Wft nog niet compleet
Het toezicht op de financiële sector moet transparanter, minder
administratieve en nalevingslasten met zich meebrengen, en
toekomstbestendig zijn. Dat is kort gezegd de visie van het Verbond en
de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) op het wetsvoorstel voor de
Wet op het financieel toezicht (Wft), waarvan de eerste tranche
binnenkort in de Tweede Kamer wordt behandeld.
In de Wft zullen de bevoegdheden van de toezichthouder, de Autoriteit
Financiële Markten, worden ondergebracht. De bedoeling is dat de wet
in tranches wordt ingevoerd. Op 1 januari 2006 moet de eerste tranche
in werking treden, die een aantal belangrijke zaken regelt, zoals de
verhouding tussen de toezichthouder en de minister, de begroting van
de toezichthouder en de sancties die hij ter beschikking heeft (onder
meer het opleggen van boetes en een publicatiebevoegdheid). Volgens
het Verbond en de NVB kunnen die zaken echter niet los worden gezien
van de onderwerpen die in de volgende tranches aan de orde komen. De
daadwerkelijke consequenties van de gehele Wft zijn nu nog niet te
overzien, vindt beleidsmedewerker Ron Batten van het Verbond.
Verschillende delen grijpen op elkaar in. Wij vinden daarom dat de Wft
uiteindelijk in zijn geheel moet worden beoordeeld.
Een ander bezwaar van beide brancheorganisaties is dat het
wetsvoorstel niet los kan worden gezien van de voorgenomen plannen
voor een Consumententoezichthouder, de voorstellen van de
commissie-Kohnstamm over de vormgeving van zelfstandige
bestuursorganen (zbos) en van de Europese ontwikkelingen op
toezichtgebied. Veel Europese landen hebben inmiddels één
toezichthouder en er zijn indicaties dat het single-regulator-model in
de nabije toekomst wel eens in heel Europa kan gaan gelden. Het kost
onnodig veel geld en moeite als we in Nederland binnen vijf tot tien
jaar de toezichtwetgeving wéér overhoop moeten halen, aldus Batten.
Transparantie
Een van de doelen van de Wft is om de transparantie te vergroten.
Volgens het Verbond en de NVB lukt dat met het huidige voorstel niet.
Batten: De Wft is vanuit een cross-sectorale benadering opgezet,
terwijl de wet op veel verschillende instellingen van toepassing is.
Al die instellingen zullen straks afzonderlijk moeten bekijken welke
passages precies op hen van toepassing zijn. Dat is niet
overzichtelijk en het leidt bovendien tot nieuwe nalevingslasten van
een vermijdbare soort.
Verder zijn het Verbond en de NVB het niet eens met het voornemen van
het ministerie van Financiën om achteraf toezicht te houden op de
beleidsregels van de toezichthouder, en met het voorstel voor een
dubbele toets bij de vergunningverlening (een toets door zowel de
Autoriteit Financiële Markten als gedragstoezichthouder als door De
Nederlandsche Bank als prudentieel toezichthouder). Ook de
samenwerking tussen de twee toezichthouders is nog niet goed geregeld.
Tot slot vrezen het Verbond en de NVB dat de Wft geen vermindering van
administratieve lasten en nalevingskosten met zich zal meebrengen. In
een Memorie van Toelichting staat dat het wetsvoorstel tot een
administratieve-lastenreductie van 5 à 10% leidt. De onderbouwing
daarvan zien we echter nergens terug. Ik verwacht dan ook geen enkele
lastenverlaging, aldus Batten.
Verzekerd!, oktober 2004
Verbond van Verzekeraars