Gemeente Utrecht

Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht

DOORGAAND AUTOVERKEER NIET LANGER DOOR WOONKERN DE MEERN

Verkeersmaatregelen voor de Rijksstraatweg en de Zandweg maken het voor doorgaand autoverkeer onmogelijk nog langer door de woonkern De Meern te rijden. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de Rijksstraatweg af te sluiten en éénrichtingsverkeer in te stellen op de Zandweg. Het besluit is genomen na een zorgvuldige weging van de reacties van bewoners op de voorgenomen verkeersbesluiten van eind april jl. De verkeersbesluiten passen in de toekomstige verkeersstructuur in Leidsche Rijn. Daarbij wordt doorgaand verkeer, naar Houtens voorbeeld, over ringwegen om de woonkernen geleid. Naast de verkeersbesluiten voor de Rijksstraatweg en Zandweg nam het college ook aanvullende verkeersmaatregelen.

Eind april jl. maakte het college drie voorgenomen verkeersbesluiten bekend voor de Rijksstraatweg en de Zandweg in De Meern. Het ging daarbij om het instellen van éénrichtingsverkeer op de Zandweg (tussen de Meridiaan en de Europaweg), het afsluiten van de Rijksstraatweg voor motorvoertuigen (tussen de Europaweg en de Boekbinderslaan) en het instellen van éénrichtingsverkeer op de Rijksstraatweg (tussen Boekbinderslaan en Meerndijk). De gemeente ontving in totaal 66 reacties op deze voorgenomen verkeersbesluiten. In een tweekolommenstuk zijn deze reacties voorzien van een antwoord van de gemeente. Daarbij zijn alle tot nu toe gehanteerde overwegingen en argumenten nog eens opnieuw tegen het licht gehouden. Daarnaast is zorgvuldig gekeken naar andere mogelijkheden om tegemoet te komen aan de wensen van bewoners. Verschillende alternatieve maatregelen zijn onderzocht.

Rijksstraatweg

Bij de Rijksstraatweg is gekeken naar verschillende varianten. Centrale vraag daarbij was of de Rijksstraatweg niet op één of andere wijze beschikbaar kon blijven voor autoverkeer tussen Veldhuizen en De Meern. Het grote nadeel van het open houden van de Rijksstraatweg is dat op deze route veel doorgaand verkeer wordt verwacht. Bovendien zal de hoeveelheid verkeer ook nog eens toenemen als gevolg van de oplevering van bijna 7.000 woningen in De Balije en Vleuterweide. Het verwachte aantal voertuigen zou uiteindelijk oplopen tot boven de 10.000 per dag. Dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid (geluid en lucht). Daarnaast kost het aanleggen van een parallelweg langs de HOV-baan op de Rijksstraatweg veel geld. Als die parallelweg er zou komen, kan een deel van De Balije niet worden gebouwd. Het financiële nadeel kan mede daardoor oplopen tot meer dan 5 miljoen Euro waar tot op heden geen rekening mee is gehouden. Het college vindt een dergelijke investering niet aanvaardbaar voor een situatie waarin bovendien problemen op het gebied van verkeersveiligheid en leefbaarheid niet worden opgelost. Voor het college is bij het afsluiten van de Rijksstraatweg een belangrijke voorwaarde dat er verschillende fietsverbindingen bestaan tussen Veldhuizen en De Meern. Het college zegt daarom toe dat minimaal twee fietsverbindingen beschikbaar zijn op het moment dat de Rijksstraatweg daadwerkelijk wordt afgesloten voor de realisatie van de HOV-baan. Deze fietsverbindingen zijn opgenomen in de ontwikkeling van De Balije.

Zandweg

Naar aanleiding van de wens van bewoners heeft de gemeente voor de Zandweg gekeken naar de mogelijkheid van afsluiting voor motorvoertuigen. Afsluiting heeft echter tot gevolg dat het verkeer een alternatieve route zal zoeken via ''t Weer en de Castellumlaan. Omdat met name de Castellumlaan al overbelast is, geeft het college de voorkeur aan het verdelen van het verkeer over meerdere wegen. Om de verkeersveiligheid voldoende te waarborgen bij het instellen van éénrichtingsverkeer, stelt het college wel voor extra snelheidsremmende plateaus aan te leggen op de Zandweg.

Aanvullende maatregelen

Naast de verkeersmaatregelen voor de Rijksstraatweg en de Zandweg, nam het college een aantal aanvullende maatregelen. Zo komt er een inritconstructie met een plateau op de kop van de Castellumlaan, bij de aansluiting op de rotonde 't Zand. Dit plateau zorgt ervoor dat de route 't Zand - Castellumlaan als 'ondergeschikte' weg aansluit op de rotonde waardoor doorgaand autoverkeer wordt gestimuleerd gebruik te maken van de ringstructuur rondom de woonkern De Meern. Daarnaast wordt autoverkeer met aanvullende bebording bij de afrit van de A12 en op de rotonde ''t Zand zelf, verwezen via de route over de rondweg (Langerakbaan - Oudenrijnseweg -Letchertweg).

Op dit moment zet het college ook alles op alles om het verlengde van de Burgemeester Middelweerdweg (de Zuidelijke stadsas) in de richting van Vleuterweide eerder open te stellen dan in de planning is opgenomen. Deze verbinding vormt een logisch aansluiting tussen Vleuten en de Veldhuizerweg met de aansluiting op de A12. Binnen enkele maanden hoopt het college daar zicht op te hebben.

Het college besloot ook dat het afsluiten van de Alendorperweg noodzakelijk is in verband met het in gebruik nemen van de Stroomweg De Tol. Verkeersmodellen laten namelijk een sterke toename van het autoverkeer op de Alendorperweg zien op het moment de Stroomweg de Tol open gaat. Er zijn geen verkeerskundige bezwaren om de Alendorperweg af te sluiten voordat de Stroomweg volledig is opgeleverd. Vandaar dat het college nu al het voorgenomen verkeersbesluit heeft genomen om de Alendorperweg af te sluiten. Autoverkeer wordt na afsluiting van de Alendorperweg naar routes verwezen die daar geschikt voor zijn, zoals de Europaweg en 't Zand.

Vervolgprocedure

De verkeersbesluiten liggen in de periode van 21 oktober tot en met 2 december ter inzage in het Wijkservicecentrum Vleuten - De Meern, Dorpsplein 1 te Vleuten en het Informatiecentrum in het stadhuis, Korte Minrebroederstraat 2. Belanghebbenden kunnen tegen deze verkeersbesluiten bezwaar maken. Een gemotiveerd bezwaarschrift kan tot 6 weken na publicatie van de verkeersbesluiten in 'Ons Utrecht' worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. afd. Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, Bestuurscommunicatie, tel. (030) 286 11 48.

|14 oktober 2004                   |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |
---- --