Gemeente Haarlem
12 oktober 2004
Publieksdienst
274/2004
Gemeente Haarlem, het college van burgemeester en wethouders
Persbericht
Donderdag 14 oktober bestuurlijk overleg
Gemeente Haarlem dringt aan op oplossing problemen OV-taxi
De gemeente Haarlem heeft schriftelijk bij de provincie Noord-Holland aangedrongen snel een oplossing te vinden voor de kwaliteitsproblemen bij de OV-taxi. Het lukt vervoerder Arriva niet om voldoende kwaliteit te leveren. Het appel van de gemeente heeft geresulteerd in een eerste overleg. Wethouder Grondel zal donderdag 14 oktober 2004 op het provinciehuis met gedeputeerde Mooij overleggen.
Arriva verzorgt sinds 1 juli 2004 het 'collectief vraagafhankelijk vervoer' in de regio onder de naam OV-taxi. De gemeente Haarlem constateert dat de kwaliteit van het vervoer nog ver beneden de in het bestek van aanbesteding gestelde normen ligt.
Klachten
Ook de Stuurgroep Vervoer Zuid-Kennemerland vraagt bij de provincie aandacht voor de problemen bij het vervoer van Wvg-gerechtigden. Deze stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties en instellingen die zich richten op de zorg en belangenbehartiging van lichamelijk en verstandelijk gehandicapten. Een inventarisatie onder de stuurgroepleden leverde het beeld op dater er een continue stroom is van diverse klachten van gebruikers van de OV-taxi.
De gemeente Haarlem ontvangt een groot aantal klachten van haar Wvg-clïenten. Mensen bellen geëmotioneerd over zeer lange wachttijden of het in het geheel niet verschijnen van de bestelde taxi of rolstoelbus. Ook de officiële cijfers geven aan dat de kwaliteit van de OV-taxi ver beneden de normen ligt. De stiptheid in de maand augustus was 73% en in de eerste helft van september nog maar 68%
Onrust
Wethouder Grondel stelt: 'het ontbreken van een behoorlijke kwaliteit van het vervoer leidt tot grote onrust onder de bevolking en een afnemend vertrouwen in het collectief vraagafhankelijk vervoer. Wij hebben de provincie en Arriva reeds eerder verzocht adequate maatregelen te nemen, helaas zonder afdoende resultaat'.
De gemeente hoort donderdag graag van de Provincie Noord-Holland wat deze als opdrachtgever doet om de problemen op te lossen en op welke termijn de kwaliteit van het vervoer op orde is.
Ton Boon, communicatieadviseur
023-5114483
amboon@haarlem.nl
---- --
Provincie Noord-Holland
t.a.v. Gedeputeerde Dhr. C. Mooij
Postbus 3007
2001 DA Haarlem
Gemeente Haarlem
Ruud Grondel
Wethouder van Milieu, Cultuur, Coördinatie Stedelijk Beheer, Grondzaken,
Welzijn (volwassenen en ouderen), Volksgezondheid en Zorg en Voorzieningen
Retouradres: Postbus 203 2000 AE Haarlem
Datum
Contactpersoon
Doorkiesnummer
E-mail adres
Onderwerp
5 oktober 2004
R. Ahsmann
023-511 4114
ahsmancj@haarlem.nl
Klachten vervoer Arrvia
Geachte heer Mooij,
Namens de Stuurgroep Vervoer Zuid-Kennemerland wil ik met spoed aandacht vragen voor de problemen die zich voordoen bij het vervoer van Wvg-gerechtigden sinds 1 juli 2004. De Stuurgroep Vervoer bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties en instellingen die zich bezig houden met de zorg en belangenbehartiging van lichamelijk en verstandelijk gehandicapten. Een inventarisatie onder de leden van de Stuurgroep leverde het volgende beeld op:
- Er is een continue stroom van klachten van gebruikers van de OV-taxi. De klachten hebben betrekking op het (veel) te laat of helemaal niet verschijnen van de taxi of rolstoelbus. Deze gebruikers zijn afhankelijk van het collectief vervoer en moeten kunnen rekenen op een betrouwbaar vervoerssysteem.
- Het komt voor dat chauffeurs geen wisselgeld hebben en niet teruggeven van
E 2,00. Er zijn veel gebruikers die dit geld niet kunnen missen.
- De kosten van het bellen lopen hoog op. Mensen die lang moeten wachten of niet worden opgehaald zijn veelal gedwongen met een mobiele telefoon te bellen; in dat geval is de wachttijd voor de centrale en de klachtenlijn een dure aangelegenheid.
- De boekingscentrale van Arriva geeft standaard aan dat 's zondags niet naar Zandvoort gereden wordt.
- Het komt voor dat door ondeskundigheid van chauffeurs mensen niet of onvoldoende in de rolstoelbus zijn vastgezet. Hierdoor voelen mensen zich onveilig.
- Het komt voor dat chauffeurs mensen, die volledig afhankelijk zijn van zorg, buiten achterlaten in hun rolstoel.
- Niet alle chauffeurs hanteren het vervoersgebied correct.
- Veel klachten hebben betrekking op communicatie: er wordt gezegd dat de taxi onderweg is, terwijl deze niet op komt dagen. Ook komt het voor dat gezegd wordt dat de rit geannuleerd is, terwijl de klant dit zelf niet gedaan heeft.
- De instellingen komen in tijdsproblemen: naast de werkdruk die zij al hebben in verband met hun reguliere taken gaat door het slecht functionerende vervoer veel tijd zitten in het melden van de vele klachten, het lange wachten en de moeite om klachten door te geven.
Voor de Stuurgroep Vervoer is het onaanvaardbaar dat de kwaliteit zo ver onder de norm ligt die redelijkerwijs gesteld mag worden. Wij dringen met klem aan op passende en zo nodig ingrijpende maatregelen, waardoor het vervoer van gehandicapten op zo kort mogelijk termijn verbetert. Gezien de aard en de ernst van de problematiek hopen wij binnen een termijn van twee weken een antwoord van u te vernemen.
Hoogachtend,
Ruud Grondel
---- --
Provincie Noord-Holland
t.a.v. Gedeputeerde Dhr. C. Mooij
Postbus 3007
2001 DA Haarlem
Gemeente Haarlem
Ruud Grondel
Wethouder van Milieu, Cultuur, Coördinatie Stedelijk Beheer, Grondzaken, Welzijn (volwassenen en ouderen), Volksgezondheid en Zorg en Voorzieningen
Retouradres Postbus 203 2000 AE Haarlem
Datum
Contactpersoon
Doorkiesnummer
E-mail adres
Onderwerp
28 september 2004
R. Ahsmann
023-511 4114
cjaahsmann@haarlem.nl
Vervoer OV-taxi eerste periode
Geachte heer Mooij,
Na bijna 3 maanden ervaring met de nieuwe vervoerder van het Wvg-vervoer en de OV-taxi moet ik tot mijn spijt constateren dat de kwaliteit van het vervoer nog ver beneden de in het bestek van aanbesteding gestelde normen ligt. De gegevens die de gemeente Haarlem van uw medewerkers ontvangt geven hiervan al een indicatie. Hieruit blijkt een stiptheid over de maand augustus van 73% en over de eerste helft van de maand september van nog maar 68%. Het aantal klachten over de eerste periode bedraagt 525, en dit zijn enkel de klachten die via het officiële kanaal binnenkomen. De gemeente Haarlem ontvangt een groot aantal klachten van haar Wvg-cliënten. Mensen bellen geëmotioneerd over zeer lange wachttijden of het in het geheel niet verschijnen van de taxi of rolstoelbus. Ook vele instellingen en cliëntenorganisaties brengen een veelheid aan klachten in en spreken de gemeente Haarlem aan op haar verantwoordelijkheid ten aanzien van het vervoer van gehandicapten en ouderen. Het ontbreken van een behoorlijke kwaliteit van het vervoer leidt tot grote onrust onder de bevolking en een afnemend vertrouwen in het collectief vraagafhankelijk vervoer. Wij hebben de Provincie en Arriva reeds eerder verzocht adequate maatregelen te nemen, helaas zonder afdoende resultaat.
Om deze redenen dring ik aan op een spoedig bestuurlijk overleg om de problemen te bespreken en waar mogelijk bij te sturen. Graag hoor ik van u zo spoedig mogelijk wat de Provincie Noord-Holland als opdrachtgever doet om de problemen op te lossen en op welke termijn de kwaliteit van het vervoer in orde zal zijn.
Ik vertrouw erop spoedig bericht van u te ontvangen.
Hoogachtend,
Ruud Grondel
---- --