Ingezonden persbericht
Persbericht
COSA voldoet aan toekomstige gemeentelijke standaard
Vianen, 14 oktober 2004 -- Er is momenteel een nieuwe standaard in ontwikkeling voor gegevensontsluiting binnen gemeenten, namelijk het Gemeentelijk Functioneel Ontwerp (GFO) Zaken. COSA BV, voorheen TRANSFLOW Nederland BV, maakt bekend dat haar standaardoplossing voor de digitalisering van gemeentelijke werkprocessen en documentbeheer, COSA ConteXt Manager, reeds voldoet aan deze op handen zijnde standaard. COSA ConteXt Manager combineert workflow, document management en registraties en ontwikkelt op basis daarvan een zogenaamd zaakdocument. Hierin zijn alle handelingen vastgelegd die verricht worden met betrekking tot een zaak (procedure), inclusief de daarbij gebruikte of gegenereerde registratiegegevens en documenten. Aan de hand van het zaakdocument kan te allen tijde verantwoording worden afgelegd over naleving van wettelijke regels en procedures.
Het GFO Zaken geeft aan welke sleutelgegevens minimaal nodig zijn om essentiële gegevens over een zaak uit verspreide informatiesystemen te ontsluiten en te koppelen. Een zaak is bijvoorbeeld de behandeling van een vergunningsaanvraag, een klachtafhandeling of een paspoortafgifte. Het GFO Zaken zorgt ervoor dat alle relevante informatie wordt ontsloten en gekoppeld op een centraal punt.
COSA ConteXt Manager voldoet niet alleen aan de specificaties van het GFO Zaken, maar biedt daarnaast de mogelijkheid om ook alle betrokken documenten te ontsluiten, via hyperlinks in het zaakdocument. Zo krijgt men een duidelijk overzicht van de ontstaansgeschiedenis van een zaakdossier. Dit overzicht is tevens een handig hulpmiddel bij het zoeken naar documenten en het beantwoorden van vragen over de afhandeling van de betreffende zaak.
Sybrand Jongejans, Commercieel Directeur van COSA: "Een dergelijke standaard is in het belang van de leveranciers, maar vooral in dat van de gebruikers - in dit geval de gemeenten. Zij kunnen leveranciers er toe bewegen hun producten in overeenstemming te brengen met het GFO Zaken, zodat de algemene kwaliteit van het softwareaanbod zal verbeteren. COSA voldoet al ruimschoots aan de standaard voordat deze officieel is ingesteld, hetgeen onze vooraanstaande positie in de gemeentelijke markt duidelijk onderstreept."
Over het GFO Zaken
De afkorting GFO staat voor Gemeentelijk Functioneel Ontwerp. Er zijn ongeveer vijfentwintig GFO's ontwikkeld, op verschillende bedrijfsterreinen. Het initiatief voor GFO Zaken is genomen door PinkRoccade. Een werkgroep onder voorzitterschap van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten - en waarin verder PinkRoccade, Centric, Procura en enkele gemeenten vertegenwoordigd zijn - heeft de standaard verder ontwikkeld. De eerste versie is inmiddels opgeleverd aan Elektronische Gemeenten (EGEM), de organisatie die gemeenten ondersteunt bij de verbetering van hun dienstverlening en bedrijfsprocessen door een effectieve en efficiënte inzet van ICT. EGEM zal het GFO Zaken toetsen aan de gemeentelijke praktijk. Over ongeveer een jaar zal het GFO bij de Regiegroep ICT en Overheid worden voorgedragen als gemeentebrede en mogelijk ook overheidsbrede standaard.
Over COSA
Als Europees softwareleverancier en marktdeskundige realiseert COSA automatiseringsprojecten, waarbij haar gerenommeerde producten en diensten voor Business Process Management, Document- en Recordsmanagement worden ingezet. In Nederland zijn de COSA producten sinds 1994 geïmplementeerd bij toonaangevende klantorganisaties in het bank- en verzekeringswezen, de overheid en de industrie - waaronder Nationale Nederlanden, Van Lanschot Bankiers, Achmea Zilveren Kruis, KPN Telecom, het Ministerie van Defensie en diverse Nederlandse gemeenten. De COSA producten worden ook als OEM-modules geleverd en ingezet binnen vele organisaties. COSA heeft vestigingen in Duitsland (Pulheim) en Nederland (Vianen). Meer informatie: www.cosa.nl.
Contact:
COSA BV
Havenweg 24 A
4131 NM Vianen
Telefoon: 0347 - 324624
E-mail: info@cosa.nl
Website: www.cosa.nl _____________________________________________________________________________________________________________
Voor redactionele informatie: (ref: Pb1004)
Influx PR - Frieda Zieleman, Deventerstraat 81, 7322 JL Apeldoorn
Telefoon: 055 - 366 30 34, e-mail: frieda@influx-pr.com, website: www.influx-pr.com