STARO
Staro stelt niet-permanente onderwijshuisvesting ter discussie
Staro stelt niet-permanente onderwijshuisvesting ter discussie
Eind jaren '90 deed de schoolwoning zijn intrede en inmiddels zijn er
de nodige van gebouwd. Het leek een goed idee: bouw in kinderrijke
nieuwbouwwijken schoollokalen die op termijn -wanneer het kindertal
terugloopt -kunnen worden verbouwd tot woningen. Nu, zes jaar na dato,
heeft de Staro de balans opgemaakt. Daarbij is gekeken naar
verschillende vormen van niet-permanente onderwijshuisvesting. De
bevindingen zijn gebundeld in de publicatie 'De tijd zal het leren -
de toekomst van de schoolwoning'.
Enkele vooruitstrevende gemeenten hebben het roer inmiddels drastisch
omgegooid. Zij realiseren gebouwen die er uitzien als een school maar
zo flexibel zijn dat ze over 15 jaar goed afzetbaar zijn in de markt,
ongeacht de functie. Ook zijn er gemeenten die alleen nog echte
scholen bouwen. Immers: een mooi schoolgebouw wordt op termijn alleen
maar meer waard en kan door zijn afmetingen tal van functies in zich
herbergen. Daarbij worden gemeenten zich bewust van het feit dat
steeds meer gezinnen de kwaliteit van het onderwijs zien als een
belangrijke factor bij de keuze van een vestigingsplaats.
Deze ontwikkelingen zijn voor de Staro aanleiding om op 14 oktober
tijdens een symposium onder leiding van Diewertje Blok de tijdelijke
onderwijshuisvesting en de leerlingprognoses ter discussie te stellen.
Immers: keuzes voor tijdelijke huisvesting worden vaak gemaakt op
basis van deze prognoses, terwijl de werkelijkheid, zo blijkt uit het
onderzoek, vaak anders is. Van ombouw is nauwelijks sprake. Gevolg is
dat kinderen met een beetje pech nooit een echte school van binnen
zien. Ze zitten een schoolleven lang in tijdelijke gebouwen met een
beperkte kwaliteit.
Vragen die tijdens het symposium aan de orde komen zijn: Hoe hard zijn
de leerlingprognoses nu eigenlijk? Hoe komen ze tot stand? Hoe moeten
ze worden geĂŻnterpreteerd? Waarom wijken de cijfers vaak af van de
werkelijkheid? Maar vooral: Hoe kan het anders? Hoe kan het beter?
Het symposium vindt plaats in het Nederlands Architectuur instituut,
Museumpark 25 te Rotterdam. Het richt zich op de wethouders van
onderwijs, medewerkers van gemeenten betrokken bij de
onderwijshuisvesting, schoolbesturen, architecten en adviseurs. Het
symposium is gratis toegankelijk. Aanmelding is noodzakelijk en kan
geschieden bij de secretaris van de Staro (cdierx@bna.nl).