Ingezonden persbericht
STUDIO NMO, DONDERDAG 14 OKTOBER 2004 TUSSEN 16.00 EN 17.00 OP 747AM
Allochtonen gezocht!
In het MKB
Er zijn in Nederland 1,6 miljoen allochtonen van niet-westerse afkomst. Op de arbeidsmarkt komen ze echter nog steeds niet goed aan de bak. Turken en Marokkanen hebben geen goede reputatie; ze zijn minder gemotiveerd, zo blijkt uit een enquête gehouden onder directeuren van het MKB.Tegelijkertijd laat hetzelfde onderzoek zien dat voor veel bedrijven de allochtone markt onontgonnen gebied is. Slechts 8 procent van de ondervraagde bedrijven blijkt daar een specifiek beleid voor te hebben ontwikkeld.
Studio NMO ziet een kans voor de etnomarketing en nodigt Naoual Dinia uit, specialist in de commerciële kloof naar de etnische consument. Hoe bereik je de allochtone markt en hoe zorg je dat de allochtoon een beter imago krijgt bij het Midden- en Kleinbedrijf?
Door de CVZ
Per 1 november treedt er een nieuw Nederlands-Marokkaans samenwerkingsverdrag in werking dat een hoop gevolgen zal hebben voor de geneeskundige zorg van in Marokko wonende uitkeringsgerechtigden. Probleem is dat nog weinig mensen hiervan op de hoogte zijn. René van der wissel (College Voor Zorgverzekeringen) komt de belangrijkste wijzigingen aan de doelgroep uitleggen. Misschien dat hulp uit de etnomarketing daarbij van pas komt.
Marokkaanse waarheidscommissie
Marokko rekent voorzichtig af met de loden jaren . Een nationale commissie is ingesteld voor een onderzoek naar waarheid over de mensenrechtenschendingen in de jaren 1956-1999 en rehabilitatie en schadevergoeding voor de slachtoffers. Afgelopen vrijdag was een delegatie in Nederland op bezoek voor tekst en uitleg. In Studio NMO een verslag.