de garage;
-Nieuweweg 15A, voor het maken van een overkapping voor de
autowasstraat;
-Malzwin 1445, voor het wijzigen van de zolderverdieping van de
woning;
-Corn. Ditostraat 19, voor het wijzigen van de zolderverdieping van de
woning;
-Malzwin 1444, voor het wijzigen van de zolderverdieping van de
woning;
-Ruyghweg 75, voor het optrekken van de voorgevel van de woning;
-Ruyghweg 77, voor het optrekken van de voorgevel van de woning;
-Kruiszwin 3314, voor het bouwen van een berging voor de woning;
-Doorzwin 4182, voor het uitbreiden van de woning;
-Kruiszwin 3313, voor het bouwen van een berging voor de woning;
-Rijksweg 20, voor het bouwen van een multifunctioneel gebouw.
N.B.: de welstandstoets is een van de facetten van de
bouwplanbeoordeling. Behandeling van een bouwplan door de
welstandscommissie houdt niet in dat het plan aan de overige
toetsingscriteria voldoet. Aan de behandeling in de vergadering van de
welstandscommissie kunt u dan ook geen rechten ontlenen.
Milieuzaken
Aanvragen kapvergunning
Burgemeester en wethouders hebben verzoeken om een kapvergunning
ontvangen voor:
- de Middenweg (ter hoogte van de brug over de Linie), voor het kappen
en snoeien van 465m2 houtopstand bestaande uit eiken, meidoorns,
sleedoorns, drijfwilgen en lijsterbessen;
- de Sportlaan (bij de brug over de Linie), voor het kappen van
snoeien van 600 m2 houtopstand bestaande uit eiken, meidoorns,
sleedoorns, drijfwilgen en lijsterbessen;
- de Kortevliet, bij het toegangspad naar het tuinpark De Korte Vliet,
voor het kappen van drie wilgen;
- de Waddenzeestraat, voor het kappen van een kronkelwilg voor de
woning met nummer 13.
Zienswijzen over de vergunningaanvragen kunt u vóór vrijdag 22 oktober
schriftelijk indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders
van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Verleende kapvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben vergunningen verleend voor:
- Doorzwin 3221, voor het kappen van een conifeer achter de woning;
- A. de Grootstraat 25, voor het kappen van een den voor de woning;
- Baljuwstraat 72, voor het kappen van een berk achter de woning;
- Kofstraat 2, voor het kappen van twee populieren achter de woning;
- P. Slothplantsoen, voor het kappen van drie elzen naast de woning
met het huisnummer 4;
- P. Blankmanstraat, voor het kappen van twee essen ter hoogte van de
appartementen met de huisnummer 216 t/m 266;
- Brakkeveldweg 28, voor het kappen van een perenboom achter de
woning;
- Ceramstraat, voor het kappen van acht populieren op het braakliggend
terrein dat ligt achter de woningen/garageboxen aan de Ceramstraat en
de woningen Balistraat 15 t/m 37.
Bezwaar tegen het verlenen van deze vergunningen kunt u schriftelijk
tot zes weken na publicatie indienen bij het college van Burgemeester
en Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Wilt u
de stukken inzien, maak dan een afspraak met de heer P. van Wessel van
het team Vergunningen van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en
Handhaving, telefoon (0223) 678632.
Wet milieubeheer
Burgemeester en wethouders hebben een vergunning verleend zoals
bedoeld in artikel 8.1 van de Wet milieubeheer aan:
- J.C.H. van den Berg, Schoolweg 78, voor de verkoop van vuurwerk in
het tuincentrum aan de Schoolweg 78 (kadastraal bekend gemeente Den
Helder, sectie C, nummer 11646 (ged.)
De beschikking en andere terzake zijnde stukken liggen tot 26 november
2004 ter inzage bij de afdeling Publiekszaken in het stadhuis aan de
Drs. F. Bijlweg 20 op maandag, dinsdag en vrijdag tussen 08.00 en
14.00 uur, op woensdag tussen 08.00 en 15.30 uur en op donderdag
tussen 08.00 en 19.30 uur, en bij de Openbare Bibliotheek aan het
Bernhardplein 76 tijdens openingstijden.
Tot 26 november 2004 is beroep mogelijk bij de afdeling
Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
- degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het
besluit;
- de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies
uit te brengen over het ontwerp van het besluit;
- degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen
van het besluit ten opzichte van het onwerp zijn aangebracht;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen
bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.
De beschikking wordt na afloop van genoemde termijn van kracht,
tenzij:
- het oprichten of veranderen van de inrichting ook is aan te merken
als bouwen in de zin van de Woningwet; de vergunning wordt dan pas van
kracht nadat de betrokken bouwvergunning is verleend;
- voor die tijd beroep is ingesteld en een schriftelijk verzoek is
gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening.
Het beroepschrift moet in tweevoud verzonden worden aan de Raad van
State, afdeling Bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Het verzoek tot een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de
voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State,
Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. De beschikking wordt niet van kracht
voordat op dat verzoek is beslist.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer N. van
Koningsbruggen, afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving,
telefoon (0223) 678627.
Verkeerszaken
Lastgeving
Langs de openbare weg staan gedurende langere tijd voertuigen en
wrakken die daar niet horen. Burgemeester en wethouders gelasten de
eigenaren daarvan op grond van artikel 5.1.3 en 5.1.5 van de Algemene
Plaatselijke Verordening hun eigendom binnen een week van de openbare
weg te verwijderen. Het gaat om:
- twee caravans zonder kenteken, die staan bij Swalmstraat 18;
- een aanhanger en een boottrailer zonder kenteken, die staat achter
Abbesteelaan 28 bij garages;
- een aanhanger zonder kenteken, die staat op het parkeerterrein aan
Kruiszwin 10;
- een caravan zonder kenteken, die staat op de Korvetstraat nabij de
Schelp;
- een aanhanger zonder kenteken, die staat op de Duinroosstraat
tegenover nummer 200;
- een aanhanger zonder kenteken, die staat op parkeerterrein
Oostslootstraat - 2e Vroonstraat;
- een aanhanger zonder kenteken, die staat op het parkeerterrein van
de Nijverheidskade.
Als de lastgevingen niet worden nagekomen, laten burgemeester en
wethouders de voertuigen op kosten van de eigenaren verwijderen en
opslaan. De eigenaren kunnen ze hierna gedurende drie maanden afhalen.
Meer informatie kunt u krijgen bij de afdeling Veiligheid,Vergunningen
en Handhaving van maandag tot en met donderdag tussen 08.00 en14.00
uur, telefoon (0223) 678617.
Gehandicaptenparkeerplaatsen
Burgemeester en wethouders hebben besloten dat een gereserveerde
gehandicaptenparkeerplaats wordt aangelegd op het wegdek van de
Hendrik Baskeweg, op de tweede parkeerplaats ten oosten van de toegang
tot het complex met de nummers 157-311. De plaats ligt naast de
bestaande gehandicaptenparkeerplaats.
Een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven met bord E6 van
Bijlage I van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met daaronder het
kenteken van het te parkeren voertuig.
Bezwaren tegen deze besluiten kunt u tot 25 november 2004 indienen.
Het bezwaarschrift stuurt u naar het college van Burgemeester en
Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
De stukken liggen tot 18 november 2004 ter inzage bij de afdeling
Publiekszaken in het stadhuis aan de Drs. Bijlweg 20, op maandag,
dinsdag en vrijdag van 08.00 tot 14.00 uur, op woensdag van 08.00 tot
15.30 uur en op donderdag van 08.00 en 19.30 uur.
Veiligheid
Aanpassing Algemene plaatselijke verordening en vaststellen nota Den
Helder veiliger!
De gemeenteraad heeft op 13 maart 2004 besloten de Algemene
plaatselijke verordening aan te passen en de nota Den Helder veiliger!
vastgesteld. De Algemene plaatselijke verordening is aangepast om
daadwerkelijk en structureel overlast tegen te kunnen gaan. De
volgende artikelen worden toegevoegd:
Artikel 2.8.3. Drugsgebruik in het openbaar
lid. 1.Het is verboden op of aan de weg, op een voor publiek
toegankelijke plaats of in een voor publiek toegankelijk gebouw,
middelen als bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de Opiumwet, te
gebruiken, toe te dienen, dan wel voorbereidingen daartoe te
verrichten of ten behoeve van dat gebruik voorwerpen of stoffen
openlijk voorhanden te hebben.
lid. 2. Het in het 1e lid gestelde verbod is niet van toepassing op
voorwerpen of activiteiten die in het belang van de Volksgezondheid,
in het bijzonder de preventie, de bestrijding van drugsverslaving, van
overheidswege worden bevorderd of zijn goedgekeurd.
Artikel 2.1.1.4. Verblijfsontzeggingen in verband met verstoring van
de openbare orde
lid. 1. De burgemeester kan in het belang van de openbare orde aan
degene die zich gedraagt in strijd met de Algemene plaatselijke
verordening die persoon gelasten zich onmiddellijk te verwijderen van
de aangewezen plaats en een verbod opleggen om zich gedurende een in
dat verbod genoemd tijdvak van 24 uur of 48 uur te bevinden op in dat
verbod aangewezen plaatsen, waar of in de nabijheid waarvan de
genoemde gedragingen hebben plaatsgehad.
lid. 2. De burgemeester beperkt het in het eerste lid genoemde verbod,
indien dit in verband met de persoonlijke omstandigheden van
betrokkene noodzakelijk is.
lid. 3. Het is verboden zich te gedragen in strijd met een door de
burgemeester opgelegd verbod als bedoeld in het eerste lid.
Voor het geven van verwijderingsbevelen of verblijfsontzeggingen kan
de burgemeester gebruik maken van zijn noodbevelbevoegdheid op grond
van artikel 172, derde lid, van de Gemeentewet. Het gebruik van deze
bevoegdheid wordt door het opnemen van onderstaande bepaling
verblijfsontzeggingen in de Apv nader uitgewerkt.
Artikel 2.1.1.5.: Gebiedsontzeggingen
lid. 1. Degene die zich in een door de burgemeester aangewezen gebied,
in een aaneengesloten periode van ten hoogste zes maanden ten minste
drie ordeverstorende gedragingen heeft begaan en/of gedurende die
periode twee verblijfsontzeggingen heeft gekregen, is verplicht zich
terstond uit dat gebied te verwijderen en zich gedurende een door de
burgemeester bepaald tijdvak van tussen de 48 uur en 4 weken en tussen
de genoemde tijden, niet in dat gebied te bevinden nadat de
burgemeester hem een daartoe strekkend bevel heeft gegeven.
lid. 2. Onder ordeverstorende feiten of feiten die (ernstige vrees
voor) verstoring van de openbare orde kunnen veroorzaken, worden onder
meer begrepen: aantreffen, gebruik en handel in drugs; bedreiging met
geweld; eenvoudige/zware mishandeling; openlijke geweldpleging en
aantreffen gebruik wapen.
lid. 3. De burgemeester kan in het belang van de openbare orde aan
degene aan wie eerder een verbod als bedoeld in het eerste lid is
opgelegd en ten aanzien van wie binnen 6 maanden na het opleggen van
dit verbod wordt geconstateerd, dat hij zich opnieuw gedraagt in
strijd met de in het eerste lid genoemde feiten, een verbod opleggen
om zich gedurende een nader te bepalen periode van 4 weken tot 3
maanden te bevinden op in dat verbod aangewezen plaatsen, waar of in
de nabijheid waarvan de genoemde gedragingen hebben plaatsgehad.
Voor de uitvoering van het ontzeggingenbeleid zijn onlangs afspraken
gemaakt met de politie. Die liggen samen met de nota Den Helder
veiliger! en de bijbehorende stukken bij het Centraal Informatiepunt
in het stadshuis ter inzage, op maandag, dinsdag en vrijdag van 8.00
uur tot 14.00 uur, op woensdag van 8.00 uur tot 15.30 uur en op
donderdag van 8.00 uur tot 19.30 uur. Heeft u vragen of wilt u meer
informatie dan kunt u contact opnemen met mevrouw Y. Loogman van de
afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223)
678612.
DEN HELDER, 14 oktober 2004.
drs. J.M. Staatsen, burgemeester.
A.J. van den Berg, loco secretaris.
Gemeente Den Helder