STARO

Staro stelt niet-permanente onderwijshuisvesting ter discussie

Staro stelt niet-permanente onderwijshuisvesting ter discussie Eind jaren '90 deed de schoolwoning zijn intrede en inmiddels zijn er de nodige van gebouwd. Het leek een goed idee: bouw in kinderrijke nieuwbouwwijken schoollokalen die op termijn -wanneer het kindertal terugloopt -kunnen worden verbouwd tot woningen. Nu, zes jaar na dato, heeft de Staro de balans opgemaakt. Daarbij is gekeken naar verschillende vormen van niet-permanente onderwijshuisvesting. De bevindingen zijn gebundeld in de publicatie 'De tijd zal het leren - de toekomst van de schoolwoning'.

Enkele vooruitstrevende gemeenten hebben het roer inmiddels drastisch omgegooid. Zij realiseren gebouwen die er uitzien als een school maar zo flexibel zijn dat ze over 15 jaar goed afzetbaar zijn in de markt, ongeacht de functie. Ook zijn er gemeenten die alleen nog echte scholen bouwen. Immers: een mooi schoolgebouw wordt op termijn alleen maar meer waard en kan door zijn afmetingen tal van functies in zich herbergen. Daarbij worden gemeenten zich bewust van het feit dat steeds meer gezinnen de kwaliteit van het onderwijs zien als een belangrijke factor bij de keuze van een vestigingsplaats.

Deze ontwikkelingen zijn voor de Staro aanleiding om op 14 oktober tijdens een symposium onder leiding van Diewertje Blok de tijdelijke onderwijshuisvesting en de leerlingprognoses ter discussie te stellen. Immers: keuzes voor tijdelijke huisvesting worden vaak gemaakt op basis van deze prognoses, terwijl de werkelijkheid, zo blijkt uit het onderzoek, vaak anders is. Van ombouw is nauwelijks sprake. Gevolg is dat kinderen met een beetje pech nooit een echte school van binnen zien. Ze zitten een schoolleven lang in tijdelijke gebouwen met een beperkte kwaliteit.

Vragen die tijdens het symposium aan de orde komen zijn: Hoe hard zijn de leerlingprognoses nu eigenlijk? Hoe komen ze tot stand? Hoe moeten ze worden geĂŻnterpreteerd? Waarom wijken de cijfers vaak af van de werkelijkheid? Maar vooral: Hoe kan het anders? Hoe kan het beter?

Het symposium vindt plaats in het Nederlands Architectuur instituut, Museumpark 25 te Rotterdam. Het richt zich op de wethouders van onderwijs, medewerkers van gemeenten betrokken bij de onderwijshuisvesting, schoolbesturen, architecten en adviseurs. Het symposium is gratis toegankelijk. Aanmelding is noodzakelijk en kan geschieden bij de secretaris van de Staro (cdierx@bna.nl).